Іконостас «Страсті Христові»: Тайна вечеря, Юда продає Христа фарисеям, Поцілунок Юди, Христос у Анни
невідомий
- ID
- Ж-4132
- Автор
- невідомий
- Назва
- Іконостас «Страсті Христові»: Тайна вечеря, Юда продає Христа фарисеям, Поцілунок Юди, Христос у Анни
- Дата створення
- поч. XVIII ст.
- Країна
- Україна
- Культура
- Риботицька школа
- Техніка
- темперний живопис
- Матеріал
- дерево темпера
- Розміри (висота x ширина, см)
- 112 x 220
- Вид
- ікона
- Жанр
- релігійний
- Сюжет
- Страсті Христові
- Провенанс
- с. Семенівка, Львівська обл.
Частиною ікони «Страсті Христові» є сцена «Тайна вечеря» – іконописний сюжет, що ілюструє події Великого четверга, останню трапезу Христа перед розп’яттям. Дійство розгортається в інтер’єрі приміщення, де за великим овальним столом сидить Христос зі своїми учнями. Жвава багатофігурна сцена демонструє момент бурхливого обговорення: Спаситель повідомив, що між ними є зрадник. Любов малярів Риботицької школи до деталізації простежується в зображенні посуду з характерним декором того часу, передачі індивідуальних рис та емоційного стану кожного персонажа. Робота відзначається виразним рисунком, яскравою колірною гамою.
Наступним фрагментом твору є сцена, у якій Юда бере гроші у первосвященників – «Юда продає Христа фарисеям». За великим овальним столом з білою скатертиною зображено багатофігурну сцену: сидять первосвященники, одягнені в дорогі шати. Один з них дає срібняки Юді.
«Поцілунок Юди» – сцена на клеймі, що передає момент, коли варта прийшла забрати Христа, якого поцілунком видав учень. Показана мить, коли Юда потягнувся губами до Вчителя, а вартові зрозуміли, кого потрібно брати. Група стражників змальована в обладунках, окреслених по контурах графічною чорною лінією. На щоках вибілених облич виступає рум’янець – характерна риса риботицьких майстрів. У колористичному вирішенні сцени домінують оливкові, червоно-охристі, блакитні барви.
«Христос у Анни» – сюжет, що демонструє один із судів над Спасителем. Воїни привели Спасителя до старого первосвященника Анни, тестя Каяфи, який на той час уже не служив у храмі й жив у спокої. Він допитував Христа, намагаючись знайти якусь провину.
Творам риботицьких майстрів притаманна наративність, вони підписували другорядні сцени та окремих персонажів, що давало змогу легко ідентифікувати образи та сюжети.