Фігура Іоанна Євангеліста

Францішек Олендзький

  • Фігура Іоанна Євангеліста 2
  • Фігура Іоанна Євангеліста 3
  • Фігура Іоанна Євангеліста 4
  • Фігура Іоанна Євангеліста 5
  • Фігура Іоанна Євангеліста 6
Основна інформація
ID
С-I-625
Автор
Францішек Олендзький
Назва
Фігура Іоанна Євангеліста
Дата створення
1760-ті
Країна
Україна
Техніка
різьба
Матеріал
дерево коричневий лак
Розміри (висота x ширина x глибина, см)
156 x 50 x 48
Інформація про автора
Автор
Францішек Олендзький
Автор мовою оригіналу
Franciszek Olędzki
Роки життя
бл. 1745–1792
Країна
Річ Посполита, тепер Україна
Біографія
Францішек Олендзький – львівський скульптор другої половини XVIII ст. Біографічних відомостей про митця дуже мало (недостатньо документально підтверджених робіт). Його творча діяльність датується 1760–1792-ми роками. Автор працював з різними матеріалами: вапняком, мармуром, стукко, деревом (основним була липа) і здебільшого різав круглу скульптуру. З 1770-х років Олендзький працював у Львові: виконував сницарські роботи у Латинській катедрі (з 14.06.1773 р. до 4.11.1779 р. працював над чотирма вівтарями, троном для єпископа, різною орнаментикою); в Успенській церкві виготовив іконостас; у костелі св. Марії Магдалини вирізьбив вівтар з фігурами святих. Крім Львова, Францішек Олендзький працював у Берестечку, Бучачі, Лопатині, у 1774 році уклав угоду з наставником монастиря оо. Домініканців у Підкамені на виконання сницарських робіт. Характерною рисою творчості скульптора є експресивні пози, динамічні жести фігур – його ангели ніби літають у небі. Професіоналізм майстра відчувається у філігранно пророблених рисах обличчя, рухах зображених і своєрідних завитках кучерів волосся.
Опис роботи
Повнофігурна постать Іоанна відтворена в експресивній бароковій позі S-подібного силуету з поверненою до правого плеча головою та зігнутою правою ногою. Дещо стримана, фігура з детально відтвореною анатомічною схожістю передає форму, настрій та емоції. Святий ніби завмер у театральній позі. Основну увагу скульптор приділив виразному видовженому овальному обличчю з високим чолом, випнутими вилицями зі запалими щоками, прямим, чітко окресленим носом і невеликими, тонкими вустами. Динамічні складки туніки та гіматію додають експресії образу. Драперії шат святого формують своєрідні абстрактні, вигнуті під різними кутами площини, які не завжди пов’язані з постаттю і не залежні від її рухів. Одяг святого у верхній та нижній частинах вкривають складки, змодельовані великими пластами, які посередині фігури членуються дрібними горизонтальними лініями. На думку Горнунга, фігури святого Петра і святого Іоанна були виконані Францишеком Олендзьким для вівтаря каплиці Катедрального костелу Ченстоховської Богоматері.
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького