Назад

Рисунки шести чоловічих погрудь

Юліан Заяць

  • Рисунки шести чоловічих погрудь 2
  • Рисунки шести чоловічих погрудь 3
Основна інформація
ID
Ф-З-Арх-ЛГМ-5/6
Автор
Юліан Заяць
Назва
Рисунки шести чоловічих погрудь
Дата створення
1991
Країна
Німецька імперія (?)
Техніка
рисунок
Матеріал
папір вугілля олівець
Розміри (висота x ширина, см)
29.9 x 21.8
Інформація про автора
Автор
Юліан Заяць
Роки життя
1880–1971
Країна
Австро-Угорська імперія, Польська Республіка, СРСР
Біографія
Юліан Семенович Заяць (30.05.1880, с. Богутин, Австро-угорська імперія, зараз Поморянська селищна громада Львівської області – 2.09.1971, Львів, УРСР) – український мистець, правознавець, науковець, бібліограф та культурний діяч. Згідно з певними даними – син священника греко-католицької деномінації.

Первинно навчався у львівській гімназії (завершив з відзнакою 1899 року). Згодом вступив на юридичний факультет Львівського університету, а з політичних міркувань перейшов на навчання до Ягеллонського університету в Кракові (1901). У той самий час вступив до Краківської академії мистецтв, де навчався під керівництвом Леона Яна Вичулковського (11.04.1852–27.12.1936). За інформацією дослідника Олега Купчинського, активно провадив дослідницьку роботу: 1902 року передав на розгляд історико-філософської секції Наукового товариства імені Шевченка наукову працю «Usus fructus nominis», котру було оприлюднено у «Часописі Правничій і Економічній». Зазначимо, що на підставі результатів вислідів у цій праці 1907 року Юліан Заяць захистив докторську дисертацію. Надалі працював за правничим фахом – у Державній прокураторії скарбу (Львів). Окрім того, зокрема 1909 та 1912 роках, підвищував юридичну кваліфікацію у Берліні, де підготував наукову працю «Jus iurandum in litem». За інформацією дослідника Олега Купчинського, слухав лекції в Берлінській академії мистецтв у знакового німецького живописця та графіка єврейського походження Макса Лібермана (20.07.1847–8.02.1935). Однак у вказаний період цей мистець не виконував у цьому закладі регулярної викладацької роботи й лише 1912 року був призначений до Сенату Берлінської академії мистецтв.

Зазначимо, що після Першої світової війни Юліан Заяць працював співробітником приватної адвокатської канцелярії у місті Комарне (нині центр Комарнівської міської громади Львівської області), згодом – адвокатом у Львові. Також Юліан Заяць викладав римське право в Українському таємному університеті й був постійним правничим дорадником митрополита Андрея Шептицького. Долучався до роботи Правничої комісії Наукового товариства імені Шевченка, вступив до однієї з тогочасних ключових партій регіону – Українського національно-демократичного об’єднання. За час існування Другої Польської Республіки (1918–1939) Юліан Заяць став автором звернень до Ліги Націй та Ватикану з приводу насильницьких заходів проти українців у межах військово-поліцейського терору, т.зв. «польської пацифікації», ініційованої лідером цього державного утворення Юзефом Пілсудським. Водночас у 1920-х роках отримав запрошення працювати у львівському філіалі Фінансової прокуратури Польського державного скарбу. Згодом, до приєднання західноукраїнських земель до УРСР – суддя Найвищого адміністративного трибуналу Польщі у Варшаві (1939). Від 1941 року – президент Апеляційного суду (Львів).

Після завершення нацистської окупації був заарештований як особа, котра могла бути причетна до злочинів окупантів. На клопотання інтелігенції (документи з архіву СБУ, вперше опубліковані у матеріалі науковців Миколи Кобилецького та Лесі Трепак), зокрема митрополита Андрея Шептицького, очільника Національного музею Іларіона Свєнціцького, кримінальну справу проти Юліана Зайця було припинено. У 1945 році розпочав викладацьку діяльність у Львівському державному університеті, а з 1946 року працював бібліографом у Науковій бібліотеці Академії наук УРСР ім. В. Стефаника. 1951 року не пройшов атестацію у зв’язку з відсутністю фахової кваліфікації, але з дозволу Атестаційної комісії з 1953 року й до пенсії обіймав посаду бібліотекаря.

За час роботи бібліографом Юліан Заяць зреалізував низку бібліографічних праць: «Матеріали до бібліографії М. С. Возняка» (1946), «Бібліографія праць М. П. Драгоманова» (1947, у співавторстві), «Бібліографія історії міста Львова» (частини 1–2, 1948) – однак жодна з них так і не була опублікована. Захоплювався колекціонуванням мистецьких творів і стародруків, виконував живописні та графічні роботи. Брав участь у художніх виставках у Львові (1929–1932, 1934, 1935, 1937, 1943; Національний музей та Українське товариство прихильників мистецтв), у Варшаві (Польське товариство прихильників мистецтв у салоні «Заохота») та інших містах. Серед відомих творів – «Дама в синьому», «Донька», «Автопортрет», «Хлопець», «Церква в Краснім», «Церква в Кривчицях», «Квіти», «Річка Камінка», що отримали високу оцінку у тогочасній пресі та виставкових каталогах.

