Портрет професора Йозефа Лісґаніґа

Йоганн Баптист Лампі старший

  • Портрет професора Йозефа Лісґаніґа 2
  • Портрет професора Йозефа Лісґаніґа 3
Основна інформація
ID
Ж-53
Автор
Йоганн Баптист Лампі старший
Назва
Портрет професора Йозефа Лісґаніґа
Дата створення
бл.1783
Техніка
олійний живопис
Матеріал
полотно олія
Розміри (висота x ширина, см)
102.5 x 83
Додатково
Інформація про автора
Автор
Йоганн Баптист Лампі старший
Роки життя
1751–1830
Країна
Австрія
Біографія
Йоганн Баптист Лампі старший – видатний європейський портретист ХVІІІ ст. Син художника-монументаліста Маттео Лампі, який був його першим учителем, батько художників Йоганна Баптиста Лампі молодшого і Франца Ксавера Лампі. У ранній період творчості, працюючи у Вероні, Триденті, Ромено, Інсбруці, Й. Б. Лампі старший писав здебільшого вівтарні картини. Вже у Відні, куди переїхав 1783 року, він завоював славу портретиста. Швидко ставши надзвичайно популярним живописцем у Європі, мав багато замовлень і портретував представників знатних родин. Обслуговував, як придворний художник, вiденський, варшавський і петербурзький двори. У 1786 році став профеcopом Віденської академії мистецтв.
Опис роботи
Портрет зі збірки ЛНГМ ім. Б.Г. Возницького розширює уявлення про Й. Б. Лампі старшого як майстра виключно парадного портрета. Не нехтуючи зовнішньою ефектністю, він створив цікавий і глибокий образ сучасника, намагаючись відтворити психологічні риси моделі. Як свідчив старий напис на звороті полотна, портрет зображає Йозефа Лісґаніґа (1719–1799) – видатного австрійського астронома, геодезиста, картографа, одного з піонерів визначення розмірів Землі і створення топографічних карт Галичини, автора наукових праць з геодезії та геодезичних приладів, картографічних творів, навчальних посібників, інструкцій. Упродовж 1762–1770 років Й. Лісґаніґ керував роботами з геодезичного вимірювання, які вперше велись у широкому масштабі на території Габсбурзької імперії. З 1772 до 1774 року розробляв першу офіційну карту галицьких земель під назвою «Королівство Галичини і Володимирії». На сферу діяльності вченого натякають атрибути: кутомір, який він тримає у руках, і триангуляційне приладдя. Постать Й. Лісґаніґа представлена на тлі брили землі або ж скелі – символу первісної природи. В образi портретованого втілено одну з основних ідей доби Просвітництва: природа є джерелом натхнення, проте мусить підкоритися, щоб служити людям. Стриманий колорит якнайкраще відповідав шляхетному персонажу. Свою палітру автор навмисно обмежив кількома кольорами, серед яких домінує темно-коричневий. Блакить неба та декілька світлих акцентів підкреслюють осяяність образу Й. Лісґаніґа. Поверхня полотна ретельно опрацьована, художник застосував традиційну для себе гладку манеру лесирування. Особливо тонким і надзвичайно виразним є живопис у зоні обличчя і рук портретованого. У галерейній збірці представлений також етюд до портрета, написаний, очевидно, з натури. На ньому Й. Лісґаніґ виглядає дещо старшим, ніж на завершеному творі. Зважаючи на вік портретованого (приблизно 60–65 років), роботу слід датувати часом переїзду Й. Б. Лампі старшого до Відня і вважати раннім взірцем портретного мистецтва художника.
Надписи та символи
У лівому верхньому куті напис: «Jos/E.J. Liesganig. pinx. Lampi.»
Портретована особа
Ім'я портретованого
Йозеф Лісґаніґ
Роки життя портретованого
1719–1799
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького