Ескіз до монументального розпису на території Львівського державного шкіряного підприємства (до 1976 р. – шкіряна фірма «Світанок»)

Василь Польовий

  • Ескіз до монументального розпису на території Львівського державного шкіряного підприємства (до 1976 р. – шкіряна фірма «Світанок») 2
  • Ескіз до монументального розпису на території Львівського державного шкіряного підприємства (до 1976 р. – шкіряна фірма «Світанок») 3
Основна інформація
ID
Г-II-340
Автор
Василь Польовий
Назва
Ескіз до монументального розпису на території Львівського державного шкіряного підприємства (до 1976 р. – шкіряна фірма «Світанок»)
Дата створення
1970-ті (?)
Країна
СРСР
Культура
Українське мистецтво радянського періоду
Техніка
мішана техніка
Матеріал
картон пастель
Розміри (висота x ширина, см)
109.5 x 83.5
Інформація про автора
Автор
Василь Польовий
Роки життя
р.н.1936
Країна
СРСР, США
Біографія
Василь Польовий – український художник, живописець та графік, який належить до провідних авторів неформального мистецтва часу СРСР. Народився 22 квітня 1936 року у Кривому Розі. Батько художника Петро Родіонович Польовий працював інженером, мати Олександра Павлівна була вчителькою математики. З початком бойових дій 22.06.1941 року на території СРСР родину Польових скерували в евакуацію до Свердловської області (РРФСР). Тут майбутній художник навчався у школі, а після завершення навчання 1954 року вступив до художнього училища у Єльці. Проте митець перевівся спочатку до Таврійського художнього училища (Ленінград, РРФСР), а згодом до Ленінградського вищого художньо-промислового училища імені В. І. Мухіної. Після завершення навчання переїхав у Москву, де разом з дружиною, мисткинею Юлією Подоговою, працював на художньому комбінаті. Переважно займався монументально-декоративним оформленням інтер’єрів та екстер’єрів громадських споруд та державних установ. Паралельно перебував у середовищі неформальних авторів Москви та Ленінграда, зокрема художників Дмитра Краснопєвцева, Анатолія Звєрєва, Михайла Шемякіна, Олега Целкова, Едуарда Штейнберга, Володимира Стерлігова, групою «ліанозівців», письменників Сергія Довлатова, Юрія Мамлєєва, Владлена Гаврільчіка. Брав участь у неофіційних виставках, зокрема у ФРН, Франції, Італії, ЧССР. 1965 року, під час поїздки до брата, дослідника та винахідника Рената Польового, створив великий цикл тематичних творів, пов’язаних з Україною. Частина з них експонувалась у Москві. Згодом вступив до Спілки художників СРСР. 1972 року переїхав до Львова, де працював над монументальними та станковими творами. У цей період спілкувався з представниками локального художнього середовища, зокрема Валерієм Шаленком, Михайлом Штейнбергом, Юрієм Соколовим, Охрімом Кравченком, Марґіт та Романом Сельськими, Анатолієм Сємагіним, мистецтвознавцями Григорієм Островським та Дмитром Шелестом, літератором Ігорем Клехом. 1976 року у Львові Василя Польового виключили зі Спілки художників, що фактично унеможливило професійну діяльність. Відтак мистець прийняв рішення емігрувати з СРСР до США, де й нині проживає і творить у м. Ґрінвілл (Південна Кароліна).
Опис роботи
Ескіз належить до серії, що була реалізована в розписах клубу Львівського шкіряного підприємства (1980 р.). Нині розписи фактично втрачені. Ця робота присвячена розповіді про історію шкіряного виробництва, але не лише в контексті оброблення шкури та отримання кінцевої сировини, – глядач має змогу дізнатись, який асортимент ужиткових виробів ще донедавна виготовляли з цих матеріалів. Перед нами розгортається сценка на ярмарку, де майстри продають сідла, ярма, вуздечки та інші частини кінської збруї, буденне та святкове жіноче й чоловіче взуття (червоні чоботи). Сезонність одягу персонажів і типи придбаного взуття свідчать, що дія відбувається перед релігійним святом весною або восени. Окрім того, можна припустити, що регіонально ярмарок відбувається на Гуцульщині (характерна оранжева запаска у жінки на передньому плані, специфічні брилі та постоли у декількох чоловіків), хоча, можливо, це й інший етнографічний регіон (шапки типу кучми у чоловіків більш властиві районам, що межують з Молдовою). На відміну від більшості інших ескізів розписів, постаті всіх персонажів вирішені реалістичніше, гама холодна (ультрамарин, холодні земляні відтінки, розбілений фіолетовий), з окремими незначними теплими акцентами (червоний та оранжевий). Композиція розбудована на декількох планах: на передньому – чоловік та жінка у правій частині йдуть з придбаними сап’янцями. На віддалі від них у лівій частині – чоловік та жінка стоять поруч ятки із взуттям, чоловік активно спілкується з ремісником-продавцем. Трохи у глибині композиції з правого боку – чоловік веде коня, для якого придбав хомут, оброблений шкірою. Позаду – ятка з кінською збруєю, біля якої стоїть троє чоловіків та п’ятеро жінок, обернених до прилавка спинами. У крайньому правому куті композиції зображена велика група чоловіків та жінок. Глядач може побачити лише їхні голови: частина облич з правого боку нечітка, подана доволі декоративно. У шести персонажів яскраві, наче намальовані, червоні щоки. Це важливо, адже у практиці буковинців, зокрема проведенні Красноїльської Маланки, була традиція таким чином розмальовувати обличчя учасників дійства незалежно від їхнього гендеру. Однак про останнє стверджувати складно з огляду на відносно легкий для зимового сезону тип вбрання інших персонажів, хоча наявність у частини головних уборів, характерних для Буковини, також дозволяє припустити, що дія відбувається не на Гуцульщині.
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького