Назад

Ескіз до монументального розпису «Руські зодчі»

Василь Польовий, Юлія Подогова

  • Ескіз до монументального розпису «Руські зодчі» 2
  • Ескіз до монументального розпису «Руські зодчі» 3
Основна інформація
ID
Ж-8190
Автор
Василь Польовий Юлія Подогова
Назва
Ескіз до монументального розпису «Руські зодчі»
Дата створення
1972–1973
Країна
СРСР
Культура
Українське мистецтво радянського періоду
Техніка
авторська техніка
Матеріал
полотно ДСП темпера
Розміри (висота x ширина, см)
32.2 x 47.7
Інформація про автора
Автор
Василь Польовий
Роки життя
р.н.1936
Країна
СРСР, США
Біографія
Василь Польовий – український художник, живописець та графік, який належить до провідних авторів неформального мистецтва часу СРСР. Народився 22 квітня 1936 року у Кривому Розі. Батько художника Петро Родіонович Польовий працював інженером, мати Олександра Павлівна була вчителькою математики. З початком бойових дій 22.06.1941 року на території СРСР родину Польових скерували в евакуацію до Свердловської області (РРФСР). Тут майбутній художник навчався у школі, а після завершення навчання 1954 року вступив до художнього училища у Єльці. Проте митець перевівся спочатку до Таврійського художнього училища (Ленінград, РРФСР), а згодом до Ленінградського вищого художньо-промислового училища імені В. І. Мухіної. Після завершення навчання переїхав у Москву, де разом з дружиною, мисткинею Юлією Подоговою, працював на художньому комбінаті. Переважно займався монументально-декоративним оформленням інтер’єрів та екстер’єрів громадських споруд та державних установ. Паралельно перебував у середовищі неформальних авторів Москви та Ленінграда, зокрема художників Дмитра Краснопєвцева, Анатолія Звєрєва, Михайла Шемякіна, Олега Целкова, Едуарда Штейнберга, Володимира Стерлігова, групою «ліанозівців», письменників Сергія Довлатова, Юрія Мамлєєва, Владлена Гаврільчіка. Брав участь у неофіційних виставках, зокрема у ФРН, Франції, Італії, ЧССР. 1965 року, під час поїздки до брата, дослідника та винахідника Рената Польового, створив великий цикл тематичних творів, пов’язаних з Україною. Частина з них експонувалась у Москві. Згодом вступив до Спілки художників СРСР. 1972 року переїхав до Львова, де працював над монументальними та станковими творами. У цей період спілкувався з представниками локального художнього середовища, зокрема Валерієм Шаленком, Михайлом Штейнбергом, Юрієм Соколовим, Охрімом Кравченком, Марґіт та Романом Сельськими, Анатолієм Сємагіним, мистецтвознавцями Григорієм Островським та Дмитром Шелестом, літератором Ігорем Клехом. 1976 року у Львові Василя Польового виключили зі Спілки художників, що фактично унеможливило професійну діяльність. Відтак мистець прийняв рішення емігрувати з СРСР до США, де й нині проживає і творить у м. Ґрінвілл (Південна Кароліна).
Інформація про автора
Автор
Юлія Подогова
Роки життя
1927–2021
Біографія
Юлія Подогова (1927–2021) – членкиня Спілки художників СРСР, монументалістка. Навчалась у Московському вищому художньому училищі імені братів Строганових, була ученицею народної художниці СРСР Єкатєріни Бєлашової. Її дипломна робота – вітражі для міжнародної виставки в Брюсселі, була прийнята з оцінкою «відмінно з похвалою». Юлія Подогова працювала над монументальними розписами, вітражами, мозаїками. Окрім того, серед доробку художниці є станкові живописні роботи. Монументальні та станкові твори мисткині зберігаються у публічних просторах, музейних колекціях та приватних збірках на території країн колишнього СРСР, зокрема Молдови, України, Російської Федерації. З Василем Польовим художниця познайомилася та одружилась у «московський період» його творчості. Згодом пара переїхала до Львова, де Юлія працювала над монументальними роботами, відомими у співавторстві ескізами до розписів та мозаїк (1970-ті). Станкових творів львівського періоду наразі не виявлено. 1990 року разом з Василем Польовим переїхала на постійне проживання у США, де після тривалого захворювання померла 2021 року.
Опис роботи
Один із ескізів до монументальних розписів серії «Руські зодчі», виконаний у співпраці з Юлією Подоговою. У композиції з елементами колажування та стилізації зображено серію визначальних для мистецтва Давньої Русі образів, серед яких зразки білокам’яного різьблення (за І. Жишковичем, авторство належало майстрам з Галицько-Волинського князівства). Серед них – стилізовано-гротесковий лев, який посміхається. Він суголосний зразкам різьби з Собору святого Великомученика Димитрія Солунського, наприклад, рельєф у п’ятій арці склепіння (м. Володимир, бл. 1194–1197). Однак з огляду на специфіку трактування хвоста звіра та долучення рослинних мотивів, прототипом міг бути рельєф Георгіївського собору (м. Юр’їв-Польський, Володимирська обл., російська федерація). Голова Ісуса Христа, що за специфікою зображення суголосна іконографії Спаса Нерукотворного, демонструє стилістичну спорідненість з роботами майстрів Володимиро-Суздальського князівства, зокрема артілі Бакуна та майстра-Святослава (1224 ?). З правого боку композиції розташоване стилізоване зображення, вірогідно пов’язане з образом церкви Преображення Господнього (о. Кижі, Карелія).
Остання є одним з визначальних символів-зразків руського дерев’яного зодчества. Церква зображена на тлі фантастичної істоти, вірогідно райської діви-птиці Сирини або ж Алконоста (точно це неможливо встановити, адже лик подано лише частково, а отже не видно, чи є у неї важливий атрибут – корона на голові). Вагомо, що цей образ райських птиць присутній і в іншій роботі з цієї ж серії (Ж-8206). У центральній партії у верхній та нижній частині композиції зображено стилізовані куполи та макетоподібні споруди, що візуально нагадують білокам’яні церкви, які, однак, не завершені хрестами. Ймовірно, це зумовлено тим, що таку вимогу поставили перед автором з огляду на офіційну атеїстичну ідеологію.
Зазначимо, що для цього періоду таке явище є доволі характерним – його можна простежити у практиці пейзажистів, де значна частина зображень давніх сакральних споруд або ж передбачала ракурс, де хрест подано у профіль, а тому сприймався як шпиль, або ж завершення купола було зрізаним. Характерним прикладом такого підходу є хронологічно відповідна (1968–1972) серія альбомів видавництва «Радянський художник» – пам’ятки давньої архітектури з живописними та графічними зображеннями церков та соборів, зокрема Володимира, Соловецького монастиря, Ярославля, Суздаля, Пскова, Вологди, Ростова. Образи людей подані максимально схематично, тож встановити конкретну особу практично неможливо. Тому робота – це узагальнений образ зодчих давніх часів, чиї імена хоч і в певних випадках відомі, однак більш детальної інформації про них фактично немає. Проте ця анонімність у жодному разі не є перешкодою для того, аби їхня присутність не була відзначена в цій серії розписів. Адже анонімна праця архітекторів, скульпторів та звичайних будівничих зробила матеріальними образи проєктантів. Тут варто відзначити, що є певна рівнозначність всіх атрибутів – від драбини будівельника, сокири теслі, молотка й різця скульптора до креслень зодчого. Однак автор ненав’язливо, цілком у дусі іконописної ієрархії позначає, що все ж головним є архітектор. Стилістично ескіз має виразний відсил до іконописних практик як у композиційному, так і в живописному вирішенні, з виразними тональними й колірними акцентами.
Фото вперше опубліковане в статті: Хорунжа Г. Василь Польовий: покликання. Образотворче мистецтво [Fine Arts]. 2023. № 3–4. С. 81.
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького