Колекція

Богоматір з дитятком (на звороті побутова сцена)

Михайло Бойчук

  • Богоматір з дитятком (на звороті побутова сцена) 2
  • Богоматір з дитятком (на звороті побутова сцена) 3
Основна інформація
ID
ФМз-Ж-310
Автор
Михайло Бойчук
Назва
Богоматір з дитятком (на звороті побутова сцена)
Дата створення
1900-ті
Країна
Україна
Техніка
олійний живопис
Матеріал
полотно олія
Розміри (висота x ширина, см)
40 x 31.5
Додатково
Інформація про автора
Автор
Михайло Бойчук
Автор мовою оригіналу
Mykhailo Boichuk
Роки життя
1882–1937
Країна
Австро-Угорська імперія
Біографія
Український художник-монументаліст, представник українського культурного ренесансу початку ХХ століття. Засновник самобутньої школи українського мистецтва «бойчукізм», лідер групи «бойчукістів». Його ім'ям названо мистецький феномен, що поєднав форми народного мистецтва й спадщину Візантії та Проторенесансу. Французи називали цей напрямок Renovation Byzantine (неовізантизм). Член Наукового товариства імені Шевченка (1912), Українського наукового товариства (1917). Народився 30 жовтня 1882 року у селі Романівка, що біля Теребовлі. Михайло Бойчук здобув прекрасну мистецьку освіту завдяки підтримці митрополита Андрея Шептицького. Навчався у Львові, Відні, Кракові, а згодом – у Мюнхені та Парижі. У 1909 р. заснував власну школу-майстерню, в якій навчалися Микола Касперович, Софія Налепінська, Софія Бодуен де Куртене, Хелена Шрамм та інші. У 1911 р. повернувся до Львова, де працював як реставратор та монументаліст у Національному музеї (нині – Національний музей у Львові імені Андрея Шептицького). У 1917 р. стає одним з професорів-засновників Української державної академії мистецтв, де очолює майстерню ікони та фрески. Один з організаторів АРМУ (1925). Найбільш значними творами, виконаними разом з учнями, були розписи на сучасну тематику Червоноармійських Луцьких казарм у Києві (1919), Селянського санаторію на Хаджибейському лимані в Одесі (1927–1928) та Червонозаводського театру в Харкові (1933–1935). Всі ансамблі монументального живопису не збереглися. 25 листопада 1936 р. Михайло Бойчук був заарештований і звинувачений в українському буржуазному націоналізмі й керівництві національно-фашистською терористичною організацією. Художника розстріляли, а більшість творів знищили.
Опис роботи
На одній зі сторін невеликого аркушу знаходиться олійний начерк погрудного зображення Богоматері з немовлям у класичному іконописному стилі. Воно займає більшу частину композиції. Тло за постатями сіре. Обличчя і руки персонажів незвичного темно-коричневого кольору, недеталізовані, риси обличчя та пальці ледь намічені. Рука немовляти торкається матері. На жінці червоний одяг та синє покривало, на покривалі біля правого плеча п’ятикутна світло-охриста зірка. Одяг дитини світло-рожевий. На його тлі гарно виділяється темна кисть руки, якою мати підтримує дитину. Німби у постатей різняться. У Богоматері він блакитно-білий з охристою смугою по контуру та такими ж поперечними смугами. В дитини німб темно-жовтий. По зовнішньому краю німби підкреслені темно-зеленою смугою. Лінії побудови лаконічні та влучні, але при цьому зберігають свою плавність, надають композиції округлості та спокою. На іншій стороні аркуша зображена зовсім інша сцена. Навколо високого дерева розташовані чотири жіночі постаті, вбрані у білі сорочки. Одна з них – у червоній спідниці та хустині – розташована спиною до глядача. Вона сидить, поклавши ліву руку на стегно. На другій постаті зелена спідниця, червоний фартух та хустина. Жінка стоїть ліворуч від дерева та розвернута до глядача правим боком. Вона нахиляється до землі та простягає вперед праву руку. Третя постать, одягнена у білу спідницю та фіолетовий фартух, із зеленою хусткою на голові, зображена праворуч від дерева, обидві її руки направлені вгору. Четверта жінка стоїть ліворуч від дерева, правим боком до глядача. Вона простоволоса, у зеленій спідниці, світлому фартуху, голова нахилена вперед. На задньому плані є також два інших дерева та ріка; на протилежному березі, яскраво освітленому сонцем, видніються білі хатки.