Капрі. Кактуси

Ян Ціонглінський

  • Капрі. Кактуси 2
  • Капрі. Кактуси 3
Основна інформація
ID
Ж-2945
Автор
Ян Ціонглінський
Назва
Капрі. Кактуси
Дата створення
1903
Країна
Італія
Техніка
олійний живопис
Матеріал
полотно на картоні олія
Розміри (висота x ширина, см)
23.6 x 32.3
Додатково
Інформація про автора
Автор
Ян Ціонглінський
Автор мовою оригіналу
Jan Ciągliński
Роки життя
1858–1913
Країна
Польща
Біографія
Ян Ціонглінський – польський живописець, який жив та працював у Росії. Його твори вважаються першими зразками російського імпресіонізму. Художник народився 20 лютого 1858 р. у Варшаві. Після закінчення ІІІ Чоловічої гімназії у Варшаві в 1876 р. вступив до Варшавського університету на відділ медицини. Навчався також малярства у Войцеха Герсона, пізніше в 1877–1878 роках – у Художньому класі у Варшаві. На другому році навчання перевівся на природничий відділ, а в січні 1879 р. виїхав до Петербурга, де від лютого був вільним слухачем, а після здачі іспиту з рисунка з натури літом того ж року під керівництвом Павла Чистякова розпочав регулярне навчання у Вищій художній школі живопису, скульптури й архітектури при Петербурзькій академії мистецтв. З 1881 р. веде педагогічну діяльність, викладаючи спочатку в Художній школі Товариства заохочення образотворчого мистецтва в Петербурзі, а від 1902 р. як професор Вищої художньої школи при Академії образотворчого мистецтва. Заснував також приватну школу. В імпресіоніста Яна Ціонглінського навчалися «Три Зосі»: молоді аристократки подруги-польки – Софія Налепінська, Софія Сегно та Софія Бодуен де Куртене; пізніше три подруги закохалися у Михайла Бойчука, стали бойчукістками. Восени 1906 р. за творчу і педагогічну роботу отримав титул академіка, а в 1911 р. став дійсним членом Академії мистецтв. До 1893 р. показував свої роботи в Петербурзі на щорічних академічних виставках, та коли у 1894 р. його та інших художників було відхилено, вони влаштували власну виставку «Refuses». У тому ж році виїхав на короткий період до Парижа, де навчався в Бенжамена-Константа. Від 1899 р. брав участь у виставках Незалежних, а від 1900 р. – у виставках організованого за його участі товариства «Світ мистецтва». Крім згаданих виставок, Ціонглінський неодноразово виставлявся у Варшаві, в 1894 у Львові, в 1900 у Кракові, в 1891 у Берліні, а також кілька разів у Парижі. Помер художник від важкої хвороби 6 січня 1913 р. у Петербурзі. Згідно з волею покійного, всю його творчу спадщину слід було поділити між польськими музеями у Варшаві, Кракові, Познані, Львові, Вільнюсі. Однак Розподільна комісія, призначена до поділу спадщини, прийняла рішення передати роботи ще до інших музеїв, зокрема до Львівської національної галереї мистецтв. Уся колекція робіт Яна Ціонглінського, що знаходиться у Львівській національній галереї мистецтв імені Б.Г. Возницького, нараховує 137 робіт.
Опис роботи
Капрі – острів у Неапольській затоці, на півдні Італії, що знаходиться навпроти півострова Соренто. Тут з часів стародавніх римлян, краса пейзажів та ідилічна атмосфера сприяли поширенню величних розкішних вілл, населених імператорами, а пізніше інтелігенцією, видатними політиками, митцями, які любили відпочивати на Капрі та насолоджуватися його недоторканим спокоєм. Капрі – це справжній міф, коріння якого губиться в далекому минулому, коли древні пов’язали Одіссея і міф про русалок, розказаний Гомером, з цим островом. Ще в середині ХІХ століття Капрі був метою Гранд Туру багатих молодих європейських аристократів і відомих художників, які описували пишну природу, м'який клімат, зміну кольорів і романтичну гру світла в печерах; на початку ХХ століття Капрі пережив надзвичайний міський розвиток: тут були побудовані будинки мрій і грандіозні особняки міжнародної буржуазії, розвивались перші престижні туристичні об'єкти та готелі. Ідеальне поєднання історії, природної краси, вишуканості, розкоші та культури створили міф про Капрі та зробили його, безсумнівно, одним із найпопулярніших островів Італії. Як це було поширено на початку ХХ століття, Ян Ціонглінський шукав натхнення у подорожах до екзотичних країн. Оскільки мешкав художник переважно в Петербурзі, місті з характерним монохроматичним пейзажем та скупим світлом, то його мандрівки до сонячної Італії стають зрозумілими.
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького