Ескіз до монументального розпису «Руські зодчі»
Василь Польовий, Юлія Подогова
- ID
- Ж-8190
- Автор
- Василь Польовий Юлія Подогова
- Назва
- Ескіз до монументального розпису «Руські зодчі»
- Дата створення
- 1972–1973
- Країна
- СРСР
- Культура
- Українське мистецтво радянського періоду
- Техніка
- авторська техніка
- Матеріал
- полотно ДСП темпера
- Розміри (висота x ширина, см)
- 32.2 x 47.7
- Вид
- живопис
- Жанр
- символічний
- Сюжет
- Алегорія
- Провенанс
- Передано до музею від автора (В. Польового)
Остання є одним з визначальних символів-зразків руського дерев’яного зодчества. Церква зображена на тлі фантастичної істоти, вірогідно райської діви-птиці Сирини або ж Алконоста (точно це неможливо встановити, адже лик подано лише частково, а отже не видно, чи є у неї важливий атрибут – корона на голові). Вагомо, що цей образ райських птиць присутній і в іншій роботі з цієї ж серії (Ж-8206). У центральній партії у верхній та нижній частині композиції зображено стилізовані куполи та макетоподібні споруди, що візуально нагадують білокам’яні церкви, які, однак, не завершені хрестами. Ймовірно, це зумовлено тим, що таку вимогу поставили перед автором з огляду на офіційну атеїстичну ідеологію.
Зазначимо, що для цього періоду таке явище є доволі характерним – його можна простежити у практиці пейзажистів, де значна частина зображень давніх сакральних споруд або ж передбачала ракурс, де хрест подано у профіль, а тому сприймався як шпиль, або ж завершення купола було зрізаним. Характерним прикладом такого підходу є хронологічно відповідна (1968–1972) серія альбомів видавництва «Радянський художник» – пам’ятки давньої архітектури з живописними та графічними зображеннями церков та соборів, зокрема Володимира, Соловецького монастиря, Ярославля, Суздаля, Пскова, Вологди, Ростова. Образи людей подані максимально схематично, тож встановити конкретну особу практично неможливо. Тому робота – це узагальнений образ зодчих давніх часів, чиї імена хоч і в певних випадках відомі, однак більш детальної інформації про них фактично немає. Проте ця анонімність у жодному разі не є перешкодою для того, аби їхня присутність не була відзначена в цій серії розписів. Адже анонімна праця архітекторів, скульпторів та звичайних будівничих зробила матеріальними образи проєктантів. Тут варто відзначити, що є певна рівнозначність всіх атрибутів – від драбини будівельника, сокири теслі, молотка й різця скульптора до креслень зодчого. Однак автор ненав’язливо, цілком у дусі іконописної ієрархії позначає, що все ж головним є архітектор. Стилістично ескіз має виразний відсил до іконописних практик як у композиційному, так і в живописному вирішенні, з виразними тональними й колірними акцентами.
Фото вперше опубліковане в статті: Хорунжа Г. Василь Польовий: покликання. Образотворче мистецтво [Fine Arts]. 2023. № 3–4. С. 81.