Іконостас «Страсті Христові»: Христос і варта, Христос у Пилата, Пилат умиває руки, Фарисеї кричать розп’яти Христа
невідомий
- ID
- Ж-4131
- Автор
- невідомий
- Назва
- Іконостас «Страсті Христові»: Христос і варта, Христос у Пилата, Пилат умиває руки, Фарисеї кричать розп’яти Христа
- Дата створення
- поч. XVIII ст.
- Країна
- Україна
- Культура
- Риботицька школа
- Техніка
- темперний живопис
- Матеріал
- дерево темпера
- Розміри (висота x ширина, см)
- 117 x 160
- Вид
- ікона
- Жанр
- релігійний
- Сюжет
- Страсті Христові
- Провенанс
- с. Семенівка, Львівська обл.
Одне з зображених клейм відтворює епізод взяття Христа під варту. Подія відбувається в Гетсиманському саду: вартові, зв’язавши Ісуса, повели його на суд до первосвященників. Автор застосував чіткий виразний контур, змалював групу вартових в одязі римських воїнів на тлі гористого пейзажу. Сцена характеризується композиційною гармонією та колористичною врівноваженістю.
Три інші клейма пов’язані з останнім судом над Спасителем, який провадив римський правитель Юдеї Понтій Пилат. Маляр змалював сцену, коли юдейські первосвященники разом з вартою привели зв’язаного Спасителя на суд до Пилата, щоб той затвердив смертний вирок. Основна дійова особа сюжету – Христос, на якого звернена вся увага присутніх. Присадкуваті постаті з чіткою графічною лінією контуру змальовані площинно, у теплій колірній гамі. Узявши води й умивши руки, Пилат заявив перед всіма: «Я невинний у крові Його! Самі ви побачите...» (Мт 27:24). Саме це дійство передав іконописець, заповнивши сюжет значною кількістю побутових деталей. «Се людина» (Ecce Homo) – відома в західноєвропейському мистецтві сцена, що візуалізує страждання Месії, виокремлена в роботі зі с. Семенівка. Христос відтворений у терновому вінку, закривавлений після бичування, на його плечах червона багряниця. Попри наругу, фронтальний образ Спасителя залишається урочистим та виваженим, на відміну від його катів, змальованих в профіль, що мовою символів давнього іконопису було ознакою зневаги. Для роботи характерний темний графічний контур, очі персонажів виразні, з акцентом на зіниці, на вибіленій карнації лиць видно активні рум’яна. Сцени «Страстей Христових» привертають увагу простотою, безпосередністю та експресивною виразністю рисунка, детальним відтворенням побутових деталей.