Композиція

Василь Польовий

  • Композиція 2
  • Композиція 3
Основна інформація
ID
Ж-7006
Автор
Василь Польовий
Назва
Композиція
Дата створення
1965
Країна
СРСР
Культура
Українське мистецтво радянського періоду
Техніка
авторська техніка
Матеріал
картон змішана техніка
Розміри (висота x ширина, см)
65 x 122
Інформація про автора
Автор
Василь Польовий
Роки життя
р.н.1936
Країна
СРСР, США
Біографія
Василь Польовий – український художник, живописець та графік, який належить до провідних авторів неформального мистецтва часу СРСР. Народився 22 квітня 1936 року у Кривому Розі. Батько художника Петро Родіонович Польовий працював інженером, мати Олександра Павлівна була вчителькою математики. З початком бойових дій 22.06.1941 року на території СРСР родину Польових скерували в евакуацію до Свердловської області (РРФСР). Тут майбутній художник навчався у школі, а після завершення навчання 1954 року вступив до художнього училища у Єльці. Проте митець перевівся спочатку до Таврійського художнього училища (Ленінград, РРФСР), а згодом до Ленінградського вищого художньо-промислового училища імені В. І. Мухіної. Після завершення навчання переїхав у Москву, де разом з дружиною, мисткинею Юлією Подоговою, працював на художньому комбінаті. Переважно займався монументально-декоративним оформленням інтер’єрів та екстер’єрів громадських споруд та державних установ. Паралельно перебував у середовищі неформальних авторів Москви та Ленінграда, зокрема художників Дмитра Краснопєвцева, Анатолія Звєрєва, Михайла Шемякіна, Олега Целкова, Едуарда Штейнберга, Володимира Стерлігова, групою «ліанозівців», письменників Сергія Довлатова, Юрія Мамлєєва, Владлена Гаврільчіка. Брав участь у неофіційних виставках, зокрема у ФРН, Франції, Італії, ЧССР. 1965 року, під час поїздки до брата, дослідника та винахідника Рената Польового, створив великий цикл тематичних творів, пов’язаних з Україною. Частина з них експонувалась у Москві. Згодом вступив до Спілки художників СРСР. 1972 року переїхав до Львова, де працював над монументальними та станковими творами. У цей період спілкувався з представниками локального художнього середовища, зокрема Валерієм Шаленком, Михайлом Штейнбергом, Юрієм Соколовим, Охрімом Кравченком, Марґіт та Романом Сельськими, Анатолієм Сємагіним, мистецтвознавцями Григорієм Островським та Дмитром Шелестом, літератором Ігорем Клехом. 1976 року у Львові Василя Польового виключили зі Спілки художників, що фактично унеможливило професійну діяльність. Відтак мистець прийняв рішення емігрувати з СРСР до США, де й нині проживає і творить у м. Ґрінвілл (Південна Кароліна).
Опис роботи
Символічна композиція присвячена симультанному зображенню української історії XX століття від подій Громадянської війни до ідеалістичної алюзії на визвольні змагання. Окрім того, одним з потенційних джерел інспірації є поема-містерія Тараса Шевченка «Великий льох» (1845), у якій зображені епічні та деталізовані сцени результатів військових дій та каральних заходів. Підтвердженням цього є прикінцева теза тексту, котра, вірогідно, проілюстрована у правій частині картини: «Встане Україна / І розвіє тьму неволі, (...)». Загальна специфіка вирішення композиції й стилізації, застосована художником, відсилає до практик народного малярства та іконопису – на тлі умовно-площинного зеленкавого позему та блакитного неба стоїть дерево, що частково висохло, частково вкрите листям з правого боку, а з лівого чимось на кшталт кривавих суцвіть, від яких по стовбуру йдуть потоки крові. Внизу при корінні дерева зображено стилізований череп, що нагадує мотив голови Адама у зображенні Розп’яття на Голгофі. Під цим деревом знаходиться величезний розлам-прірва, у якому розгортаються макабричні битви всіх проти всіх, на кшталт творів Пітера Брейгеля Старшого «Падіння янголів» (1562) або «Тріумф Смерті» (1563) чи пекельних видінь Ієроніма Босха (1500–1510). З лівого боку від цієї сцени зображено велику групу літніх жінок у народних строях, які голосять над вбитим червоноармійцем у формі часів Громадянської війни. Позаду них розгортається видиво з тисячами людей, які йдуть у пащі чогось на кшталт босхівського пекельного міста, де поруч із фантастичними потворами (Левіафаном?) зображена вогняна титанічно-величезна півфігурна постать червоноармійця у будьонівці з сурмою та списом. Те, як він тримає їх у правій руці, є виразним відсиланням на іконографію Архистратига Михаїла на вогняному крилатому коні, коли він, за однією з версій, виступає вісником Апокаліпсиса (поширено передусім у старообрядців). Водночас сюжет розгортається у правій частині від дерева: на тлі скрученого зі стиглого колосся вінка (радше нагадує Уробороса), доповненого жовтими та блакитними стрічками, стоять у фас двоє молодих людей – чоловік та жінка. Їхнє вбрання з виразними етнорегіональними ознаками – на хлопцеві сіра хутряна шапка; доколінна сорочка з незначним темним декором на вирізі біля шиї, доповнена широким шкіряним чересом; штани з вишитим чорним геометричним рисунком на колінах; на ногах темне взуття, швидше за все шкіряні постоли; у правій руці – топірець, а лівій – люлька. Дівчина у пишно декорованому вінку з чисельними прикрасами та стрічками; на шиї у неї багаті червоні (коралові?) намиста у три грубих й чотири тонших разки; сорочка оздоблена вишивкою на рукавах, завершених манжетами-воланами; внизу червона плахта, доповнена тканою чорно-червоною запаскою; й це закріплено на поясі швидше за все широкою крайкою; на ногах – чобітки темного кольору з невеликим каблуком. Позаду них зображено дві схематичні фігури вершників із синьо-жовтими прапорами та вінками з різноколірними стрічками (червоними, жовтими, зеленими та синіми). Трактування цих вершників, та передусім профільних фігур коней теж вочевидь має іконописні алюзії на постаті святих вершників, зокрема святого великомученика Георгія Побідоносця та Теодора Стратилата. Загалом робота варта особливої уваги з огляду на ідеологічний контекст у час створення та на безперечну унікальність такого відверто політизованого, опозиційного сюжету, що не має аналогів у практиках митців, які працювали в УРСР.
Надписи та символи
У нижньому правому куті напис: «В. ПолеВоЙ 65»
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького