Іконостас «Страсті Христові»: Зняття з хреста, Покладення до гробу, Жінки-мироносиці біля гробу Господнього, Явлення Христа Марії Магдалині
невідомий
- ID
- Ж-4133
- Автор
- невідомий
- Назва
- Іконостас «Страсті Христові»: Зняття з хреста, Покладення до гробу, Жінки-мироносиці біля гробу Господнього, Явлення Христа Марії Магдалині
- Дата створення
- поч. XVIII ст.
- Країна
- Україна
- Культура
- Риботицька школа
- Техніка
- темперний живопис
- Матеріал
- дерево темпера
- Розміри (висота x ширина, см)
- 108.5 x 78.5
- Вид
- ікона
- Жанр
- релігійний
- Сюжет
- Страсті Христові
- Провенанс
- с. Семенівка, Львівська обл.
Іконографічний сюжет зняття Спасителя з хреста відбувається на тлі архітектурного стафажу, з білостінними будівлями з червоними дахами, відтворюючи які майстер надихався власними спостереженнями. Центром сюжетної композиції є зображення Спасителя – його, обережно притримуючи, знімають з хреста. Мертве, обважніле тіло Ісуса підтримує Йосип з Ариматеї. Поряд зображено сповнений емоційної напруги сюжет оплакування: жінки-мироносиці, схиливши голови, на колінах припадають біля страждальної Богородиці. Попри зворушливу простоту відтворених образів, у них відчувається глибокий ліризм.
Сцена покладення Ісуса до гробу, запозичена із західноєвропейської іконографії, відбувається в окресленій овальній печері. Чоловіки кладуть тіло Христа в домовину, а жінки його оплакують. Богородиця у розпачі підняла руки вгору. Прямокутна порожнина відкритої могили виділяє тіло Спасителя, загорнуте у саван.
Жінки-мироносиці біля гробу Господнього – одне з іконографічних зображень, присвячених Воскресінню Христа. Прийшовши вранці до гробу для помазання тіла Ісуса пахощами, жінки побачили лише порожній гріб, де їм з’явився ангел і сповістив про Воскресіння Месії. Сцена відтворена на гористому поземі, де вдалині проглядаються мури міста біля схематизовано відтвореної печери. На передньому плані – три дещо присадкуваті жіночі фігури з лаконічно окресленим контуром. На їх округлих вибілених ликах проступає рум’янець – характерний прийом майстрів Риботицької школи.
Одне із зображень на клеймах зображує перше з’явлення Спасителя після воскресіння: «Як воскрес Він уранці дня першого в тижні, то з’явився найперше Марії Магдалині…» (Мр 16:9). Сюжет розгортається на гористому поземі зі схематизованим архітектурним стафажем на задньому плані. Особлива увага риботицьких майстрів до деталей проявляється у відтворенні постаті Христа в образі садівника – на це натякає капелюх на голові та лопата у руці Месії.
Іконографічні канонічні зображення клейм вирізняються багатою декоративністю та деталізацією, теплою колірною гамою з плавною зміною тональності, побудованій на поєднанні оливкової, сіро-блакитної та червоної барв. Сцени вирізняються простотою, безпосередністю та експресивною виразністю рисунка.