Ескіз розпису із серії «Руські зодчі»

Василь Польовий, Юлія Подогова

  • Ескіз розпису із серії «Руські зодчі» 2
  • Ескіз розпису із серії «Руські зодчі» 3
Основна інформація
ID
Ж-8197
Автор
Василь Польовий Юлія Подогова
Назва
Ескіз розпису із серії «Руські зодчі»
Країна
СРСР
Культура
Українське мистецтво радянського періоду
Техніка
мішана техніка
Матеріал
картон темпера
Розміри (висота x ширина, см)
49.5 x 68.2
Інформація про автора
Автор
Василь Польовий
Роки життя
р.н.1936
Країна
СРСР, США
Біографія
Василь Польовий – український художник, живописець та графік, який належить до провідних авторів неформального мистецтва часу СРСР. Народився 22 квітня 1936 року у Кривому Розі. Батько художника Петро Родіонович Польовий працював інженером, мати Олександра Павлівна була вчителькою математики. З початком бойових дій 22.06.1941 року на території СРСР родину Польових скерували в евакуацію до Свердловської області (РРФСР). Тут майбутній художник навчався у школі, а після завершення навчання 1954 року вступив до художнього училища у Єльці. Проте митець перевівся спочатку до Таврійського художнього училища (Ленінград, РРФСР), а згодом до Ленінградського вищого художньо-промислового училища імені В. І. Мухіної. Після завершення навчання переїхав у Москву, де разом з дружиною, мисткинею Юлією Подоговою, працював на художньому комбінаті. Переважно займався монументально-декоративним оформленням інтер’єрів та екстер’єрів громадських споруд та державних установ. Паралельно перебував у середовищі неформальних авторів Москви та Ленінграда, зокрема художників Дмитра Краснопєвцева, Анатолія Звєрєва, Михайла Шемякіна, Олега Целкова, Едуарда Штейнберга, Володимира Стерлігова, групою «ліанозівців», письменників Сергія Довлатова, Юрія Мамлєєва, Владлена Гаврільчіка. Брав участь у неофіційних виставках, зокрема у ФРН, Франції, Італії, ЧССР. 1965 року, під час поїздки до брата, дослідника та винахідника Рената Польового, створив великий цикл тематичних творів, пов’язаних з Україною. Частина з них експонувалась у Москві. Згодом вступив до Спілки художників СРСР. 1972 року переїхав до Львова, де працював над монументальними та станковими творами. У цей період спілкувався з представниками локального художнього середовища, зокрема Валерієм Шаленком, Михайлом Штейнбергом, Юрієм Соколовим, Охрімом Кравченком, Марґіт та Романом Сельськими, Анатолієм Сємагіним, мистецтвознавцями Григорієм Островським та Дмитром Шелестом, літератором Ігорем Клехом. 1976 року у Львові Василя Польового виключили зі Спілки художників, що фактично унеможливило професійну діяльність. Відтак мистець прийняв рішення емігрувати з СРСР до США, де й нині проживає і творить у м. Ґрінвілл (Південна Кароліна).
Інформація про автора
Автор
Юлія Подогова
Роки життя
1927–2021
Біографія
Юлія Подогова (1927–2021) – членкиня Спілки художників СРСР, монументалістка. Навчалась у Московському вищому художньому училищі імені братів Строганових, була ученицею народної художниці СРСР Єкатєріни Бєлашової. Її дипломна робота – вітражі для міжнародної виставки в Брюсселі, була прийнята з оцінкою «відмінно з похвалою». Юлія Подогова працювала над монументальними розписами, вітражами, мозаїками. Окрім того, серед доробку художниці є станкові живописні роботи. Монументальні та станкові твори мисткині зберігаються у публічних просторах, музейних колекціях та приватних збірках на території країн колишнього СРСР, зокрема Молдови, України, Російської Федерації. З Василем Польовим художниця познайомилася та одружилась у «московський період» його творчості. Згодом пара переїхала до Львова, де Юлія працювала над монументальними роботами, відомими у співавторстві ескізами до розписів та мозаїк (1970-ті). Станкових творів львівського періоду наразі не виявлено. 1990 року разом з Василем Польовим переїхала на постійне проживання у США, де після тривалого захворювання померла 2021 року.
Опис роботи
Ескіз до серії розписів «Руські зодчі», виконаний Василем Польовим та Юлією Подоговою у московському Будинку архітектора. Композиція присвячена, ймовірно, спорудженню собору Покрови Пресвятої Богородиці (неофіційна назва – храм Василія Блаженного, 1555–1561 рр.). У правій частині зображена ієрархічно збільшена постать архітектора або фігура Івана IV Васильовича. Постать відтворена у вбранні, що суголосне крою чоловічого одягу, зокрема кафтанів середини XVI ст. З огляду на особливості тогочасних вікових та соціальних градацій, зображений поколінний персонаж відносно молодий, хоча й з окремими віковими змінами (інтенсивна алопеція), а його етнічна приналежність є змішаною (розріз очей, форма носа, тип вилиць), що також узгоджується з етнічним походженням Івана IV, мати якого, Єлена Глинська, мала частково азійське походження. Цей персонаж у правій руці тримає рослину, вірогідно, чортополох (лат. Carduus) або ж татарник звичайний (лат. Onopordum acanthium), а у лівій – макет собору (зображення відповідає історичним описам до перебудови, зокрема мініатюрі «Книги про обрання на царство царя і великого князя Михаїла Федоровича», 1672–1673 рр.). У лівій частині показано процес будівництва й зображено чотирьох персонажів – анонімні й максимально узагальнені постаті будівничих, які обернені спинами до глядача. Колорит композиції холодний, з окремими теплими партіями, підхід до формотворення монументальний з огляду на призначення.
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького