Свята Катерина

Йоган Пфістер

  • Свята Катерина 2
  • Свята Катерина 3
Основна інформація
ID
С-I-897
Автор
Йоган Пфістер
Назва
Свята Катерина
Дата створення
1630-ті
Країна
Україна
Техніка
різьба
Матеріал
дерево
Розміри (висота x ширина x глибина, см)
161 x 56 x 32
Інформація про автора
Автор
Йоган Пфістер
Роки життя
1573–1640/1642
Біографія
Йоган (Ян) Пфістер – скульптор, німець за походженням, народився в 1573 р. у м. Бреслау (нині м. Вроцлав, Польща) в сім’ї художника і скульптора Георга Пфістера. Вчився у майстрів – вихідців із Нідерландів та Німеччини (Ганса Флейсера, Фрідріха Гросса, Герхардта Гендріка). Пфістер вважається найвидатнішим скульптором на межі ХVІ–ХVІІ ст., котрі творили на теренах України та Польщі. Працював переважно у мармурі та алебастрі, рідше в дереві. Найкращі роботи виконав у Львові, Бережанах, Тарнові. З 1615 р. на замовлення Адама Єроніма Сенявського починає працювати в Бережанах над надгробками знатного роду Сенявських: Адама Єроніма та трьох його синів – Олександра, Миколи та Прокопа. У містечку провадить різьбярську школу. Працюючи придворним скульптором Сенявських, різьбить вівтарні композиції у костелі Внебовзяття Пресвятої Богородиці в с. Біще на Тернопільщині, яке також належало родині. Над декором вівтаря працює в 1630-их роках. Пфістер показав себе професійним майстром, який перші кроки у творчості робив під впливом німецько-нідерландського маньєризму.
Опис роботи
Скульптура святої Катерини, виконана в маньєристичному стилі, походить з вівтарної композиції костелу Внебовзяття Пресвятої Богородиці у с. Біще, Тернопільщина. Катерина – великомучениця, що славилася красою та розумом. Її шанували як у Східній, так і в Західній традиції. Свята зображена в повний зріст, у злегка видовженій постаті відчувається вишуканість, жіночність та аристократизм. Канонічна фігура Катерини постає в образі молодої жінки з довгим розпущеним волоссям, яке м’якими хвилями спадає на плавно окреслені плечі. Катерина одягнена в імператорський одяг, на грудях масивна прикраса, що імітує дорогоцінне каміння, голова увінчана маленькою короною. Лівою рукою свята притискає до грудей книжку – символ її освіченості. Привертає увагу обличчя жінки, наділене портретними рисами дружини Адама Єроніма Сенявського – видовжений овал лиця, мигдалеподібні очі, маленький ніс, тонкі вуста. Скульптура вирізняється майстерністю виконання.
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького