Назад

Жіночий портрет (Автопортрет)

Марґіт Сельська (Райх)

  • Жіночий портрет (Автопортрет) 2
Основна інформація
ID
Ж-6187
Автор
Марґіт Сельська (Райх)
Назва
Жіночий портрет (Автопортрет)
Дата створення
1929
Країна
Україна
Культура
Східна Європа
Техніка
олійний живопис
Матеріал
полотно олія
Розміри (висота x ширина, см)
63.7 x 52
Додатково
Інформація про автора
Автор
Марґіт Сельська (Райх)
Роки життя
1900–1980
Країна
Австро-Угорська імперія, УРСР, тепер Україна
Біографія
Марґіт Сельська (Райх) (1900, м. Коломия – 1980, м. Львів) – українська мисткиня, дружина Романа Сельського. Народилась у Коломиї в родині інженера Ісаака Райха. Відвідувала приватну Вільну академію мистецтв Леонарда Підгородецького у Львові (1918), вчитель – Фелікс Виґживальський. 1921 р. Марґіт Райх закінчила Державну промислову школу у Львові, опісля студіювала живопис у Краківській академії мистецтв (1921–1922) у Войцеха Вейса та Владислава Яроцького, з 1922 по 1923 – у Віденській академії образотворчих мистецтв. У 1924 році художниця перебралася до Парижа, відвідувала виставки модерністів, захоплювалася кінематографом та фотографією, студіювала у приватній художній школі Académie Moderne Фернана Леже та Амаде Озенфана. Мисткиня брала участь у виставці Салону Незалежних (Париж, 1926). Наступного року відбулася перша персональна виставка художниці у Львові. Учасниця мистецького об’єднання «Artes» (1929–1935) та Асоціації незалежних українських митців (1931–1939), долучалася до діяльності «Нової генерації» (1932–1935) та Львівського професійного союзу артистів пластиків (LZZAP, 1932–1939). Під час Голокосту Марґіт Сельська перебувала у Янівському концтаборі, з якого їй вдалося втекти з допомогою друзів до Кракова. 1943 року подружжя Сельських повернулося до Львова. У 1978 р., вперше після війни, художниця представила свої роботи на виставці у Львівській картинній галереї. Марґіт Сельська – авторка численних портретів, натюрмортів та пейзажів. На творчість художниці великий вплив мали постімпресіонізм, кубізм та конструктивізм. Її роботи вирізняються особливим колористичним і композиційним вирішенням, зокрема рання робота «Гель» (1932), «Жiнка з котом» (1960-ті), «Крим. Уютне» (1962), «Карпатський пейзаж» (1965), «Над морем» (1964), «Збір винограду» (1968), «Старий ясен» (1976) та ін.
Опис роботи
У творчості Марґіт Сельської особливе місце посідає група жіночих портретів кінця 1930-х рр. Вони камерні, інтимні і ліричні. В них присутня виразна увага до тональних та світлових аспектів живопису, фактурна варіативність фарбового шару, що є виразником тонких нюансів колористичної поліфонії. Інший аспект – сентиментальна меланхолійність, що поєднана з увагою до молодості та привабливості моделей. Можливо, саме останнє, стало ознакою ставлення самої художниці до часу і людей у ньому, у період світових катаклізмів. Але саме атмосфера часу відображена у творчості Марґіти Сельської цього періоду, зокрема це стосується «Жіночого портрету», що, ймовірно, є саме автопортретом художниці. Майже на всю висоту вертикальної композиції на жовтувато-червоному, із вкрапленням блакитного, тлі – поясне зображення жінки, що сидить у м'якому кріслі. Голова портретованої дещо повернута ліворуч. У жінки жовтувато-коричневе хвилясте волосся, зачесане на правий бік, дещо спадає на чоло. Тонкі брови дугами та погляд широко відкритих карих очей спрямований до низу ліворуч, окреслені губи червоного кольору та прямий ніс. Жінка одягнена в світло-голубе з білим комірцем плаття.
Надписи та символи
Внизу праворуч підпис автора: «reihowа»
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького