Юнак і старець

П'єтро делла Веккіа

  • Юнак і старець 2
  • Юнак і старець 3
  • Юнак і старець 4
  • Юнак і старець 5
  • Юнак і старець 6
  • Юнак і старець 7
Основна інформація
ID
Ж-823
Автор
П'єтро делла Веккіа
Назва
Юнак і старець
Дата створення
бл.1640-х – 1670-х
Техніка
олійний живопис
Матеріал
полотно олія
Розміри (висота x ширина, см)
75 x 59
Інформація про автора
Автор
П'єтро делла Веккіа
Автор мовою оригіналу
Pietro della Vècchia
Роки життя
1602/1603–1678
Країна
Італія
Біографія
П’єтро делла Веккіа (Муттоні) (1602/1603–1678) – італійський художник венеційської школи, творча манера якого увібрала інспірації Караваджо та венеційського живописця, представника маньєризму Алессандро Варотарі у композиціях, створених після 1635 року. Наукові розвідки, присвячені творчості живописця, містять згадки про його приналежність до групи «Тенеброзі», особливістю якої стало поєднання караваджистського тенебризму з наслідуванням майстрам минулого (Тіціану, Джорджоне та іншим). Дослідниками відзначено вплив до 1650-х років на нього Клода Віньйона – французького живописця епохи бароко, придворного художника Людовіка ХІІІ, творче формування якого відбувалось у річищі караваджизму. Попри безумовну сюжетну різноманітність, композиційну вправність і колірну гармонію, певна частина творів П. делла Веккіа позначена надмірною оповідністю, сухістю письма, безповітряністю внутрішньокартинного простору. У 1660-х роках митець був одним із найбільш затребуваних венеційських художників і відкрив у себе вдома академію, в якій навчали художній теорії та практиці, перспективі та пластичній анатомії. П. делла Веккіа був знавцем мистецтва та інтелектуалом, консультував відомих колекціонерів свого часу у придбанні робіт.
Опис роботи
Картина «Юнак і старець» надійшла в галерейну збірку з колекції графа Віктора Баворовського. Незважаючи на численні повтори роботи, існує висока ймовірність, що львівську композицію виконано самим П. делла Веккіа у межах серії «Філософ і його учні», одна з картин якої належить Баварській художній збірці. Твір позначено пластичною цілісністю. На впливи караваджизму вказують «відкрите» художнє бачення, надання повсякденному мотиву змістової і художньої самоцінності та застосування технік к’яроскуро і тенебросо. Цікавим є символічне відчитання роботи, у контексті якого її композиційна замкнутість, забезпечена перетином погляду старця, спрямованого на книгу, і погляду юнака, спрямованого на нього, сприймається як вираз духовної близькості учня і вчителя. «Розмиканню» хронотопу композиції у безмежжя змістів світу слугує зображення книги. Долучення глядача до кола «посвячених» забезпечено наближенням постатей до межі внутрішньокартинного простору та розташуванням на рівні сприймаючих. На «історизуючі» тенденції у творчості П. делла Веккіа вказує зображення юнака у ренесансному берретто. Символічності та образної глибинності фігурі старця надає позачасовість убрання. Особливістю колористичної побудови полотна є увиразнення та «проявлення» темноти тіней, коричнево-червоних барв і золотаво-білих світлових спалахів камертоном червоного.
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького