Святий Єронім

Хосе де Рібера

  • Святий Єронім 2
  • Святий Єронім 3
Основна інформація
ID
Ж-3956
Автор
Хосе де Рібера
Назва
Святий Єронім
Дата створення
XVII ст.
Техніка
олійний живопис
Матеріал
полотно олія
Розміри (висота x ширина, см)
121 x 87.5
Інформація про автора
Автор
Хосе де Рібера
Роки життя
1591–1652
Країна
Іспанія
Біографія
Хосе де Рібера (1591–1652) – іспанський художник доби бароко, який жив і працював у Неаполі. Ранні твори живописця виконано у традиціях караваджистського тенебризму, як і полотна його вчителя Франсіско Рібальти. Згодом караваджистську основу доповнили інспірації болонського академізму, що призвело до пом’якшення світлотіні і насичення колірної гами золотавими і сріблястими відтінками. У творчості Х. де Рібери переважають міфологічні і релігійні теми, зокрема сцени з життя святих, в яких утверджується перемога духу і волі над тілесною неміччю і стражданнями. Особливістю полотен майстра агіографічного циклу є одухотвореність образів, драматизм, увага до виснаженого аскезою людського тіла, які підкреслюються експресивними потовщеними мазками.
Опис роботи
Чільне місце серед агіографічних полотен Хосе де Рібери посідають зображення св. Єроніма Стридонського – пресвітера, екзегета, перекладача Святого Письма, одного з великих учителів Церкви, творця канонічного тексту Біблії, котрий чотири роки провів у пустелі неподалік ассирійського міста Антіохія. Іконографія зображень святого різноманітна. Найчастіше його відтворюють як покутника – оголеного, з пов’язкою на стегнах, висохлого і змореного; навіть за написанням книги, бо саме так представляли пустельників-покутників. Атрибутами святого є череп, голуб, каміння, клепсидра, книга, лев або левеня, перо або стилос із табличкою, модель церкви, верблюд (символ витривалості у праці), труба (образ архангельської труби Страшного Суду). Х. де Рібера звертався до образу святого не воднораз, зокрема у відомих полотнах «Святий Єронім чує останню трубу» (1626), «Святий Єронім з ангелом Суду» (1626) та зображенні св. Єроніма 1644 року, атрибуція якого потребує подальших підтверджень. Картина зі львівської колекції належить до поширеного іконографічного типу «Єронім у келії», в межах якого святого зображають у глибоких усамітнених роздумах, з книгою і пером, що вказують на ученість, та черепом і клепсидрою, які символізують проминальність земного буття. Особливістю образно-пластичного вирішення твору є одухотвореність і притишений внутрішній драматизм образу, відтворений контрастом світлотіні (к’яроскуро) й чітким окресленням постаті на чорному тлі (тенебросо). Пластичної цілісності зображенню надає чітка ритміка та урівноваженість світлових акцентів і темних глибоких тонів.
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького