Назад

Пастирі-піферарі в Римі. З серії «Костюми Неаполітанського королівства»

Бартоломео Пінеллі

  • Пастирі-піферарі в Римі. З серії «Костюми Неаполітанського королівства» 2
  • Пастирі-піферарі в Римі. З серії «Костюми Неаполітанського королівства» 3
Основна інформація
ID
Г-IV-1725
Автор
Бартоломео Пінеллі
Назва
Пастирі-піферарі в Римі. З серії «Костюми Неаполітанського королівства»
Назва мовою оригіналу
Li Piferari in Roma, Costumi del Regno di Napoli
Дата створення
1810-ті
Техніка
офорт акварель
Матеріал
папір
Розміри (висота x ширина, см)
10.1 x 16.1
Інформація про автора
Автор
Бартоломео Пінеллі
Автор мовою оригіналу
Bartolomeo Pinelli
Роки життя
1781–1835
Країна
Італія
Біографія
Бартоломео Пінеллі (1781, Рим – 1835, там само). Італійський рисувальник, гравер, скульптор, син кераміста Дж. Б. Пінеллі. Народився в районі Трастевере (за Тибром). Вчився в Болоньї, згодом в Академії Св. Луки в Римі. Відвідував Академію Феліче Джані – художника класичного напрямку, від якого успадкував манеру рисунка. На початку ХІХ ст. митець звертався до гравюр епохи Відродження (зокрема до творів Маркантоніо Раймонді), переводячи свої рисунки в офорти та літографії. 1809 року Пінеллі створив першу серію офортів, розмальованих аквареллю – Raccolta di Cinquanta Costumi Pittoreschi («Зібрання п’ятдесяти живописних костюмів»). Альбом перевидавався 1814 та 1815 рр. Згодом, 1816 року вийшла нова версія альбому – Nuova Raccolta di Cinquanta Costumi Pittoreschi incisi di acqua forte («Нове зібрання п’ятдесяти живописних костюмів»). Більшість львівських гравюр – саме з цієї серії. Основна тема творчості художника – жанрові сцени (Costumi), побачені ним у Римі, Неаполі, провінціях Абруццо і Молізе. Гравюри Пінеллі мають не лише художню цінність, але й несуть важливу етнографічну інформацію. У 1820–30-х рр. художник створив рисунки та гравюри до поем Торквато Тассо (1827–1829) та роману Мігеля де Сервантеса «Дон Кіхот» (1834). Одна з найбільш відомих серій рисунків Пінеллі – «Сім пагорбів Рима» (1827–1830). Твори митця зберігаються в багатьох італійських музеях, а також у збірках інших країн.
Опис роботи
Існує два варіанти даної композиції Б. Пінеллі – 1809 та 1815 років. У першому, який художник виконав для альбому Raccolta di Cinquanta Costumi Pittoreschi («Зібрання п’ятдесяти живописних костюмів»), зліва від вотивної едикули, перед якою грають музиканти, стоїть молода жінка з дитиною. У другому варіанті, відомому з альбому Nuova Raccolta di Cinquanta Costumi Pittoreschi («Нове зібрання п’ятдесяти живописних костюмів»), молода жінка стоїть навколішки у молитві перед святинею. Львівський варіант повторює другу композицію з меншою увагою автора до рисунка, але з акцентом на яскраві локальні кольори, виконані акварелями. Дударі в яскравому вбранні, з синьою та червоною пелеринами, на ногах – сандалі-чочо та черевички, на головах неаполітанські чепчики. Один із музикантів тримає в руках кларнет-шоломию, дивлячись на образ в едикулі, другий грає на волинці-дзампоньйо. Молода жінка, яка молиться, – у жалобі, про що свідчить її чорна хустка.
Піферарі (Piferari, Pepiferari) – пастухи-музиканти з провінцій Неаполітанського королівства, в основному з Кампанії та Абруццо, які приходили до Рима під час Різдвяних свят і музикували перед образами Матері Божої. Грали на кларнеті-шоломиї (piffero) та італійській волинці (zampogna). Були невід’ємними персонажами римського народного життя.
Надписи та символи
Внизу зліва підпис автора– Pinelli f. [fecit]. У центрі на відбитку під зображенням – назва твору Li Piferari in Roma, Costumi del Regno di Napoli. Вгорі справа на відбитку, над рамкою зображення – № 23.
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького