Назад

Диспут в синагозі

невідомий

  • Диспут в синагозі 2
  • Диспут в синагозі 3
Основна інформація
ID
Ж-3426
Автор
невідомий
Назва
Диспут в синагозі
Дата створення
1 пол. ХІХ ст.
Техніка
олійний живопис
Матеріал
полотно олія
Розміри (висота x ширина, см)
59 x 77
Інформація про автора
Автор
невідомий
Країна
Опис роботи
Прямокутна горизонтальна багатофігурна композиція. Зображений затемнений інтер’єр культової споруди, заповнений людьми. В центрі за високою кафедрою стоїть рабин з сувоєм у руках. Його погляд спрямований на двох чоловіків у чорному і червоному вбранні, які стоять внизу праворуч. Між людьми навколо, зображеними з книгами за столами та кафедрами, відбувається запекла дискусія. Все це передає напружену атмосферу диспуту. Навіть маленький білий пес, змальований внизу полотна, ніби теж бере участь у суперечці. Художник зображує реальну історичну подію, сюжет якої не є популярним у живописі й тому залишається маловідомим для широкого загалу. За версією мистецтвознавця Ю. Бірюльова (детально: «Єврейський живопис у збірці Львівської національної галереї мистецтв», підготована до друку) сюжетна канва картини, очевидно, базується на історії диспуту у Львові (1759) між ортодоксальними рабинами та послідовниками Якова Франка (спадкоємця ідей Шабтая Цві) – франкістами, які заперечували Талмуд, визнавали лише кабалістичну книгу Зоар та проповідували новий месіанізм. Після львівського диспуту, в якому, зокрема, брали участь вікарій і верховний канонік Стефан Мікульський, головний рабин Львова Хаїм га-Коен Раппопорт і засновник хасидизму Баал Шем Тов, багато франкістів перейшли у римо-католицьку віру. На картині їх зображено вже у чорному католицькому вбранні (з капелюхами «сатурно»). У центрі композиції на підвищенні – Хаїм Раппопорт із високо піднесеною Торою у руках, у правій частині – канонік С. Мікульський і Баал Шем Тов у штраймлі на голові та з барткою (гуцульською сокирою), яку, за легендою, йому подарував Олекса Довбуш.
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького