Фігура ангела

Францішек Олендзький

Основна інформація
ID
С-I-1095
Автор
Францішек Олендзький
Назва
Фігура ангела
Дата створення
1770-ті
Техніка
різьба
Матеріал
дерево білило
Розміри (висота x ширина x глибина, см)
120 x 195 x 75
Додатково
Інформація про автора
Автор
Францішек Олендзький
Автор мовою оригіналу
Franciszek Olędzki
Роки життя
бл. 1745–1792
Країна
Річ Посполита, тепер Україна
Біографія
Францішек Олендзький – львівський скульптор другої половини XVIII ст. Біографічних відомостей про митця дуже мало (недостатньо документально підтверджених робіт). Його творча діяльність датується 1760–1792-ми роками. Автор працював з різними матеріалами: вапняком, мармуром, стукко, деревом (основним була липа) і здебільшого різав круглу скульптуру. З 1770-х років Олендзький працював у Львові: виконував сницарські роботи у Латинській катедрі (з 14.06.1773 р. до 4.11.1779 р. працював над чотирма вівтарями, троном для єпископа, різною орнаментикою); в Успенській церкві виготовив іконостас; у костелі св. Марії Магдалини вирізьбив вівтар з фігурами святих. Крім Львова, Францішек Олендзький працював у Берестечку, Бучачі, Лопатині, у 1774 році уклав угоду з наставником монастиря оо. Домініканців у Підкамені на виконання сницарських робіт. Характерною рисою творчості скульптора є експресивні пози, динамічні жести фігур – його ангели ніби літають у небі. Професіоналізм майстра відчувається у філігранно пророблених рисах обличчя, рухах зображених і своєрідних завитках кучерів волосся.
Опис роботи
Монументальна скульптура ангела походить з центрального вівтаря парафіяльного костелу в м. Лопатині. Грандіозних розмірів постать представлена навколішки в молитовній позі. У характерній манері для Франциска Оленського вирізьблена фігура ангела: потовщена шия переходить у важке мускулисте тіло. Мигдалеподібні очі з опущеним донизу поглядом, прямий, великий ніс, що з’єднаний однією лінією з чолом, чітко окреслене підборіддя, специфічні завитки волосся, що ніби розвіваються на вітрі – все виконано в техніці, притаманній скульптору. Атлетичне тіло в нижній частині огортає драперія в динамічних складках, залишаючи відкритими ступні ніг. Ангел покритий білою фарбою. Цікавими елементами є авторські металеві скоби та великі цвяхи, що з’єднують дерев’яні фрагменти скульптури. Постать ангела зроблена в традиційній для рококо експресивній позі та манірному жесті, що є характерною рисою скульптора.
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького