Назад

Голівка ангела

Йоган Пфістер

Основна інформація
ID
С-I-2075
Автор
Йоган Пфістер
Назва
Голівка ангела
Дата створення
XVII ст.
Країна
Україна
Техніка
різьба поліхромія позолота
Матеріал
дерево
Розміри (висота x ширина x глибина, см)
24 x 21.5 x 8.5
Додатково
Інформація про автора
Автор
Йоган Пфістер
Роки життя
1573–1640/1642
Біографія
Йоган (Ян) Пфістер – скульптор, німець за походженням, народився в 1573 р. у м. Бреслау (нині м. Вроцлав, Польща) в сім’ї художника і скульптора Георга Пфістера. Вчився у майстрів – вихідців із Нідерландів та Німеччини (Ганса Флейсера, Фрідріха Гросса, Герхардта Гендріка). Пфістер вважається найвидатнішим скульптором на межі ХVІ–ХVІІ ст., котрі творили на теренах України та Польщі. Працював переважно у мармурі та алебастрі, рідше в дереві. Найкращі роботи виконав у Львові, Бережанах, Тарнові. З 1615 р. на замовлення Адама Єроніма Сенявського починає працювати в Бережанах над надгробками знатного роду Сенявських: Адама Єроніма та трьох його синів – Олександра, Миколи та Прокопа. У містечку провадить різьбярську школу. Працюючи придворним скульптором Сенявських, різьбить вівтарні композиції у костелі Внебовзяття Пресвятої Богородиці в с. Біще на Тернопільщині, яке також належало родині. Над декором вівтаря працює в 1630-их роках. Пфістер показав себе професійним майстром, який перші кроки у творчості робив під впливом німецько-нідерландського маньєризму.
Опис роботи
Голова ангела виконана в низькому рельєфі з дерева, поліхромна, з акцентом позолоти. Вочевидь робота була частиною рельєфної композиції, можливо, херувима. Твір вирізняється високим рівнем професійної майстерності. Плавна лінія овального обличчя звужується донизу, акцентуючи на гострій випнутій борідці. Виразне обличчя з високим чолом, чіткими дугами темних брів, прямим носом з роздутими ніздрями, мигдалеподібними очима, окресленими масивними повіками, а також домінантними червоними вустами вправно змодельоване. Вираз обличчя доброзичливий, з меланхолійними нотками, які підкреслює піднятий вгору погляд. Ледь помітний рум’янець на випуклих щоках оживляє образ. Легкості роботі надають об’ємні хвилясті пасма золотавого волосся з однієї сторони та високий чубчик по центру. Такі скульптури мали важливу роль у візуальній культурі сакральних храмів та їх декоративному оздобленні. Схожою за манерою виконання та трактування образу є робота з інвентарним номером С-І-2076, яка також походить зі села Волиця.
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького