Назад

Розп’яття

Ян (Іван) Оброцький

  • Розп’яття 2
  • Розп’яття 3
Основна інформація
ID
С-I-1948
Автор
Ян (Іван) Оброцький
Назва
Розп’яття
Дата створення
1779
Країна
Україна
Техніка
різьба поліхромія
Матеріал
дерево
Розміри (висота x ширина, см)
258 x 174
Інформація про автора
Автор
Ян (Іван) Оброцький
Автор мовою оригіналу
Jan Obrocki
Роки життя
бл. 1730 – бл. 1800
Країна
Річ Посполита, тепер Україна
Біографія
Ян (Іван) Оброцький (бл. 1730 – бл. 1800) – львівський скульптор другої половини XVIIІ ст. Творив у дереві, камені, володів технікою стукко. Його роботи наділені рисами рококо з нотами раннього класицизму. Перша згадка про скульптора датується 1756–1757 роками – це документ про майстрів, які не належали до міських цехів. У 1764 р. разом з деякими львівськими скульпторами отримав право носити шаблю, що символічно прирівнювало його до шляхти Речі Посполитої і звільняло з-під юрисдикції цехів. Ян (Іван) Оброцький оздоблював три каміни технікою стукко в палаці князів Любомирських у Львові, виготовив об’ємну скульптуру до Castrum doloris для похорону Анни з Сангушків Яблонських, яку виставили в костелі оо. Бернардинів у м. Заславі. У 1769–1780-х роках скульптор працював над оформленням інтер’єру римо-католицької катедри у м. Львові, виготовив скульптури до вівтаря св. Трійці та Преображення Господнього. Вирізав дерев'яні фігури святих для костелу у м. Буськ.
Опис роботи
Близько 1779 р. Іван Оброцький разом з Ігнатом Бурачинським виготовив об’ємну скульптуру головного вівтаря та амвону для костелу св. Станіслава у м. Буськ. Розміри розп’яття з вівтарної композиції вражали. У всіх візантійських пам’ятках Христос прибитий до хреста чотирма цвяхами, така іконографія була незмінною у латинській церкві. Зміни внесла готика – Ісуса почали зображати прибитим трьома цвяхами, величавий і спокійний стан святого набув натуралістичного виразу, а бароко додало образу підкресленої експресії та динаміки. Розп’яття з Буського костелу демонструє виснажену фігуру розп’ятого Ісуса на хресті. Детально пророблена фактура тіла: худі м’язисті руки та ноги, грудна клітка з випнутими ребрами, слід від списа. Основна увага сконцентрована на обличчі Христа: його голова опущена на груди, брови зведені, очі закриті, ніс видовжений, прямий, чорні пасма волосся та бороди спадають на груди. Для скульптури характерна висока емоційність та реалістичність образу.
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького