Назад

Успіння Пресвятої Богородиці

Федір з Вишні

  • Успіння Пресвятої Богородиці 2
  • Успіння Пресвятої Богородиці 3
Основна інформація
ID
Ж-4437
Автор
Федір з Вишні
Назва
Успіння Пресвятої Богородиці
Дата створення
1650
Техніка
темперний живопис тиснення
Матеріал
дошка липова темпера золочення
Розміри (висота x ширина, см)
100.5 x 98
Додатково
Вид
ікона
Жанр
релігійний
Провенанс
Львівська обл.
Експозиція
Олеський замок
Інформація про автора
Автор
Федір з Вишні
Країна
Річ Посполита, тепер Україна
Біографія
Федір – маляр з Судової Вишні. Характерною ознакою для іконописців цього осередку було переплетення професійної майстерності з імпровізацією народних художників-примітивістів, які старанно підписували свої твори. Роботи Федора згадуються в с. Борятині (1650 р.) та с. Верещиці (1650–1689). Маляру з Вишні належить ікона «Успіння».
Опис роботи
Ікони із зображенням «Успіння» з'явилися в Україні в XVI ст. Композиція ікони традиційна, з розширеною редакцією, в якій показано фантастичні епізоди апокрифічних розповідей, так зване «хмарне успіння», з апостолами, яких ангели звідусіль на хмарах несуть на похорон Марії, та з невірним Афонієм, якому архангел Михаїл відрубує долоні, які знову зрослися, коли він повірив, що Марія є Божою Матір’ю. Богородиця по центру ікони лежить на поховальному ложі, одягнута у темно-вишневий мафорій і синю туніку, що надає ще більш драматичного звучання лику, мальованому в темно-охристих тонах. По обидва боки від ложа зображені постаті апостолів. У верхній частині ікони, у видовженій арці, утвореній з сіро-синіх хмар, Богородиця Оранта. Нижче у блакитній мандорлі зображений Христос з душею Марії у сповитку. Завершує її шестикрилий серафим. Німби апостолів, Христа і Богородиці золочені. Ця ікона належить до так званого блакитного стилю. У ній вражає нетрадиційний колорит, усю композицію об’єднує глибокий і прозорий синій колір. На «Успінні» маляра Федора з Вишні зберігся напис: «рок вжго ахн исписа сєй образ раб Фєдор маляр виш раву божому Василію Антиховичу міщанину вишєнському за отпущеніє грєхов». Ікона походить із с. Дмитровичі, Львівської області.
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького