Назад

Рисунки п’ятьох чоловічих погрудь

Юліан Заяць

  • Рисунки п’ятьох чоловічих погрудь 2
  • Рисунки п’ятьох чоловічих погрудь 3
Основна інформація
ID
Ф-З-Арх-ЛГМ-5/5
Автор
Юліан Заяць
Назва
Рисунки п’ятьох чоловічих погрудь
Дата створення
1991
Країна
Німецька імперія (?)
Техніка
рисунок
Матеріал
папір вугілля
Розміри (висота x ширина, см)
29.9 x 21.8
Інформація про автора
Автор
Юліан Заяць
Роки життя
1880–1971
Країна
Австро-Угорська імперія, Польська Республіка, СРСР
Біографія
Юліан Семенович Заяць (30.05.1880, с. Богутин, Австро-угорська імперія, зараз Поморянська селищна громада Львівської області – 2.09.1971, Львів, УРСР) – український мистець, правознавець, науковець, бібліограф та культурний діяч. Згідно з певними даними – син священника греко-католицької деномінації.

Первинно навчався у львівській гімназії (завершив з відзнакою 1899 року). Згодом вступив на юридичний факультет Львівського університету, а з політичних міркувань перейшов на навчання до Ягеллонського університету в Кракові (1901). У той самий час вступив до Краківської академії мистецтв, де навчався під керівництвом Леона Яна Вичулковського (11.04.1852–27.12.1936). За інформацією дослідника Олега Купчинського, активно провадив дослідницьку роботу: 1902 року передав на розгляд історико-філософської секції Наукового товариства імені Шевченка наукову працю «Usus fructus nominis», котру було оприлюднено у «Часописі Правничій і Економічній». Зазначимо, що на підставі результатів вислідів у цій праці 1907 року Юліан Заяць захистив докторську дисертацію. Надалі працював за правничим фахом – у Державній прокураторії скарбу (Львів). Окрім того, зокрема 1909 та 1912 роках, підвищував юридичну кваліфікацію у Берліні, де підготував наукову працю «Jus iurandum in litem». За інформацією дослідника Олега Купчинського, слухав лекції в Берлінській академії мистецтв у знакового німецького живописця та графіка єврейського походження Макса Лібермана (20.07.1847–8.02.1935). Однак у вказаний період цей мистець не виконував у цьому закладі регулярної викладацької роботи й лише 1912 року був призначений до Сенату Берлінської академії мистецтв.

Зазначимо, що після Першої світової війни Юліан Заяць працював співробітником приватної адвокатської канцелярії у місті Комарне (нині центр Комарнівської міської громади Львівської області), згодом – адвокатом у Львові. Також Юліан Заяць викладав римське право в Українському таємному університеті й був постійним правничим дорадником митрополита Андрея Шептицького. Долучався до роботи Правничої комісії Наукового товариства імені Шевченка, вступив до однієї з тогочасних ключових партій регіону – Українського національно-демократичного об’єднання. За час існування Другої Польської Республіки (1918–1939) Юліан Заяць став автором звернень до Ліги Націй та Ватикану з приводу насильницьких заходів проти українців у межах військово-поліцейського терору, т.зв. «польської пацифікації», ініційованої лідером цього державного утворення Юзефом Пілсудським. Водночас у 1920-х роках отримав запрошення працювати у львівському філіалі Фінансової прокуратури Польського державного скарбу. Згодом, до приєднання західноукраїнських земель до УРСР – суддя Найвищого адміністративного трибуналу Польщі у Варшаві (1939). Від 1941 року – президент Апеляційного суду (Львів).

Після завершення нацистської окупації був заарештований як особа, котра могла бути причетна до злочинів окупантів. На клопотання інтелігенції (документи з архіву СБУ, вперше опубліковані у матеріалі науковців Миколи Кобилецького та Лесі Трепак), зокрема митрополита Андрея Шептицького, очільника Національного музею Іларіона Свєнціцького, кримінальну справу проти Юліана Зайця було припинено. У 1945 році розпочав викладацьку діяльність у Львівському державному університеті, а з 1946 року працював бібліографом у Науковій бібліотеці Академії наук УРСР ім. В. Стефаника. 1951 року не пройшов атестацію у зв’язку з відсутністю фахової кваліфікації, але з дозволу Атестаційної комісії з 1953 року й до пенсії обіймав посаду бібліотекаря.

За час роботи бібліографом Юліан Заяць зреалізував низку бібліографічних праць: «Матеріали до бібліографії М. С. Возняка» (1946), «Бібліографія праць М. П. Драгоманова» (1947, у співавторстві), «Бібліографія історії міста Львова» (частини 1–2, 1948) – однак жодна з них так і не була опублікована. Захоплювався колекціонуванням мистецьких творів і стародруків, виконував живописні та графічні роботи. Брав участь у художніх виставках у Львові (1929–1932, 1934, 1935, 1937, 1943; Національний музей та Українське товариство прихильників мистецтв), у Варшаві (Польське товариство прихильників мистецтв у салоні «Заохота») та інших містах. Серед відомих творів – «Дама в синьому», «Донька», «Автопортрет», «Хлопець», «Церква в Краснім», «Церква в Кривчицях», «Квіти», «Річка Камінка», що отримали високу оцінку у тогочасній пресі та виставкових каталогах.

Окрім цього мав виразний вокальний хист, володів сильним тенором. За інформацією дослідника Олега Купчинського, закінчив Львівську консерваторію (клас Нестора Нижанківського). Однак Нестор Нижанківський (31.08.1893–10.04.1940) викладав у львівському Вищому музичному інституті імені Миколи Лисенка з 1928 року. Також за інформацією дослідника Олега Купчинського Юліан Заяць виступав із сольними концертами у Львові, Варшаві та інших містах та брав участь у щорічних святкових програмах до Шевченківських днів у Галичині. У 1920–1926 роках очолював співоче товариство «Муза». Щодо спадщини мистця, то значна колекція його творів завдяки діяльності Іларіона Свєнціцького є у збірці Національного музею у Львові ім. А. Шептицького, окремі твори є у відділі мистецтв Львівської бібліотеки Національної академії наук ім. В. Стефаника. За інформацією науковців Миколи Кобилецького та Лесі Трепак, двадцять творів Юліана Заяця було закуплено до московської Державної Третьяковської галереї.

Важливою частиною творчої спадщини Юліана Зайця є серія графічних творів, що нині зберігаються в Архіві діячів мистецтва та культури Львівської національної галереї мистецтв імені Б.Г. Возницького, на підставі яких можна зробити цінні висновки про специфіку навчального процесу, а також пріоритети у більш консервативних мистецьких колах, орієнтованих на розбудову реалістичної візуальної мови через ретельне студіювання натури та вивчення творчих напрацювань мистців минулих епох, передусім тих, хто практикував достовірне відтворення людини та світу, що її оточує.
Опис роботи
На лицьовому боці листа зафіксовано п’ять оплічних портретних шкіців чоловіків різного віку, виконаних у техніці академічного рисунка – олівцем на папері (матеріал з ознаками процесів окиснення). Композиційно роботи розташовані окремо на віддалі один від одного. Всі портретовані у різних ракурсах – тричвертному, фасовому та профільному. Такий підхід до компонування етюдів характерний для навчальних рисунків, виконаних у межах академічної програми. Кожен з портретів супроводжується підписом, у якому зазначено автора оригіналу (такий підхід притаманний для Юліана Зайця), а також із зазначенням точної дати – жовтень 1911 року, що дозволяє трактувати ці начерки як частину систематичної освітньої практики у межах художньої школи. Обличчя зображених індивідуальні, є характерні міміка, вирази очей, форми голів, зачісок тощо. Відчутна увага автора до психологічної компоненти – одні постаті передають стриманість і зосередженість, інші – риси вікової споглядальності. Один із персонажів зображений у капелюсі, що надає шкіцу побутовості. Світлотіньове моделювання з використанням м’якого штрихування, із поступовими тональними переходами, формує об’єм та глибину. Особлива увага надана моделюванню обличчя. Усі зображення мають злагоджену тональну гармонію, ретельно опрацьовані пропорції та анатомічна достовірність. Цей лист є прикладом якісного академічного рисунка початку XX століття, що демонструє копіювання з класичних джерел. Робота є свідченням комплексного опанування автором вмінь фіксації портретних характеристик та моделювання форми світлом. Водночас рисунок є свідченням підходу Юліана Зайця до естетики подачі образів. На звороті листа є більш пізні, датовані 1919 роком шкіци жіночої оголеної натури. Тут ми бачимо серію навчальних (?) академічних рисунків оголеної жіночої натури. Зображено шість фігур у різноманітних ракурсах, позах та з різним ступенем деталізації, що є характерними для практики академічного рисунка вказаного періоду. Позначки дат дозволяють припустити, що серія є частиною щоденного процесу з дослідження людської фігури, де автор фіксував пози натурниці протягом декількох сесій. У центральній частині – фігура з піалою (?) у лівій руці, оперта на праве коліно, можливо, виконана як елемент для декоративної композиції або театральної сцени. Всі фігури – жіночі, оголені, зображені в пластичних динамічних позах, що свідчить про високий рівень професійної підготовки автора. М’яка лінія та чіткий контур відтворюють рельєфність тіла, міміку, напругу м’язів та пропорції. Композиційна побудова листа вказує на те, що шкіци не мали іншого призначення аніж ретельні вправи, але у них відчутні обізнаність із законами перспективи та побудови фігури у просторі. Як й інші рисунки з цього періоду, цей графічний лист Юліана Зайця є цінним джерелом для вивчення академічної системи навчання першої третини XX століття, а також репрезентує практику студіювання рисунка оголеної натури – обов’язкової частини освіти художника. Водночас ці шкіци ілюструють соціокультурні уявлення про жіноче тіло як об’єкт мистецького дослідження в академічному дискурсі.
Надписи та символи
На лицьовій частині – нерозбірливі підписи авторів оригінальних зображень, а також сигнатура Юліана Зайця. Під портретами вказано дати виконання: «9/ 10 1911»; «10/10 1911»; «7/ 10 1911»; «15/ 10 1911»; «14/ 10 1911». На звороті: «11/ 6 19» (двічі); «12/ 6 19» (тричі).
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького