Ґень. Гексаграма 52. Зосередженість. (Аркуш 5 із серії Книги Змін – І Цзин – 易經)
Олександр Аксінін
- ID
- Г-IV-4083
- Автор
- Олександр Аксінін
- Назва
- Ґень. Гексаграма 52. Зосередженість. (Аркуш 5 із серії Книги Змін – І Цзин – 易經)
- Дата створення
- 1984
- Техніка
- офорт
- Матеріал
- відбиток на папері
- Розміри (висота x ширина, см)
- 10.5 x 7.9
П’ятий із 14-ти аркушів недокінченої серії гексаграм з давньокитайської книги «І Цзин» («Книга Змін»), яка у ІІ ст. до н. е. була визнана як один із п’яти канонів конфуціанства. Художник завжди цікавився далекосхідною філософією. У 1984–85 роках (до своєї смерті у травні 1985 року) він працював над серією гексаграм до «Книги Змін» і встиг створити 14 композицій, що ілюструють одну з 64-х гексаграм, кожна з яких була присвячена якійсь окремій людині.
52-а гексаграма – Ґень – Зосередженість – була зроблена у подарунок на день народження Юрію Гіттіку. Перші 10 відбитків мають авторську посвяту, зроблену на нижній текстовій смузі пластини. Там, у другій колонці, зазначено «Юрию Л. Гиттику/ ♀ (символ Венери)». Після друку цих відбитків художник відрізав нижню стрічку смуги, і наступні офорти, у т. ч. гравюру, що тепер у Львівській національній галереї мистецтв, виконував із обрізаної дошки, без останньої стрічки тексту.
Композиція складається з ілюстративної та текстової частин. На передньому плані на чорному тлі неба показана гігантська конструкція, що нагадує гранчасту напівскладену ширму з зображенням фрагментів тіла дракона на гранях. Над драконом вгорі – з’єднані між собою лініями чорні крапки. На осі відбитку внизу між гранями конструкції схематично представлена сидяча жіноча постать. Жінка медитує на одну з чорних крапок на стіні. Це своєрідна алюзія на історію Бодгідхарми, засновника вчення дзен, який за легендою у пошуках істини 9 років медитував на голу стіну в печері.
Вгорі, на осі композиції, маленький світлий круг на тлі чорного неба – місяць, або планета). Зліва у перспективі, біля граней конструкції – ще одна, ледь помітна фігура, яку також акцентує круг небесного тіла у небі. Справа від композиційної домінанти (конструкції з жіночою фігурою) – додаткові елементи: птах на передньому плані (він нагадує птицю Ібіс – символ Тота, бога мудрості у Давньому Єгипті), гірські вершини у перспективі, які частково віддзеркалюються на одній із граней ширми.
Під ілюстрацією – текст: шість позицій 52-ї гексаграми «І Цзин» в інтерпретації О. Аксініна: «сосредоточенность на пальцах ног благоприятна вечн.стойкость/ сосредоточенность в икрах не спасешь того за кем следуешь / остановка в бедрах они отходят от пояcницы 52 / ГЭНЬ сосредоточенность/ 4/ шестерка четвертая сосредоточенность в туловище/ остановка в шее в речах пусть будет стойкость/ укрепи сосредоточенность счастье».
Художник не випадково обрав 52-у гексаграму «Книги Змін» для подарунку своєму другу Ю. Гіттіку, тодішньому науковому працівникові Інституту економіки, візуально розкриваючи проблематику наукового пізнання. Мотиви концентрації, глибокого занурення в роздуми розвинуті художником у концептуальному контексті «І Цзин».
Юрій Гіттік (1956 р. н.). Уродженець України. У 1979–1990 рр. – науковий співробітник львівського відділення Інституту економіки. Був у дружніх стосунках із О. Аксініним (художник присвятив Ю. Гіттіку чотири роботи). У 1988 р. Ю. Гіттік видав перший повний каталог друкованої графіки О. Аксініна. Разом із дружиною Марією Щур 2008 року вони створили та підтримують сайт, присвячений творчості художника.