Назад

Натюрморт з кроликом

Ян ван Кессель

  • Натюрморт з кроликом 2
  • Натюрморт з кроликом 3
Основна інформація
ID
Ж-781
Автор
Ян ван Кессель
Назва
Натюрморт з кроликом
Дата створення
1652
Техніка
олійний живопис
Матеріал
полотно олія
Розміри (висота x ширина, см)
108 x 98.5
Інформація про автора
Автор
Ян ван Кессель
Роки життя
бл.1620 – бл.1661
Країна
Нідерланди, Фландрія
Біографія
Художник народився в Антверпені, у віці 14–15 років міг бути учнем Сімона де Воса. Незабаром після вступу до антверпенської Гільдії св. Луки (1645) переїхав до Амстердама (1649), де створив значну частку своїх творів. Упродовж більш як трьох століть роботи майстра приписували однофамільцю, відомішому фламандському живописцю, онуку Яна Брейгеля Оксамитового Яну ван Кесселю (1626–1679). Нововідкриті на початку 2000-х років архівні матеріали, зокрема розчитані записи у книгах Гільдії св. Луки в Антверпені, повернули ім’я забутого художника й сприяли виокремленню його творчого доробку, що налічує бл. 30 натюрмортів, датованих 1650–1661-ми роками.
Опис роботи
На тлі соціально-політичних катаклізмів, воєн та епідемій тема чотирьох стихій – першооснов світу, які в єдності творять гармонію, стала однією з найпоширеніших у художній культурі і філософських диспутах в Європі XVII ст. В образотворчому мистецтві головні елементи світобудови – повітря, вогонь, землю і воду – відтворювали не лише наочно, а й за допомогою символів і атрибутів. Прикладом слугує картина «Натюрморт з кроликом» роботи Яна ван Кесселя (бл. 1620 – бл. 1661) зі збірки ЛНГМ ім. Б.Г. Возницького. На полотні з галерейної збірки, сприйнятими згори і наче вихопленими з життєвого потоку, в загальній сріблястій тональності майстер зобразив у натуральну величину живого зайця, в’язку спаржі, розлогу капустину, різноманітні коренеплоди, над якими літають метелики. Картина є чудовим зразком властивої XVII ст. «риторичної рецептивної моделі», заснованої на знанні символіки, відчитанні культурних кодів і змістових підтекстів. Зокрема, освіченим глядачем доби бароко овочі сприймались як символ земної стихії, метелики – повітря, заєць – плодючості і нескінченності потоку життя. Характерною для епохи є «послідовна подвійна символізація», виструнчення «асоціативних символічних ланцюгів». Так, чотири першоелементи набували ціннісного змісту: земля асоціювалась зі спокоєм, силою, гідністю; повітря – душею, духом, натхненням, свободою; їхня єдність – з гармонією буття. Парна до львівської робота, датована 1655 роком, з тими ж композиційними елементами, однак зображенням кролика як трофея, зберігається в Музеї герцога Антона Ульріха у м. Брауншвейг.
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького