Колекція

Трастеверинці – гравці у руццолу (руцціку)

Бартоломео Пінеллі

  • Трастеверинці – гравці у руццолу (руцціку) 2
  • Трастеверинці – гравці у руццолу (руцціку) 3
Основна інформація
ID
Г-IV-1715
Автор
Бартоломео Пінеллі
Назва
Трастеверинці – гравці у руццолу (руцціку)
Назва мовою оригіналу
Trasteverini. giocando alla Ruzzica
Дата створення
1816
Техніка
офорт акварель
Матеріал
папір
Розміри (висота x ширина, см)
10 x 16
Інформація про автора
Автор
Бартоломео Пінеллі
Автор мовою оригіналу
Bartolomeo Pinelli
Роки життя
1781–1835
Країна
Італія
Біографія
Бартоломео Пінеллі (1781, Рим – 1835, там само). Італійський рисувальник, гравер, скульптор. Син кераміста Дж. Б. Пінеллі. Народився в районі Трастевере (за Тибром). Вуличні зарисовки цього західного передмістя Риму пізніше неодноразово з’являються в його графічних творах. Вчився в Болоньї, пізніше в Академії Св. Луки в Римі. Відвідував Академію Феліче Джані (Felice Giani), художника класичного напрямку, від якого успадкував манеру рисунку. На початку ХІХ ст. звертається до гравюр епохи Відродження (зокрема, до творів Маркантоніо Раймонді), переводячи свої рисунки в офорти та літографії. У 1809 році Пінеллі створює свою першу серію офортів, розмальованих аквареллю – «Зібрання 50-ти живописних костюмів» (Raccola di cinquanta costumi pittoreschi). Альбом перевидавався у 1814 та 1815 рр. У 1816 році вийшла нова версія альбому – Nuova Raccolta di Cinquanta costumi pittoreschi incisi di acqua forte. Більшість львівських гравюр – з саме цієї серії. Основна тема творчості художника – жанрові сцени (Costumi), побачені ним у Римі, Неаполі, місцевостях провінцій Абруццо і Молізе. Гравюри Пінеллі мають не тільки художню вартість, але й несуть важливу етнографічну інформацію. У 1820–30-х рр. художник створив рисунки та гравюри до поем Торквато Тассо (1827–1829), роману М. Сервантеса «Дон Кіхот» (1834). Одна з відомих серій рисунків Пінеллі – «Сім пагорбів Риму» (1827–1830). Твори художника зберігаються в багатьох італійських музеях, а також у збірках інших країн.
Опис роботи
Вперше роботу під назвою Trasteverini. giocando alla Ruzzica Б. Пінеллі виконав для альбому Raccolta di cinquanta costumi pittoreschi (Collection of fifty picturesque costumes engraved in strong water), виданому в 1809 році. Гравці у руццолу (руцціку) представлені там на тлі фрагментів руїн стародавнього Риму. У спрощеному варіанті (без давньоримського архітектурного тла), представленому, зокрема, у львівській колекції, гравюра Пінеллі відома з 1816 року. Опублікована в альбомі Nuova Raccolta di Cinquanta costumi pittoreschi incisi di acqua forte, виданому в Римі в 1817 році. Композиція з серії римських розваг. П’ятеро юнаків грають у руццолу. Найкремезніший із них, в центрі, от-от запустить колесо з голівкою сиру вздовж дороги. Ще один, зліва готує своє колесо для гри. Композиція напружена, динамічна, рисунок вправний та легкий. Гравюра розмальована яскравими акварельними фарбами, в яких домінують червоний, синій, жовтий та зелений кольори. У назві автор підкреслює, що гравці – мешканці району Трастевере, звідки походив і в якому мешкав сам Бартоломео Пінеллі. Руццола (ruzzola) – традиційна італійська гра з дерев’яними колесами, які запускали вздовж дороги. У провінціях Лаціо, Терра ді Ляворо, Абруццо, Марке гру називали руцціка (ruzzica). У валок заправляли голівку твердого сиру pecorino.
Надписи та символи
Внизу зліва підпис автора – Pinelli f. [fecit]. В центрі на відбитку під зображенням – назва твору Trasteverini. giocando alla Ruzzica. Вгорі справа на відбитку, над рамкою зображення – № 15.