Назад

Циганка-ворожка

Бартоломео Пінеллі

  • Циганка-ворожка 2
  • Циганка-ворожка 3
Основна інформація
ID
Г-IV-1729
Автор
Бартоломео Пінеллі
Назва
Циганка-ворожка
Назва мовою оригіналу
La zingara che indovina
Дата створення
1816
Техніка
офорт акварель
Матеріал
папір
Розміри (висота x ширина, см)
10 x 16
Інформація про автора
Автор
Бартоломео Пінеллі
Автор мовою оригіналу
Bartolomeo Pinelli
Роки життя
1781–1835
Країна
Італія
Біографія
Бартоломео Пінеллі (1781, Рим – 1835, там само). Італійський рисувальник, гравер, скульптор, син кераміста Дж. Б. Пінеллі. Народився в районі Трастевере (за Тибром). Вчився в Болоньї, згодом в Академії Св. Луки в Римі. Відвідував Академію Феліче Джані – художника класичного напрямку, від якого успадкував манеру рисунка. На початку ХІХ ст. митець звертався до гравюр епохи Відродження (зокрема до творів Маркантоніо Раймонді), переводячи свої рисунки в офорти та літографії. 1809 року Пінеллі створив першу серію офортів, розмальованих аквареллю – Raccolta di Cinquanta Costumi Pittoreschi («Зібрання п’ятдесяти живописних костюмів»). Альбом перевидавався 1814 та 1815 рр. Згодом, 1816 року вийшла нова версія альбому – Nuova Raccolta di Cinquanta Costumi Pittoreschi incisi di acqua forte («Нове зібрання п’ятдесяти живописних костюмів»). Більшість львівських гравюр – саме з цієї серії. Основна тема творчості художника – жанрові сцени (Costumi), побачені ним у Римі, Неаполі, провінціях Абруццо і Молізе. Гравюри Пінеллі мають не лише художню цінність, але й несуть важливу етнографічну інформацію. У 1820–30-х рр. художник створив рисунки та гравюри до поем Торквато Тассо (1827–1829) та роману Мігеля де Сервантеса «Дон Кіхот» (1834). Одна з найбільш відомих серій рисунків Пінеллі – «Сім пагорбів Рима» (1827–1830). Твори митця зберігаються в багатьох італійських музеях, а також у збірках інших країн.
Опис роботи
Композиція відома у двох варіантах. Перший – для альбому Raccolta di Cinquanta Costumi Pittoreschi («Зібрання п’ятдесяти живописних костюмів»), виданому в 1809 році у Римі, де представлено трійко молодих людей: один із них – вершник на коні, двоє інших стоять біля циганки, яка ворожить одному з них. Дія відбувається на архітектурному тлі. Пізніше ця композиція була перевидана у кольоровій версії в Лейпцигу в 1840 році під назвою La zingara che indovina in Roma. Другий варіант з Nuova Raccolta di Cinquanta Costumi Pittoreschi incisi di acqua forte («Нове зібрання п’ятдесяти живописних костюмів»), з альбому, виданому в Римі в 1815 році та повтореному в 1817 році, – простіший: архітектурне тло відсутнє, перед ворожкою лише двоє юнаків та кінь. Львівська композиція з 1816 року – це спрощена версія другого варіанту. Рисунок не настільки докладно пророблений, як у гравюрі з альбому 1815 року. Більше уваги автор приділяє колористичній гамі – контрастам синього, червоного та жовтого кольорів. Художник зосереджує увагу на самому процесі ворожби: циганка щось прагне довести юнакові, дивлячись на його руку. На руку колеги дивиться і другий молодик, а не на ворожку, як на гравюрі 1815 року. Друга циганка – ровесниця ворожки, а не старша жінка, як на офорті з альбому. У «львівському» варіанті Б. Пінеллі демонструє якісно нову композицію – легку, динамічну, не перевантажену деталями.
Надписи та символи
Внизу справа підпис автора курсивом: Pinelli, далі – нерозбірливо. У центрі на відбитку під зображенням – назва твору La zingara che indovina. Вгорі справа на відбитку, над рамкою зображення – № 26.
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького