Колекція

Циганка-ворожка

Бартоломео Пінеллі

  • Циганка-ворожка 2
  • Циганка-ворожка 3
Основна інформація
ID
Г-IV-1729
Автор
Бартоломео Пінеллі
Назва
Циганка-ворожка
Назва мовою оригіналу
La zingara che indovina
Дата створення
1816
Техніка
офорт акварель
Матеріал
папір
Розміри (висота x ширина, см)
10 x 16
Інформація про автора
Автор
Бартоломео Пінеллі
Автор мовою оригіналу
Bartolomeo Pinelli
Роки життя
1781–1835
Країна
Італія
Біографія
Бартоломео Пінеллі (1781, Рим – 1835, там само). Італійський рисувальник, гравер, скульптор. Син кераміста Дж. Б. Пінеллі. Народився в районі Трастевере (за Тибром). Вуличні зарисовки цього західного передмістя Риму пізніше неодноразово з’являються в його графічних творах. Вчився в Болоньї, пізніше в Академії Св. Луки в Римі. Відвідував Академію Феліче Джані (Felice Giani), художника класичного напрямку, від якого успадкував манеру рисунку. На початку ХІХ ст. звертається до гравюр епохи Відродження (зокрема, до творів Маркантоніо Раймонді), переводячи свої рисунки в офорти та літографії. У 1809 році Пінеллі створює свою першу серію офортів, розмальованих аквареллю – «Зібрання 50-ти живописних костюмів» (Raccola di cinquanta costumi pittoreschi). Альбом перевидавався у 1814 та 1815 рр. У 1816 році вийшла нова версія альбому – Nuova Raccolta di Cinquanta costumi pittoreschi incisi di acqua forte. Більшість львівських гравюр – з саме цієї серії. Основна тема творчості художника – жанрові сцени (Costumi), побачені ним у Римі, Неаполі, місцевостях провінцій Абруццо і Молізе. Гравюри Пінеллі мають не тільки художню вартість, але й несуть важливу етнографічну інформацію. У 1820–30-х рр. художник створив рисунки та гравюри до поем Торквато Тассо (1827–1829), роману М. Сервантеса «Дон Кіхот» (1834). Одна з відомих серій рисунків Пінеллі – «Сім пагорбів Риму» (1827–1830). Твори художника зберігаються в багатьох італійських музеях, а також у збірках інших країн.
Опис роботи
Композиція відома у двох варіантах. Перший – для альбому Raccolta di cinquanta costumi pittoreschi (Collection of fifty picturesque costumes engraved in strong water), виданому в 1809 році в Римі, де представлено трійко молодих людей: один з них – вершник на коні, двоє інших стоять біля циганки, яка ворожить одному з них. Дія відбувається на архітектурному тлі. Пізніше ця композиція була перевидана у кольоровому варіанті в Ляйпціґу в 1840 році під назвою La zingara che indovina in Roma. Другий варіант з Nuova Raccolta di Cinquanta costumi pittoreschi incisi di acqua forte, з альбому, виданому в Римі в 1815 році та повтореному в 1817 році, – простіший: архітектурне тло відсутнє, перед ворожкою лише двоє юнаків та кінь. Львівська композиція з 1816 року – це спрощена версія другого варіанту. Рисунок не настільки докладно пророблений, як у гравюрі з альбому 1815 року. Більше уваги автор приділяє колористичній гамі – контрастам синього, червоного та жовтого кольорів. Художник зосереджує увагу на самому процесі ворожби: циганка щось прагне довести юнакові, дивлячись на його руку. На руку колеги дивиться і другий молодик, а не на ворожку, як на гравюрі 1815 року. Друга циганка – ровесниця ворожки, а не старша жінка, як на офорті з альбому. У «львівському» варіанті Б. Пінеллі демонструє якісно нову композицію – легку, динамічну, не перевантажену деталями.
Надписи та символи
Внизу справа підпис автора курсивом: Pinelli, далі – нерозбірливо. В центрі на відбитку під зображенням – назва твору La zingara che indovina. Вгорі справа на відбитку, над рамкою зображення – № 26.