Колекція

Портрет чоловіка

Михайло Бойчук

  • Портрет чоловіка 2
  • Портрет чоловіка 3
Основна інформація
ID
ФМз-Г-I-17
Автор
Михайло Бойчук
Назва
Портрет чоловіка
Дата створення
1910-ті
Країна
Україна
Техніка
рисунок
Матеріал
папір акварель туш олівець
Розміри (висота x ширина, см)
37.5 x 30.5
Додатково
Інформація про автора
Автор
Михайло Бойчук
Автор мовою оригіналу
Mykhailo Boichuk
Роки життя
1882–1937
Країна
Австро-Угорська імперія
Біографія
Український художник-монументаліст, представник українського культурного ренесансу початку ХХ століття. Засновник самобутньої школи українського мистецтва «бойчукізм», лідер групи «бойчукістів». Його ім'ям названо мистецький феномен, що поєднав форми народного мистецтва й спадщину Візантії та Проторенесансу. Французи називали цей напрямок Renovation Byzantine (неовізантизм). Член Наукового товариства імені Шевченка (1912), Українського наукового товариства (1917). Народився 30 жовтня 1882 року у селі Романівка, що біля Теребовлі. Михайло Бойчук здобув прекрасну мистецьку освіту завдяки підтримці митрополита Андрея Шептицького. Навчався у Львові, Відні, Кракові, а згодом – у Мюнхені та Парижі. У 1909 р. заснував власну школу-майстерню, в якій навчалися Микола Касперович, Софія Налепінська, Софія Бодуен де Куртене, Хелена Шрамм та інші. У 1911 р. повернувся до Львова, де працював як реставратор та монументаліст у Національному музеї (нині – Національний музей у Львові імені Андрея Шептицького). У 1917 р. стає одним з професорів-засновників Української державної академії мистецтв, де очолює майстерню ікони та фрески. Один з організаторів АРМУ (1925). Найбільш значними творами, виконаними разом з учнями, були розписи на сучасну тематику Червоноармійських Луцьких казарм у Києві (1919), Селянського санаторію на Хаджибейському лимані в Одесі (1927–1928) та Червонозаводського театру в Харкові (1933–1935). Всі ансамблі монументального живопису не збереглися. 25 листопада 1936 р. Михайло Бойчук був заарештований і звинувачений в українському буржуазному націоналізмі й керівництві національно-фашистською терористичною організацією. Художника розстріляли, а більшість творів знищили.
Опис роботи
Портрет молодого чоловіка в анфас. Як правило, так зображують персонажів значущих, урочистих, їх життя концентрується у погляді, зверненому до глядача. Погляд портретованого відкритий, лагідний. Щось позачасове є в цьому портреті. Композицію побудовано у двох вимірах, які не мають нічого спільного з матеріальним світом, поєднання теракотових, синіх та жовтих кольорів відсилають до традиційних зображень проторенесансу. Бойчук ніколи не йде до чистої абстракції, а зупиняється на етапі узагальнення. Це узагальнення, на його думку, має дати глядачеві відчуття істини, увінченої в картині. Цей експонат потрапив до ЛНГМ у 1973 році разом із приватною колекцією Ярослави Музики, котра у львівський період життя художника творчо співпрацювала з ним і з колом його послідовників. Ярослава Музика мешкала в будинку на вул. Чарнецького, де була розташована майстерня Бойчука (нині вул. Винниченка, 26), вона зуміла зберегти значну кількість архівних матеріалів і деякі твори, які залишились після переїзду художника до Києва.