Назад

Колекція етнографічних рисунків

Каєтан Келісінський

  • Колекція етнографічних рисунків 2
Основна інформація
ID
Г-V-424_316
Автор
Каєтан Келісінський
Назва
Колекція етнографічних рисунків
Країна
Королівство Польське
Культура
Новий час
Техніка
рисунок
Матеріал
олівець
Додатково
Інформація про автора
Автор
Каєтан Келісінський
Автор мовою оригіналу
Kajetan Wincenty Kielisiński
Роки життя
1808–1849
Країна
Варшавське герцогство, Королівство Польське
Біографія
Каєтан Вінцент Келісінський (07.08.1808–02.01.1849) – польський графік, ілюстратор, бібліотекар, гравер і кресляр. Народився в сім’ї судового чиновника Кацпера та Катажини, уродженої Клеської. Навчався у Варшавському університеті та рисунку в Яна Фелікса Піварського. Після початку Листопадового повстання (1830–1831) перервав мистецькі студії. Брав участь у бойових діях 1831 р., воював у званні другого лейтенанта, а після придушення повстання не зміг повернутися до Варшави. Деякий час жив у Кракові, у 1834–1839 рр. був куратором колекцій Г. Павліковського (колекціонера та бібліофіла) у Медиці, де вдосконалював навички гравіювання зі сподіванням продовжити навчання у Відні. З 1839 р. працював бібліотекарем і зберігачем художніх колекцій у громадсько-політичного діяча, мецената, видавця історичних джерел Титуса Дзялинського в Олешицях біля Любачова, а з січня 1840 р. – в Курнику У 1847 р. опублікував «Каталог подвійних колекцій бібліотеки графа Дзялинського». Незадовго до смерті одружився з Аполонією, уродженою Гостинською. Раптово помер 2 січня 1849 р. У творчому спадку К. В. Келісінського – близько 1000 акварелей, ескізів, замальовок народних типів, жанрових сцен, народних строїв, військових форм, пейзажів, виконаних на замовлення В. Дідушицького, Т. Дзялинського, Г. Павліковського. У мандрівках різними місцевостями збирав графічні матеріали для видань «Польські старожитності» та «Народні костюми». У 1855 р. познанський видавець Ян Константій Жупанський опублікував «Альбом Келісінського», де зібрав розрізнені роботи художника. Твори К. В. Келісінського, підписані KWK або KIK, зберігаються у музеях Кракова, Познані, Варшави, Вроцлава, Львівській національній галереї імені Б.Г. Возницького, бібліотеках Варшавського та Ягеллонського університетів.
Опис роботи
Каєтан Вінцент Келісінський створив численні офорти та малюнки, присвячені фольклору, життю польських сіл та містечок, історичним пам’яткам та пейзажам. Він один із перших створив екслібриси на польських землях. У мандрівках різними місцевостями збирав графічні матеріали для видань «Польські старожитності» та «Народні костюми». У 1855 р. познанський видавець Ян Константій Жупанський опублікував «Альбом Келесінського», де зібрав розрізнені роботи художника. Графічні роботи, малюнки, альбоми для малюнків та листування Келісінського зберігалися в Бібліотеці Курніка Польської академії наук, а також у національних музеях (Краків, Познань, Варшава) та відомих бібліотеках (Ягеллонський університет, Оссолінеум, Варшавський університет). На рисунку зображено чоловіка – ремісника або торговця, який спеціалізується на виготовленні та продажу кошиків та сит (решіт, просіювачів для борошна чи круп). Це типовий представник міського або ярмаркового типу ремісника ХІХ століття. Одяг типовий для нижчих прошарків суспільства середини або другої половини ХІХ століття. Висока хутряна шапка у формі ковпака, довга свита або каптан із поясом, вузькі штани, взутий у злегка зморщені чоботи, які зручні для довгих переходів. Чоловік молодого або середнього віку, зосереджений, із серйозним чи нейтральним виразом обличчя. Він зображений у динаміці – рухається або щойно зупинився, вірогідно, у місті чи на ярмарку. Це мандрівний торговець товаром власного виробництва, який переносить на собі. На його плечах і спині величезна кількість виробів різного розміру, складених один в одного. Один стос із кошиками несе на спині прикріплений ременем до тіла, другий із ситами й решетами – на грудях. В правій опущеній долу руці тримає іще декілька невеликих лійок або сит. Фон містить архітектурні елементи міста, зокрема, видно кут будівлі з кам’яною кладкою, позаду також кам’яні споруди, очевидно, житлові будинки, вулиця. Тобто перед нами торгова або міська сцена, не сільське середовище. Графічна техніка представляє чіткий, ретельно виконаний контур, із широкою деталізацією. Особливу увагу приділено текстурі виробів видно структуру ободів, сітки всередині та одягу ремісника складки, форми, шви передані точно й натуралістично. Обличчя персонажа прописане чітко, але без деталізації рис. Композиція статична, проте поза, положення ніг та рівновага тіла передають рух. Рисунок вдало передає та фіксує типову постать ремісника й торговця ХІХ століття. Такі образи були поширені в альбомах мандрівників, етнографів або художників, які документували народне життя. Художня значущість полягає у точності та детальності відтворення народного строю, завдяки чому постає вагомим джерелом для дослідження і вивчення традиційної культури. В естетичному аспекті маємо справу із прикладом реалістичного рисунка з особливим акцентом на документальності твору.
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького