Назад

Трастеверинці – гравці у руццолу (руцціку)

Бартоломео Пінеллі

  • Трастеверинці – гравці у руццолу (руцціку) 2
  • Трастеверинці – гравці у руццолу (руцціку) 3
Основна інформація
ID
Г-IV-1715
Автор
Бартоломео Пінеллі
Назва
Трастеверинці – гравці у руццолу (руцціку)
Назва мовою оригіналу
Trasteverini. giocando alla Ruzzica
Дата створення
1816
Техніка
офорт акварель
Матеріал
папір
Розміри (висота x ширина, см)
10 x 16
Інформація про автора
Автор
Бартоломео Пінеллі
Автор мовою оригіналу
Bartolomeo Pinelli
Роки життя
1781–1835
Країна
Італія
Біографія
Бартоломео Пінеллі (1781, Рим – 1835, там само). Італійський рисувальник, гравер, скульптор, син кераміста Дж. Б. Пінеллі. Народився в районі Трастевере (за Тибром). Вчився в Болоньї, згодом в Академії Св. Луки в Римі. Відвідував Академію Феліче Джані – художника класичного напрямку, від якого успадкував манеру рисунка. На початку ХІХ ст. митець звертався до гравюр епохи Відродження (зокрема до творів Маркантоніо Раймонді), переводячи свої рисунки в офорти та літографії. 1809 року Пінеллі створив першу серію офортів, розмальованих аквареллю – Raccolta di Cinquanta Costumi Pittoreschi («Зібрання п’ятдесяти живописних костюмів»). Альбом перевидавався 1814 та 1815 рр. Згодом, 1816 року вийшла нова версія альбому – Nuova Raccolta di Cinquanta Costumi Pittoreschi incisi di acqua forte («Нове зібрання п’ятдесяти живописних костюмів»). Більшість львівських гравюр – саме з цієї серії. Основна тема творчості художника – жанрові сцени (Costumi), побачені ним у Римі, Неаполі, провінціях Абруццо і Молізе. Гравюри Пінеллі мають не лише художню цінність, але й несуть важливу етнографічну інформацію. У 1820–30-х рр. художник створив рисунки та гравюри до поем Торквато Тассо (1827–1829) та роману Мігеля де Сервантеса «Дон Кіхот» (1834). Одна з найбільш відомих серій рисунків Пінеллі – «Сім пагорбів Рима» (1827–1830). Твори митця зберігаються в багатьох італійських музеях, а також у збірках інших країн.
Опис роботи
Вперше роботу під назвою Trasteverini. giocando alla Ruzzica Б. Пінеллі виконав для альбому Raccolta di Cinquanta Costumi Pittoreschi («Зібрання п’ятдесяти живописних костюмів»), виданому в 1809 році. Гравці у руццолу (руцціку) представлені там на тлі фрагментів руїн стародавнього Риму. У спрощеному варіанті (без давньоримського архітектурного тла), представленому, зокрема, у львівській колекції, гравюра Б. Пінеллі відома з 1816 року. Опублікована в альбомі Nuova Raccolta di Cinquanta Costumi Pittoreschi incisi di acqua forte («Нове зібрання п’ятдесяти живописних костюмів»), виданому в Римі у 1817 році. Композиція з серії римських розваг. П’ятеро юнаків грають у руццолу. Найкремезніший із них, у центрі, от-от запустить колесо з голівкою сиру вздовж дороги. Ще один, зліва готує своє колесо для гри. Композиція напружена, динамічна, рисунок вправний та легкий. Гравюра розмальована яскравими акварельними фарбами, в яких домінують червоний, синій, жовтий та зелений кольори. У назві автор підкреслює, що гравці – мешканці району Трастевере, звідки походив і в якому мешкав сам Бартоломео Пінеллі.
Руццола (ruzzola) – традиційна італійська гра з дерев’яними колесами, які запускали вздовж дороги. У провінціях Лаціо, Терра ді Ляворо, Абруццо, Марке гру називали руцціка (ruzzica). У валок заправляли голівку твердого сиру pecorino.
Надписи та символи
Внизу зліва підпис автора – Pinelli f. [fecit]. У центрі на відбитку під зображенням – назва твору Trasteverini. giocando alla Ruzzica. Вгорі справа на відбитку, над рамкою зображення – № 15.
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького