Алегорична постать в’язня

Францішек Олендзький

  • Алегорична постать в’язня 2
  • Алегорична постать в’язня 3
  • Алегорична постать в’язня 4
  • Алегорична постать в’язня 5
  • Алегорична постать в’язня 6
  • Алегорична постать в’язня 7
  • Алегорична постать в’язня 8
  • Алегорична постать в’язня 9
  • Алегорична постать в’язня 10
  • Алегорична постать в’язня 11
  • Алегорична постать в’язня 12
  • Алегорична постать в’язня 13
  • Алегорична постать в’язня 14
  • Алегорична постать в’язня 15
  • Алегорична постать в’язня 16
  • Алегорична постать в’язня 17
  • Алегорична постать в’язня 18
  • Алегорична постать в’язня 19
  • Алегорична постать в’язня 20
  • Алегорична постать в’язня 21
  • Алегорична постать в’язня 22
Основна інформація
ID
С-I-1101
Автор
Францішек Олендзький
Назва
Алегорична постать в’язня
Дата створення
1780-ті
Країна
Україна
Техніка
різьба
Матеріал
дерево
Розміри (висота x ширина x глибина, см)
128 x 54 x 42
Інформація про автора
Автор
Францішек Олендзький
Автор мовою оригіналу
Franciszek Olędzki
Роки життя
бл. 1745–1792
Країна
Річ Посполита, тепер Україна
Біографія
Францішек Олендзький – львівський скульптор другої половини XVIII ст. Біографічних відомостей про митця дуже мало (недостатньо документально підтверджених робіт). Його творча діяльність датується 1760–1792-ми роками. Автор працював з різними матеріалами: вапняком, мармуром, стукко, деревом (основним була липа) і здебільшого різав круглу скульптуру. З 1770-х років Олендзький працював у Львові: виконував сницарські роботи у Латинській катедрі (з 14.06.1773 р. до 4.11.1779 р. працював над чотирма вівтарями, троном для єпископа, різною орнаментикою); в Успенській церкві виготовив іконостас; у костелі св. Марії Магдалини вирізьбив вівтар з фігурами святих. Крім Львова, Францішек Олендзький працював у Берестечку, Бучачі, Лопатині, у 1774 році уклав угоду з наставником монастиря оо. Домініканців у Підкамені на виконання сницарських робіт. Характерною рисою творчості скульптора є експресивні пози, динамічні жести фігур – його ангели ніби літають у небі. Професіоналізм майстра відчувається у філігранно пророблених рисах обличчя, рухах зображених і своєрідних завитках кучерів волосся.
Опис роботи
У 80-х роках XVIII століття Францішек Олендзький отримав замовлення на виготовлення ансамблю скульптур з двох в’язнів, призначеного для оздоблення верхньої частини центрального вівтаря костелу. Митець майстерно відтворив виснажене тіло в’язня – напруга відчувається у кожному його вигині. Віртуозно володіючи різцем, скульптор зобразив чоловіка з випнутою грудною кліткою та ребрами, що проступають з-під шкіри, м’язистими руками й ногами, запалою черевною порожниною. Образ муки та страждання застиг на обличчі чоловіка. В’язневі притаманний характерний для робіт Олендзького типаж обличчя з прямим, дещо випнутим носом. В оригінальній манері автор відтворив завитки волосся, які виглядають розкуйовдженими. У пластиці переважає зовнішній ефект, що відчувається у позі фігури й театральності руху.
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького