Ескіз до монументального розпису

Василь Польовий

  • Ескіз до монументального розпису 2
  • Ескіз до монументального розпису 3
Основна інформація
ID
Ж-8184
Автор
Василь Польовий
Назва
Ескіз до монументального розпису
Дата створення
1970-ті (?)
Країна
СРСР
Культура
Українське мистецтво радянського періоду
Техніка
авторська техніка
Матеріал
картон змішана техніка
Розміри (висота x ширина, см)
24.3 x 45.2
Інформація про автора
Автор
Василь Польовий
Роки життя
р.н.1936
Країна
СРСР, США
Біографія
Василь Польовий – український художник, живописець та графік, який належить до провідних авторів неформального мистецтва часу СРСР. Народився 22 квітня 1936 року у Кривому Розі. Батько художника Петро Родіонович Польовий працював інженером, мати Олександра Павлівна була вчителькою математики. З початком бойових дій 22.06.1941 року на території СРСР родину Польових скерували в евакуацію до Свердловської області (РРФСР). Тут майбутній художник навчався у школі, а після завершення навчання 1954 року вступив до художнього училища у Єльці. Проте митець перевівся спочатку до Таврійського художнього училища (Ленінград, РРФСР), а згодом до Ленінградського вищого художньо-промислового училища імені В. І. Мухіної. Після завершення навчання переїхав у Москву, де разом з дружиною, мисткинею Юлією Подоговою, працював на художньому комбінаті. Переважно займався монументально-декоративним оформленням інтер’єрів та екстер’єрів громадських споруд та державних установ. Паралельно перебував у середовищі неформальних авторів Москви та Ленінграда, зокрема художників Дмитра Краснопєвцева, Анатолія Звєрєва, Михайла Шемякіна, Олега Целкова, Едуарда Штейнберга, Володимира Стерлігова, групою «ліанозівців», письменників Сергія Довлатова, Юрія Мамлєєва, Владлена Гаврільчіка. Брав участь у неофіційних виставках, зокрема у ФРН, Франції, Італії, ЧССР. 1965 року, під час поїздки до брата, дослідника та винахідника Рената Польового, створив великий цикл тематичних творів, пов’язаних з Україною. Частина з них експонувалась у Москві. Згодом вступив до Спілки художників СРСР. 1972 року переїхав до Львова, де працював над монументальними та станковими творами. У цей період спілкувався з представниками локального художнього середовища, зокрема Валерієм Шаленком, Михайлом Штейнбергом, Юрієм Соколовим, Охрімом Кравченком, Марґіт та Романом Сельськими, Анатолієм Сємагіним, мистецтвознавцями Григорієм Островським та Дмитром Шелестом, літератором Ігорем Клехом. 1976 року у Львові Василя Польового виключили зі Спілки художників, що фактично унеможливило професійну діяльність. Відтак мистець прийняв рішення емігрувати з СРСР до США, де й нині проживає і творить у м. Ґрінвілл (Південна Кароліна).
Опис роботи
Ескіз розпису пов’язаний із космічною тематикою. Як і значна частина проєктів автора, робота суголосна ідеям космізму та характеризується залученням окремих підходів, властивих для монументального сакрального мистецтва. Ця горизонтальна композиція розбудована навколо центральної жіночої (?) фігури, що, ймовірно, є алегоричним зображенням пізнання, яке освітлює шлях людини у Всесвіті (від хрестоподібно розкинутих рук йдуть характерно вирішені, немов від ліхтаря, світлові промені). Варто вказати, що ця фігура трактована доволі умовно, одягнена у світле (біле?) антикізоване довге вбрання, що вертикальними бганками спадає вниз. Широкі руки, відсутність виразних акцентів з вторинними статевими ознаками, специфічний жест захисту, відомий у релігійному живописі, а також довге золотаве волосся дають змогу припустити, що це алюзія на фігуру ангела, який, з огляду на контекст та період, просто позбавлений німба. Варто відзначити, що ця фігура зображена на тлі контрастної темної форми, що може бути стилізованим зображенням «чорної діри», або ж алегоричним символом незвіданих глибин космосу. На динамічному тлі у нижній партії, ліворуч від фігури, знаходиться напівпрозора фігура, розміщена горизонтально, у леті з графічним позначенням сузір’я на спині (ймовірно Кассіопеї, яке є домінантним і практично постійно видимим над європейською територією тогочасного СРСР). Практично все тло насичене стилізованими мотивами, пов’язаними чи такими, що можуть асоціюватись, із космічним простором. У нижній правій частині композиції знаходиться стилізоване позначення дверного отвору (порталу, арки (?), яке дозволяє стверджувати, що розпис був призначений для доволі великого приміщення, ймовірно громадського, з виходом на сходову клітку (згідно із зображенням стилізованих поруч у глибині, за межами порталу). Колорит зображення теплий, охристо-золотавий з окремими гармонійними включеннями холодних партій.
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького