Назад

Іконостас «Страсті Христові»: Воскресіння Лазаря, В’їзд Ісуса Христа в Єрусалим, Омивання ніг, Молитва в Гетсиманському саду

невідомий

  • Іконостас «Страсті Христові»: Воскресіння Лазаря, В’їзд Ісуса Христа в Єрусалим, Омивання ніг, Молитва в Гетсиманському саду 2
  • Іконостас «Страсті Христові»: Воскресіння Лазаря, В’їзд Ісуса Христа в Єрусалим, Омивання ніг, Молитва в Гетсиманському саду 3
  • Іконостас «Страсті Христові»: Воскресіння Лазаря, В’їзд Ісуса Христа в Єрусалим, Омивання ніг, Молитва в Гетсиманському саду 4
  • Іконостас «Страсті Христові»: Воскресіння Лазаря, В’їзд Ісуса Христа в Єрусалим, Омивання ніг, Молитва в Гетсиманському саду 5
Основна інформація
ID
Ж-4135
Автор
невідомий
Назва
Іконостас «Страсті Христові»: Воскресіння Лазаря, В’їзд Ісуса Христа в Єрусалим, Омивання ніг, Молитва в Гетсиманському саду
Дата створення
поч. XVIII ст.
Країна
Україна
Культура
Риботицька школа
Техніка
темперний живопис
Матеріал
дерево темпера
Розміри (висота x ширина, см)
112 x 218
Інформація про автора
Автор
невідомий
Країна
Опис роботи
«Страсті Христові» XVII – поч. XVIII ст. – це робота, що складається із серії монументальних багатосюжетних ікон, які слід розглядати зверху вниз, рядами зліва направо. Композиція твору вирізняється великою кількістю іконографічних зображень з багатофігурними сценами: 25 горизонтально видовжених клейм з євангельськими сюжетами, що оповідають про останні дні земного життя Христа. Частинами монументального зображення є клейма з сюжетами «Воскресіння Лазаря», «В’їзд Ісуса Христа в Єрусалим», «Омивання ніг» та «Молитва в Гетсиманському саду». Ікона з розповідною сценою докладно передає події, описані в апокрифічних євангеліях.

Іконографічний сюжет «Воскресіння Лазаря» зображає Ісуса, який звертається до Лазаря, благословляючи правицею. Багатофігурне живописне зображення відтворює кульмінаційний момент на фоні архітектурного стафажу. Цей сюжет розміщений у верхньому горизонтальному ряду роботи, за ним розташована сцена «В’їзд Ісуса Христа в Єрусалим». На давніх іконах клейма страстей Христових починаються з цього епізоду – він був своєрідним контрастом до подальших сумних подій. Згідно з пророцтвом Захарії, Ісуса вітали як царя, володаря, який несе свободу, та вже менш ніж за тиждень цей натовп кричав: «Розіпни». Дія відбувається серед пейзажу на скелястому поземі, на тлі міських мурів та архітектурних споруд. Перед Христом, що їде на ослі, люди стелять свій одяг, а біля стін міста його зустрічають поважні громадяни. Позаду Спасителя зображена група апостолів, які щось жваво обговорюють. Першим у натовпі проглядається Петро з простягнутою у бік Спасителя рукою. В канонічну схему автор вніс елементи з рідної культури: місцевий колорит, архітектуру, одяг. У багатофігурній живописній композиції «В’їзд Ісуса Христа в Єрусалим» іконописець зобразив типове галицьке передмістя, а також вельможу в одязі, що оздоблений хутром соболя – характерний для знаті елемент.

У сцені «Омивання ніг» відтворені апостоли, яким Ісус омиває ноги перед Тайною вечерею у Великий четвер. Композиційним акцентом клейма є Христос, який омиває ноги апостолу Петру. Сцена жвава, емоційна, вирізняється площинним трактуванням образів. Важливу роль у зображенні відіграє темна графічна лінія контуру.

«Молитва в Гетсиманському саду» – іконографічний сюжет, що оповідає про те, як Христос, взявши зі собою Петра, Якова та Іоанна, пішов у сад і ревно молився: «Отче Мій, коли можна, нехай обмине ця чаша Мене... Та проте, не як Я хочу, а як Ти...» (Мт 26:39). Дія відбувається на тлі міської стіни з архітектурними спорудами на поземі, що імітує гірську місцевість.

Однією з характерних рис для малярів Риботицької школи, яка простежується і в цій роботі, є введення в іконописну композицію написів, що пояснюють сюжетні зображення. Образи відзначаються виразним рисунком, яскравою гамою, сформованою з локальних кольорів, що виступають в основному у співвідношенні білила та оливково-зеленої, сіро-блакитної й червоної барви.
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького