Квіти та метелики

Ян ван Кессель Старший

  • Квіти та метелики 2
  • Квіти та метелики 3
Основна інформація
ID
Ж-892
Автор
Ян ван Кессель Старший
Назва
Квіти та метелики
Дата створення
XVII ст.
Країна
Фландрія
Техніка
олійний живопис
Матеріал
полотно олія
Розміри (висота x ширина, см)
49 x 63
Інформація про автора
Автор
Ян ван Кессель Старший
Автор мовою оригіналу
Jan van Kessel I
Роки життя
1626–1679
Країна
Фландрія
Біографія
Ян ван Кессель Старший був одним із кращих майстрів натюрморту в Антверпені XVII століття. Він походив з відомої та впливової «династії» художників – родини Брейгелів: його дідом був уславлений Ян Брейгель Старший, а дядьками – Ян Брейгель Молодший і Давід Тенірс Молодший. Художник народився в Антверпені у 1626 р. Спочатку він навчався у відомого караваджиста Саймона де Воса, однак згодом його освітою заопікувалися родичі, зокрема дядько Ян Брейгель Молодший. Упродовж 1644–1645 рр. Ян ван Кессель Старший зареєстрований у списках Гільдії Святого Луки, де він значився як «blomschilder», що означало «художник квітів». Насправді Кессель, перш за все, прославився як автор майстерних натюрмортів, виконаних олією або аквареллю. На них художник майже з інтересом дослідника-натураліста зобразив гірлянди та букети квітів, доповнені фруктами та зображеннями різних комах і плазунів. Кессель також успішно працював в інших жанрах – наприклад, він виконав багато анімалістичних композицій із символічним моралізаторським підтекстом, гротескні зображення в манері Давіда Тенірса Старшого та пейзажі з фігурами селян на кшталт робіт Яна Брейгеля Старшого. У 1652 р. художник переїхав до Мадрида працювати при дворі короля Філіпа IV. Однак там він пробув лише два роки, після чого повернувся в Антверпен.
Опис роботи
Ян ван Кессель Старший будував підвалини фламандського натюрморту з зображеннями гірлянд квітів, який формувався в атмосфері контрреформаційного руху як засіб поширення та пропаганди ідей та догматів католицизму. Натюрморт «Квіти та метелики» репрезентує поширену тему «марноти марнот» із відвертим сакральним підтекстом. У різьбленій кам’яній ніші, прикрашеній різноманітними квітами, висить декоративна композиція, складена з мушель. Скрізь можна помітити метеликів, жуків, богомолів, гусениць, личинок та змій. Такі деталізовані зображення рослин і комах з’явилися в мистецтві Фландрії та Голландії під впливом дедалі більшої цікавості до природознавства. Однак картина Кесселя є не лише правдивим відтворенням природи, вона також має глибокий символічний зміст, зрозумілий тогочасному глядачу. Мушлі уособлюють смерть, квіти – швидкоплинність життя, метелики – людську душу, гусінь – воскресіння, а змії та інші плазуни – гріховність. Фактично, зміст твору мав спонукати глядача до роздумів про спасіння душі на противагу тлінному земному буттю. Автор кмітливо приховав свій підпис на картині: контури гусениць та змій на плінтусі ніші та столі формують напис «Jan Van Kessel».
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького