Колекція

Iван Вишенський

Микола Федюк

Основна інформація
ID
Ж-5809
Автор
Микола Федюк
Назва
Iван Вишенський
Країна
Україна
Культура
Східна Європа
Техніка
темперний живопис
Матеріал
фанера темпера
Розміри (висота x ширина, см)
23.5 x 32
Інформація про автора
Автор
Микола Федюк
Роки життя
1885–1962
Країна
Австро-Угорська імперія
Біографія
Микола Іванович Федюк (26 лютого 1885 р., с. Голубці (тепер – Бродівський район) – 17 травня 1962 р., м. Винники) – маляр-реаліст, живописець, графік і педагог. Початкову освіту отримав спочатку в Бродівській (1896–1903), а пізніше у Львівській (1903–1907) гімназіях. Протягом року (1907–1908) відвідував правничий факультет Львівського університету. Обставини знайомства Андрея Шептицького та Миколи Федюка нам невідомі, але саме завдяки меценатству Митрополита майбутній художник мав можливість розпочати навчання у Краківській академії мистецтв. 1910–1916 рр. – навчання у Краківській, згодом у Мюнхенській академії мистецтв. Автор мальовничих портретів, пейзажів: «Кипариси» (1910), «Каплиця у Львові» (1910), «Автопортрет» (1915) та ін. Всі ці твори збереглися у фондах Національного музею у Львові імені Андрея Шептицького. Автор статей на мистецькі теми. Загалом же у фондах Національного музею у Львові є півсотні малярських робіт Миколи Федюка, датованих 1910–1950-ми рр. Микола Федюк зарекомендував себе не тільки як маляр і графік, а й тонкий мистецький критик і прекрасний педагог. Деякий час проживав у місті Броди, працював там (1923–1927) професором Державної гімназії ім. Юзефа Коженьовського. З 1934 р. проживав у Винниках по вул. Нова, 7 (нині вул. М. Федюка). Після Другої світової війни (1947–1950) – викладач, а потім завідувач кафедри графіки в Інституті декоративного мистецтва у Львові. Перша персональна виставка Миколи Федюка у Львівському музеї українського мистецтва відбулася 1975 р. до 90-річчя від дня народження митця (на жаль, посмертно). 1969 р. пожежа у винниківському будинку спричинила до загибелі усього художнього доробку автора, що зберігався на горищі. Майстер із повним правом посів визначне місце в історії українського мистецтва ХХ ст. Помер і похований у Винниках.
Опис роботи
На тлі стилізовано трактованих гір зображено старшого чоловіка, який напівлежить на правому боці, голова повернута ліворуч, спирається на правий лікоть, руки складені навхрест на книзі. У чоловіка довга сива борода, видовжене аскетичне обличчя та заплющені очі. Одяг коричнево-брунатних відтінків. Вгорі праворуч зрізане дерево із гілкою-відростком. Вздовж верхнього краю вузенька смуга сіруватого неба. Зображення виконане у неовізантійський манері, з використанням ліній-движків, та ліній, що нагадують асист у складках одежі в давньому іконописі, їх ритміка повторюється в обрисах скель та одязі святого.