Окрім цього мав виразний вокальний хист, володів сильним тенором. За інформацією дослідника Олега Купчинського, закінчив Львівську консерваторію (клас Нестора Нижанківського). Однак Нестор Нижанківський (31.08.1893–10.04.1940) викладав у львівському Вищому музичному інституті імені Миколи Лисенка з 1928 року. Також за інформацією дослідника Олега Купчинського Юліан Заяць виступав із сольними концертами у Львові, Варшаві та інших містах та брав участь у щорічних святкових програмах до Шевченківських днів у Галичині. У 1920–1926 роках очолював співоче товариство «Муза». Щодо спадщини мистця, то значна колекція його творів завдяки діяльності Іларіона Свєнціцького є у збірці Національного музею у Львові ім. А. Шептицького, окремі твори є у відділі мистецтв Львівської бібліотеки Національної академії наук ім. В. Стефаника. За інформацією науковців Миколи Кобилецького та Лесі Трепак, двадцять творів Юліана Заяця було закуплено до московської Державної Третьяковської галереї.

Важливою частиною творчої спадщини Юліана Зайця є серія графічних творів, що нині зберігаються в Архіві діячів мистецтва та культури Львівської національної галереї мистецтв імені Б.Г. Возницького, на підставі яких можна зробити цінні висновки про специфіку навчального процесу, а також пріоритети у більш консервативних мистецьких колах, орієнтованих на розбудову реалістичної візуальної мови через ретельне студіювання натури та вивчення творчих напрацювань мистців минулих епох, передусім тих, хто практикував достовірне відтворення людини та світу, що її оточує.
Опис роботи
На площині листа паперу закомпоновано шість портретних етюдів літніх чоловіків, виконаних за зразком твору невстановленого мистця (підпис складний до прочитання), сучасника Юліана Зайця (на користь цього свідчить специфіка одягу). Робота виконана у техніці рисунка вугіллям та олівцем, а на звороті, ймовірно, коричневими чорнилами. Зображення розташовані у три ряди по два, збережена симетрія й гармонія композиції. Кожна фігура має осібну позу, міміку та виразний психологічний характер, що свідчить про вправність автора у фіксації образу та відтворення типажу. Під кожним з портретів присутні підписи та ініціали з датами – здебільшого жовтень 1911. Це вказує на систематичне виконання завдань у рамках навчального процесу або ж дослідження натури у межах самоосвіти. Більшість портретованих за особистими репрезентаціями радше є представниками освіченої групи населення з певним достатком – вуса, бороди, зачіски, костюми з метеликами або краватками, що також вказує на можливий соціальний статус моделей та відповідає моді початку XX століття. Техніка рисунка демонструє майстерність у моделюванні об’ємів за допомогою штрихування та світлотіньових моделювань, а також влучне відтворення пропорцій обличчя, характерних особливостей анатомії черепа та текстури волосся. Автор працює з м’якою градацією тіней і делікатним світлотіньовим моделюванням, що є ознакою академічного рисунка високого рівня. Рисунок має документальну цінність як візуальне джерело історії свого часу та особливостей творчого становлення Юліана Зайця зокрема. На звороті листа розміщено дві групи оголених жіночих фігур та одну постать жінки (фігура обернена на 90º по вертикалі відносно інших), яка сидить, опершись на невстановлений об’єкт. Всі зображення виконані у техніці графічного академічного рисунка. Композиції складаються здебільшого з парних поз жінок, зображених у положенні лежачи, з об’єднаними жестами, поворотами торсів і поглядами. Це дозволяє говорити про етап пошуку, на якому опановувалася складна форма взаємодії людських тіл у просторі. З огляду на дати та характер виконання рисунків, можна припустити, що лист був частиною індивідуального студіювання з рисунка фігури у груповій динаміці. Усі фігури мають вільний, але впевнений контур, позначки тіней зроблено лаконічно, з виразним штрихом. Увага зосереджена не стільки на деталізації, скільки на пластичному рішенні та правильному анатомічному з’єднанні пластики тіл. У верхній композиції акцент зроблено на тілесному контакті та емоційній виразності, середня – демонструє ритм ліній і симетрію тіл, тоді як нижня поза містить діагональну напругу та виразну міміку. Позначка дати на кожному з трьох шкіців вказує на їх одночасне створення, ймовірно, у межах однієї сесії. Образний стиль листа поєднує естетику академізму з поступовим переходом до більш експресивного й синтетичного рисунка, характерного для передвоєнного періоду. Зображення демонструють високий рівень спостереження, розуміння пропорцій і композиції, а також здатність до передачі психологічного зв’язку між моделями. Особливо вартим уваги є мотив подвоєної натури, що свідчить про певну потребу у творчому пошуку Юліана Зайця цього періоду. Окрім того, ця робота відкриває перспективу вивчення соціального статусу натурників, гендерних уявлень того часу, а також підходу до відображення взаємодії жіночих тіл у мистецькій практиці.
Надписи та символи
На лицьовій частині – нерозбірливі підписи авторів оригінальних зображень і сигнатура Юліана Зайця. Під портретами вказано дати виконання: «20/ 8 11»; «17/8 11»; «2/ 10 11»; «20/ 8 11»; «6/ 10 11»; «5/ 10 11». На звороті: «6/ 6 19» (тричі).
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького