Назад

Сани

Юзеф Хелмонський

  • Сани 2
  • Сани 3
Основна інформація
ID
Ж-947
Автор
Юзеф Хелмонський
Назва
Сани
Країна
Польща
Техніка
олійний живопис
Матеріал
картон олія
Розміри (висота x ширина, см)
34.6 x 65
Інформація про автора
Автор
Юзеф Хелмонський
Автор мовою оригіналу
Józef Marian Chełmoński
Роки життя
1849–1914
Країна
Польща
Біографія
Юзеф Маріан Хелмонський (7 листопада 1849, Бочки, Польща – 6 квітня 1914, Куклювка-Зажечна, Польща) – польський художник та ілюстратор, яскравий представник реалізму. Навчання живопису розпочав 1867 року у Варшавському рисувальному класі та в майстерні Войцеха Герсона. У 1871–1874 рр. продовжив освіту в Мюнхенській академії мистецтв. Великий вплив на художника мала мюнхенська громада польських художників. У 1875–1887 роках жив у Парижі, де співпрацював як ілюстратор із французьким журналом «Le Monde Illustré». В ці ж роки Хелмонський здійснив кілька подорожей до України та Литви, враження від яких відіграли важливу роль у формуванні його творчої манери. У 1889 році повернувся до Польщі й оселився в селі Куклювка-Зажечна. З 1869 року Хелмонський демонстрував свої роботи у варшавському Товаристві заохочення образотворчих мистецтв. Брав участь у паризьких Салонах (1876, 1878, 1882). Представляв своє мистецтво у Чикаго (1893), Відні (1898) та Дюссельдорфі (1904). Персональні виставки художника проходили у Варшаві (1890, 1907), Кракові (1907) та Львові (1907). Митець був відзначений багатьма нагородами, зокрема головним призом Всесвітньої виставки у Парижі (1889), а також золотою медаллю на виставці у Мюнхені (1894) та на Всесвітній виставці мистецтва у Сан-Франциско (1894). У 1897 році Юзеф Хелмонський був призначений почесним головою створеного в Кракові Товариства польських художників «Sztuka». У творчому доробку художника динамічні композиції із зображеннями кінних упряжок, польського села з його базарами та ярмарками чергуються зі статичними, написаними в ескізній манері пейзажами, які часто позбавлені стафажу, та іноді збагачені силуетами тварин чи птахів.
Опис роботи
Жанрові сцени з життя польського села та полотна із зображенням коней, що мчать степами або крізь засніжені поля, складна побудова перспективних зображень фігур тварин і людей – все це «фірмовий знак» Юзефа Хелмонського. Художник чудово знався на анатомії та поведінці коней, тому досяг професійної досконалості у зображенні цих тварин у різних ракурсах. Чудово промальована фігура коня – схоплена в русі або яка «позує» для портрета – у світовому мистецтві давно стала синонімом польськості. Динамічна композиція «Сани» – яскравий приклад віртуозної майстерності художника. На тлі засніженої рівнини, де лінія горизонту губиться між захмареним важким небом і землею, мчить гнідий кінь, запряжений у сани. У санях сидить молодий селянин у білому кожусі з хутряним коміром, у шапці. У правій руці чоловіка батіг. З-під копит коня летять груди снігу, праворуч видно переполоханих птахів. Основним засобом виразності тут є ефект стрімкого руху коня у поєднанні з палітрою контрастних кольорів білого та темно-брунатного. У композиції відчутний вплив імпресіонізму.
Надписи та символи
Внизу ліворуч авторський підпис: «Józef Chełmoński».
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького