Колекція

[Академія в Лаґадо] (аркуш 3 із серії «Королівство Абсурдів Джонатана Свіфта»)

Олександр Аксінін

  • [Академія в Лаґадо] (аркуш 3 із серії «Королівство Абсурдів Джонатана Свіфта») 2
  • [Академія в Лаґадо] (аркуш 3 із серії «Королівство Абсурдів Джонатана Свіфта») 3
Основна інформація
ID
Г-IV-3641
Автор
Олександр Аксінін
Назва
[Академія в Лаґадо] (аркуш 3 із серії «Королівство Абсурдів Джонатана Свіфта»)
Дата створення
1978
Техніка
офорт
Матеріал
відбиток на папері
Розміри (висота x ширина, см)
29.5 x 29
Інформація про автора
Автор
Олександр Аксінін
Роки життя
1949–1985
Країна
УРСР
Біографія
Олександр Аксінін – художник-графік, один із найяскравіших представників львівської нонконформістської культури. Художник народився 2 жовтня 1949 року у Львові в родині військового картографа і працівниці-службовця львівської залізниці. Художню освіту почав здобувати у вечірній художній школі (1963–1966, Львів). У 1967–1972 роках продовжив навчання в Українському поліграфічному інституті ім. Івана Федорова за спеціальністю «Графіка». Після його закінчення служив у Радянській армії, де брав участь в оформленні експозиції військово-історичного музею. У 1974–77 роках працював художником-дизайнером у проектно-конструкторському бюро. Від 1977 року залишив офіційну службу і зайнявся виключно творчістю як вільний художник. Квартира Аксініна і його дружини, письменниці і художниці Енгеліни (Гелі) Буряковської (1944–1982), стала одним із осередків львівського неформального мистецтва, тут же проводилися і перші квартирні виставки. Олександр і Геля були добре знайомі з діячами культурного андеґраунду Москви і Ленінграду, зокрема, з Дмитром Пріговим, Віктором Кривуліним, Іллею Кабаковим та ін. У них також були дружні стосунки і з прибалтійськими художниками, зокрема, Тинісом Вінтом, з яким Олександра пов'язувало особливо глибоке творче взаєморозуміння, та польськими. Від 1974 року Аксінін брав участь у групових виставках; 1979 року його перша персональна виставка була організована в Таллінні при сприянні художника Тиніса Вінта. На початку 1980-х поет Віктор Кривулін допоміг провести кілька «квартирних» виставок художника в Ленінграді і Москві. 3 травня 1985 року, повертаючись з Таллінна, Олександр Аксінін загинув в авіакатастрофі над Золочевом неподалік Львова. Художник за життя створив 343 офорта, близько 200 листів нетиражної графіки (малюнків аквареллю, тушшю і гуашшю, в тому числі виконаних на відбитках офортів), і п'ять живописних робіт. 27 томів щоденників художника за 1965–1985 роки містять понад 200 ескізів і велику кількість малюнків-ідей, частково вони є у відкритому доступі на персональному сайті художника. У 2015 році серію офортів «Босхіана» Олександра Аксініна було включено до постійної експозиції Арт-центру Ієроніма Босха в м. Гертогенбос у Нідерландах. Твори зберігаються у Львівській національній галереї мистецтв, Естонському художньому музеї та у Національному художньому музеї України. У 1981 році Олександр Аксінін написав свою лаконічну автобіографію для статті Віктора Крівуліна, де він свідомо протиставив свій внутрішній світ зовнішнім подіям, а факти біографії поєднав із власним художнім та метафізичним досвідом: 1949 року начебто російська людина народилася в начебто європейському місті Львові. Православний. 1972 рік – диплом Поліграфічного інституту, за фахом графік. 1977 рік – 1-ше одкровення з супутнім відчуттям часу. 1981 рік – 2-ге одкровення з супутнім відчуттям вічності. 1979 рік – перша персональна виставка в Таллінні. 1981 рік – друга в Польщі. Все.
Опис роботи
Графічна спадщина Олександра Аксініна містить серії офортів за мотивами деяких літературних творів, одним з котрих є «Мандри Гуллівера» Джонатана Свіфта (1977–1978). У цій серії (так само, як і в інших, наприклад за мотивами «Аліси в Країні див» Льюіса Керрола), Аксінін часто перетворює тексти в частину зображення. Творчому світу художника характерна згущена інтелектуальна атмосфера, сповнена «кодами естетичної інформації». Він «вводить у свої роботи предметний ряд, який символічно має відтворити не окрему частину тексту, а дати образ тексту загалом, служити знаком, матрицею ілюстрованого словесного твору», зазначає мистецтвознавець Михайло Соколов.
3-й аркуш з 11-ти офортів із серії «Королівство Абсурдів Джонатана Свіфта». Одна з ранніх робіт художника. Крізь алюзію автора проходить частина ІІІ  «Мандрів Гуллівера» англомовного ірландського письменника-сатирика XVII–XVIII століть Джонатана Свіфта. Героя «Мандрів» Лемюеля Гуллівера пірати висаджують на острів Балнібарбі, яким керує король з летючого острова Лапути. У столиці Балнібарбі Лаґадо влаштовано Академію прожектерів, в якій розробляють безглузді прожекти, пропонують дивоглядні винаходи,  а честолюбні «дослідники» перебувають у своєму ірреальному світі. Композиція Олександра Аксініна, замкнена у коло-сферу, яка у даній гравюрі подібна на гарбуз. У верхній частині шкірка плоду представлена як океанський простір, в якому загубилися три вітрильники – натяк на те, що герой потрапив на острів з корабля. Плодоніжка нагадує зігнуту Пізанську вежу, увінчану капелюшком (натяк на погано зведені будинки у Лаґадо). Посередині гарбуза по вертикалі вирізана долька: її  порожнина  становить композиційний акцент твору. Сюди мініатюрний персонаж, сидячи на грані океанської гладі, опускає вниз вудочкою наповнене чимось відерце, від якого, як тінь, відбивається овал на порожньому зрізі. Нижче по діагоналі летять донизу порожні миски. Ця зграя мисок спадає долу, починаючи з лівої частини сфери, де посуд зображений на тлі перерізу гарбуза. У секціях перерізу зліва чиняться чудернацькі процеси, пов’язані з приготуванням їжі, про що свідчать м’ясорублені змійки (перегін нечистот), просочені з краників вгорі. Однак вони мало нагадують їстівні субстанції. Про куховаріння свідчать також порожні каструлі, ножі, виделки, розкидані по поличках у секціях перерізу, а також миші, що споживають їдло з годівниці внизу. Зліва у крайній секції зображена фігура людини в шляхетному одязі – це герой роману Гуллівер. Можливо, що з ним асоціює себе сам автор, підпис якого проритований внизу, у порожнині вирізаної дольки, поруч із гостроверхими штирями долівки шкірки:  А. АКСИНИН–77.  Фантасмагоричний процес продовжується у перерізі гарбуза справа від вирізаної дольки, куди перелітає зграя мисок, перемежовуючись там з масками, фрагментами фігур, що в цілому нагадують людські подоби, які серйозно займаються своїми «дослідженнями».
Художник «проєктує» роман Свіфта на сучасну йому дійсність, завуальовуючи певні нюанси в пучині інтелектуальної сатири англо-ірландського митця. В даному творі художник наслідує композиційну наповненість та символічні основи нідерландського художника XV–XVI століть Ієроніма Босха.
Надписи та символи
Справа внизу під відтиском авторський підпис «А. Аксінін – 78»