Фігура Святого Петра

Францішек Олендзький

  • Фігура Святого Петра 2
  • Фігура Святого Петра 3
  • Фігура Святого Петра 4
  • Фігура Святого Петра 5
Основна інформація
ID
С-I-624
Автор
Францішек Олендзький
Назва
Фігура Святого Петра
Дата створення
1760-ті
Країна
Україна
Техніка
різьба
Матеріал
дерево коричневий лак
Розміри (висота x ширина x глибина, см)
156 x 52 x 48
Інформація про автора
Автор
Францішек Олендзький
Автор мовою оригіналу
Franciszek Olędzki
Роки життя
бл. 1745–1792
Країна
Річ Посполита, тепер Україна
Біографія
Францішек Олендзький – львівський скульптор другої половини XVIII ст. Біографічних відомостей про митця дуже мало (недостатньо документально підтверджених робіт). Його творча діяльність датується 1760–1792-ми роками. Автор працював з різними матеріалами: вапняком, мармуром, стукко, деревом (основним була липа) і здебільшого різав круглу скульптуру. З 1770-х років Олендзький працював у Львові: виконував сницарські роботи у Латинській катедрі (з 14.06.1773 р. до 4.11.1779 р. працював над чотирма вівтарями, троном для єпископа, різною орнаментикою); в Успенській церкві виготовив іконостас; у костелі св. Марії Магдалини вирізьбив вівтар з фігурами святих. Крім Львова, Францішек Олендзький працював у Берестечку, Бучачі, Лопатині, у 1774 році уклав угоду з наставником монастиря оо. Домініканців у Підкамені на виконання сницарських робіт. Характерною рисою творчості скульптора є експресивні пози, динамічні жести фігур – його ангели ніби літають у небі. Професіоналізм майстра відчувається у філігранно пророблених рисах обличчя, рухах зображених і своєрідних завитках кучерів волосся.
Опис роботи
Апостол Петро (мирське ім’я – Симон) був одним із дванадцяти апостолів, найстаршим серед учнів Христа. Повнофігурна, ледь вигнута праворуч постать Петра з виставленою ногою відтворена у довгій туніці та гіматії, перекинутому через ліве плече. Проникливу емоційність образу підкреслюють динамічні складки одягу, вся поверхня якого вкрита прямими ребристими лініями, які, перетинаючись, формують площини різної форми, часто з гострими кутами. Апостола зображено немолодим, емоційно збудженим чоловіком з живими загостреними рисами обличчя, на якому застиг вираз задуми та відчуження. Конкретності образу надає видовжений овал лиця з випнутими вилицями та запалими щоками, високе чоло, зведені над випуклими очима брови, прямий тонкий ніс та довга, розділена борода. Експресивно розбурхані завитки волосся та бороди змодельовані неглибокими ритованими лініями. Гармонійно зібрана постать демонструє емоційно довершений образ святого. На думку Горнунга, фігури святого Петра і святого Іоанна були виконані Францишеком Олендзьким для вівтаря каплиці Катедрального костелу Ченстоховської Богоматері.
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького