Назад

В парку

Марґіт Сельська (Райх)

  • В парку 2
  • В парку 3
Основна інформація
ID
Ж-6182
Автор
Марґіт Сельська (Райх)
Назва
В парку
Дата створення
1928
Країна
Франція
Культура
Новітній час
Техніка
олійний живопис
Матеріал
полотно олія
Розміри (висота x ширина, см)
53.8 x 64.8
Додатково
Інформація про автора
Автор
Марґіт Сельська (Райх)
Роки життя
1900–1980
Країна
Австро-Угорська імперія, УРСР, тепер Україна
Біографія
Марґіт Сельська (Райх) (1900, м. Коломия – 1980, м. Львів) – українська мисткиня, дружина Романа Сельського. Народилась у Коломиї в родині інженера Ісаака Райха. Відвідувала приватну Вільну академію мистецтв Леонарда Підгородецького у Львові (1918), вчитель – Фелікс Виґживальський. 1921 р. Марґіт Райх закінчила Державну промислову школу у Львові, опісля студіювала живопис у Краківській академії мистецтв (1921–1922) у Войцеха Вейса та Владислава Яроцького, з 1922 по 1923 – у Віденській академії образотворчих мистецтв. У 1924 році художниця перебралася до Парижа, відвідувала виставки модерністів, захоплювалася кінематографом та фотографією, студіювала у приватній художній школі Académie Moderne Фернана Леже та Амаде Озенфана. Мисткиня брала участь у виставці Салону Незалежних (Париж, 1926). Наступного року відбулася перша персональна виставка художниці у Львові. Учасниця мистецького об’єднання «Artes» (1929–1935) та Асоціації незалежних українських митців (1931–1939), долучалася до діяльності «Нової генерації» (1932–1935) та Львівського професійного союзу артистів пластиків (LZZAP, 1932–1939). Під час Голокосту Марґіт Сельська перебувала у Янівському концтаборі, з якого їй вдалося втекти з допомогою друзів до Кракова. 1943 року подружжя Сельських повернулося до Львова. У 1978 р., вперше після війни, художниця представила свої роботи на виставці у Львівській картинній галереї. Марґіт Сельська – авторка численних портретів, натюрмортів та пейзажів. На творчість художниці великий вплив мали постімпресіонізм, кубізм та конструктивізм. Її роботи вирізняються особливим колористичним і композиційним вирішенням, зокрема рання робота «Гель» (1932), «Жiнка з котом» (1960-ті), «Крим. Уютне» (1962), «Карпатський пейзаж» (1965), «Над морем» (1964), «Збір винограду» (1968), «Старий ясен» (1976) та ін.
Опис роботи
Пейзаж «В парку» (1928) створено 28-річною Марґіт Сельською у Парижі – художньому центрі Європи, просякнутому духом новаторства й жаданнями творчих шукань. Меланхолійний і романтичний, він увібрав досвід польського капізму, унаочнив у тонких колірних співзвуччях глибинний філософський зміст. Так, білокам’яна класична статуя античного божества на тлі регулярного французького парку символізувала надчасові сенси культури, непорушність її аксичної вертикалі, незалежний від контекстів естетичний зміст. Прекрасна і велична, вона постала маревом, спомином, мрією про втрачену гармонію і Золотий вік. Ностальгійної інтонації твору надала ваза на постаменті: вишукано-орнаментальна, із розсипами червоних квітів, наче запозичена з гобеленів чи класичних гравюр. Зображення сповнили відлуння Версалю й французьких fête galante. Тонкі емоційні паралелі виструнчили порівняння з картинами А. Ватто, Ж.-Б. Патера, Н. Ланкре. Про невмолимий плин часу нагадали суворе сіре небо, що доріжкою збігло за обрій, та урочисті вертикалі пожовклих осінніх дерев. Над плином буденних подій парк, вазу, скульптуру піднесли ознаки художності, культивованості, твореності, приналежності artes. Межу між хронотопічними регістрами, вічним і проминальним, буденним, сьогочасним окреслили сходи та білокам’яний постамент. Орамовані скульптура та куточок старовинного парку немовби навіюють – ars longa, vita brevis – й сприймаються самодостатньою картинною реальністю щодо тендітної жіночої постаті, що наче зійшла з полотен Е. Мане. Водночас суто пластичними засобами – урізноманітненням статики й стриманого колориту другого плану, органічністю жіночої фігури, спалахами коричнево-вохристого і червоного на парасольці та вбранні – мисткиня переконує в існуванні культурного спадку лиш у нових проживаннях і прочитаннях, в довершеннях у повсякденному, повсякчасному сприйнятті.
Надписи та символи
Підпис у правому нижньому куті: «Сельська».
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького

Інше