Назад

Ескіз розпису «Стихії»

Василь Польовий

  • Ескіз розпису «Стихії» 2
  • Ескіз розпису «Стихії» 3
Основна інформація
ID
Ж-8187
Автор
Василь Польовий
Назва
Ескіз розпису «Стихії»
Країна
СРСР
Культура
Українське мистецтво радянського періоду
Техніка
мішана техніка
Матеріал
картон темпера
Розміри (висота x ширина, см)
24.5 x 45.5
Інформація про автора
Автор
Василь Польовий
Роки життя
р.н.1936
Країна
СРСР, США
Біографія
Василь Польовий – український художник, живописець та графік, який належить до провідних авторів неформального мистецтва часу СРСР. Народився 22 квітня 1936 року у Кривому Розі. Батько художника Петро Родіонович Польовий працював інженером, мати Олександра Павлівна була вчителькою математики. З початком бойових дій 22.06.1941 року на території СРСР родину Польових скерували в евакуацію до Свердловської області (РРФСР). Тут майбутній художник навчався у школі, а після завершення навчання 1954 року вступив до художнього училища у Єльці. Проте митець перевівся спочатку до Таврійського художнього училища (Ленінград, РРФСР), а згодом до Ленінградського вищого художньо-промислового училища імені В. І. Мухіної. Після завершення навчання переїхав у Москву, де разом з дружиною, мисткинею Юлією Подоговою, працював на художньому комбінаті. Переважно займався монументально-декоративним оформленням інтер’єрів та екстер’єрів громадських споруд та державних установ. Паралельно перебував у середовищі неформальних авторів Москви та Ленінграда, зокрема художників Дмитра Краснопєвцева, Анатолія Звєрєва, Михайла Шемякіна, Олега Целкова, Едуарда Штейнберга, Володимира Стерлігова, групою «ліанозівців», письменників Сергія Довлатова, Юрія Мамлєєва, Владлена Гаврільчіка. Брав участь у неофіційних виставках, зокрема у ФРН, Франції, Італії, ЧССР. 1965 року, під час поїздки до брата, дослідника та винахідника Рената Польового, створив великий цикл тематичних творів, пов’язаних з Україною. Частина з них експонувалась у Москві. Згодом вступив до Спілки художників СРСР. 1972 року переїхав до Львова, де працював над монументальними та станковими творами. У цей період спілкувався з представниками локального художнього середовища, зокрема Валерієм Шаленком, Михайлом Штейнбергом, Юрієм Соколовим, Охрімом Кравченком, Марґіт та Романом Сельськими, Анатолієм Сємагіним, мистецтвознавцями Григорієм Островським та Дмитром Шелестом, літератором Ігорем Клехом. 1976 року у Львові Василя Польового виключили зі Спілки художників, що фактично унеможливило професійну діяльність. Відтак мистець прийняв рішення емігрувати з СРСР до США, де й нині проживає і творить у м. Ґрінвілл (Південна Кароліна).
Опис роботи
Ескіз має виразний перегук з тематикою та образними рішеннями роботи Ж-8185 і, вірогідно, присвячений дослідженню як верхніх шарів атмосфери, так і глибин космосу, що були одними з ключових ідейних блоків для Радянського Союзу. У лівій частині роботи зображено узагальнений силует дослідника, що немов тримає стилізовані зображення небесних світил (зазначимо, що формальний підхід споріднений з іконописними практиками, зокрема символічним зображенням сонця й місяця зі сцени Розп’яття Христового). Сам персонаж немов стоїть на зоряній дорозі, що, вірогідно, є відсилом до популярної пісні на слова радянського поета й письменника, а згодом дисидента та політемігранта Володимира Войновича: «Я вірю, друзі, каравани ракет / Помчать нас вперед від зорі до зорі / На вкритих пилюкою стежках планет / Залишаться наші сліди» (1960–1961 рр.). Пафос сцени, що розгортається перед глядачем, є поміркованим, однак виразним, не політизованим. У правій частині композиції розгортається сцена з групою об’єктів, імовірно, позаземного походження, чиї фантастичні форми складно ідентифікувати. Водночас варто відзначити, що серед вірогідних джерел інспірування автора була футуристична опера «Перемога над Сонцем» (1913) та індивідуальна художня практика Михайла Матюшина. Гама роботи тепла, переважають відтінки вохри, є окремі холодні партії, увиразнені тональними контрастами. На звороті ескізу – фрагмент невстановленої ахроматичної композиції з чорним, градієнтами сірого та хроматичною деталлю охристо-жовтого кольору. Формальне вирішення суголосне модерністичним практикам. З огляду на те, що фрагмент має спорідненість з індивідуальною практикою Василя Польового, можна припустити його авторство. Проте внаслідок того, що ця частина не містить мотивів, придатних для ідентифікації, наразі інтерпретацію, на нашу думку, пропонувати передчасно.
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького