Ескіз розпису «Космос»

Василь Польовий

  • Ескіз розпису «Космос» 2
  • Ескіз розпису «Космос» 3
Основна інформація
ID
Ж-8185
Автор
Василь Польовий
Назва
Ескіз розпису «Космос»
Дата створення
1970-ті (?)
Країна
СРСР
Культура
Українське мистецтво радянського періоду
Техніка
мішана техніка
Матеріал
картон темпера
Розміри (висота x ширина, см)
24.4 x 45.5
Інформація про автора
Автор
Василь Польовий
Роки життя
р.н.1936
Країна
СРСР, США
Біографія
Василь Польовий – український художник, живописець та графік, який належить до провідних авторів неформального мистецтва часу СРСР. Народився 22 квітня 1936 року у Кривому Розі. Батько художника Петро Родіонович Польовий працював інженером, мати Олександра Павлівна була вчителькою математики. З початком бойових дій 22.06.1941 року на території СРСР родину Польових скерували в евакуацію до Свердловської області (РРФСР). Тут майбутній художник навчався у школі, а після завершення навчання 1954 року вступив до художнього училища у Єльці. Проте митець перевівся спочатку до Таврійського художнього училища (Ленінград, РРФСР), а згодом до Ленінградського вищого художньо-промислового училища імені В. І. Мухіної. Після завершення навчання переїхав у Москву, де разом з дружиною, мисткинею Юлією Подоговою, працював на художньому комбінаті. Переважно займався монументально-декоративним оформленням інтер’єрів та екстер’єрів громадських споруд та державних установ. Паралельно перебував у середовищі неформальних авторів Москви та Ленінграда, зокрема художників Дмитра Краснопєвцева, Анатолія Звєрєва, Михайла Шемякіна, Олега Целкова, Едуарда Штейнберга, Володимира Стерлігова, групою «ліанозівців», письменників Сергія Довлатова, Юрія Мамлєєва, Владлена Гаврільчіка. Брав участь у неофіційних виставках, зокрема у ФРН, Франції, Італії, ЧССР. 1965 року, під час поїздки до брата, дослідника та винахідника Рената Польового, створив великий цикл тематичних творів, пов’язаних з Україною. Частина з них експонувалась у Москві. Згодом вступив до Спілки художників СРСР. 1972 року переїхав до Львова, де працював над монументальними та станковими творами. У цей період спілкувався з представниками локального художнього середовища, зокрема Валерієм Шаленком, Михайлом Штейнбергом, Юрієм Соколовим, Охрімом Кравченком, Марґіт та Романом Сельськими, Анатолієм Сємагіним, мистецтвознавцями Григорієм Островським та Дмитром Шелестом, літератором Ігорем Клехом. 1976 року у Львові Василя Польового виключили зі Спілки художників, що фактично унеможливило професійну діяльність. Відтак мистець прийняв рішення емігрувати з СРСР до США, де й нині проживає і творить у м. Ґрінвілл (Південна Кароліна).
Опис роботи
Ескіз, вірогідно, призначений для того ж архітектурного простору, що й Ж-8181 та Ж-8183. У лівій частині є незамальований прямокутний простір, що міг позначати як двері, так і дверний портал. Специфіка трактування зображення та насиченість його окремими образами, стилізованими декоративним чином, не надає змоги детально відтворити приналежність об’єктів. Однак це дозволяє припустити, що автор зафіксував образи дослідження космічного простору, інспіровані як текстовими, так і візуальними роботами. У цьому контексті маємо на увазі вплив кінофільмів, операторських рішень і спецефектів Павла Клушанцева. Передусім мова про фільм «Планета бур» (1961) та його ремінісценції, зокрема у популярній фантастичній стрічці Стенлі Кубрика «2001: Космічна Одіссея» (1968) (за Артуром Кларком), що був продемонстрований в СРСР у межах VI Міжнародного кінофестивалю 1969 р. у Москві. Розбудована художником образність насичена як у колористичному й формальному, так і в емоційному вимірі. Контрастні колірні партії й тональні акценти, застосування імітації падіння об’єктів, що нагадують метеорити, неземні ландшафти й небокрай, проведення фахівцями у стані невагомості маніпуляцій, що можуть мати дослідницький характер – все це відображає кінематографічні моменти, але також може бути частиною фантазії на межі сну про космічне майбутнє.
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького