Фігура Богоматері

Ян (Іван) Оброцький

  • Фігура Богоматері 2
  • Фігура Богоматері 3
  • Фігура Богоматері 4
  • Фігура Богоматері 5
  • Фігура Богоматері 6
Основна інформація
ID
С-I-1949
Автор
Ян (Іван) Оброцький
Назва
Фігура Богоматері
Дата створення
1779
Техніка
різьба поліхромія
Матеріал
дерево
Розміри (висота x ширина x глибина, см)
186 x 110 x 77
Інформація про автора
Автор
Ян (Іван) Оброцький
Автор мовою оригіналу
Jan Obrocki
Роки життя
бл. 1730 – бл. 1800
Країна
Річ Посполита, тепер Україна
Біографія
Ян (Іван) Оброцький (бл. 1730 – бл. 1800) – львівський скульптор другої половини XVIIІ ст. Творив у дереві, камені, володів технікою стукко. Його роботи наділені рисами рококо з нотами раннього класицизму. Перша згадка про скульптора датується 1756–1757 роками – це документ про майстрів, які не належали до міських цехів. У 1764 р. разом з деякими львівськими скульпторами отримав право носити шаблю, що символічно прирівнювало його до шляхти Речі Посполитої і звільняло з-під юрисдикції цехів. Ян (Іван) Оброцький оздоблював три каміни технікою стукко в палаці князів Любомирських у Львові, виготовив об’ємну скульптуру до Castrum doloris для похорону Анни з Сангушків Яблонських, яку виставили в костелі оо. Бернардинів у м. Заславі. У 1769–1780-х роках скульптор працював над оформленням інтер’єру римо-католицької катедри у м. Львові, виготовив скульптури до вівтаря св. Трійці та Преображення Господнього. Вирізав дерев'яні фігури святих для костелу у м. Буськ.
Опис роботи
Близько 1779 року Іван Оброцький разом з Ігнатом Бурачинським виготовив об’ємну скульптуру головного вівтаря та амвону для костелу св. Станіслава у м. Буськ. На відміну від поширених іконографічних схем, де біля Розп’яття розміщено декілька фігур, у вівтарній композиції з костелу св. Станіслава присутні дві – Богородиця та Іоанн Богослов. У видовженій, динамічній постаті Богородиці передано драматичні та яскраві емоції. Ретельно вирізьблені різцем риси обличчя: випнуті вилиці, прямий, загострений ніс, стулені губи, краплі сліз, що котяться по щоці. У характерній манері скульптора детально пророблені дещо грубуваті, динамічні лінії складок одягу, які огортають тіло Богородиці. Театральна поза святої з відхиленою головою характеризується високою емоційністю та реалістичністю образу. Роботам І. Оброцького притаманна певна стриманість та штивність у трактуванні драперій, що можна зауважити у його творчому доробку. У цьому творі, наслідуючи творчість Йогана Георгія Пінзеля, скульптор намагався відтворити його образ Богоматері з костелу в Городенці.
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького