Погруддя жінки в капелюсі

Казимира Малачинська-Пайздерська

  • Погруддя жінки в капелюсі 2
  • Погруддя жінки в капелюсі 3
  • Погруддя жінки в капелюсі 4
  • Погруддя жінки в капелюсі 5
  • Погруддя жінки в капелюсі 6
  • Погруддя жінки в капелюсі 7
Основна інформація
ID
С-I-631
Автор
Казимира Малачинська-Пайздерська
Назва
Погруддя жінки в капелюсі
Дата створення
1909
Країна
Австро-Угорська імперія
Культура
Новітній час
Техніка
відлив
Матеріал
гіпс
Розміри (висота x ширина x глибина, см)
68 x 50 x 40
Інформація про автора
Автор
Казимира Малачинська-Пайздерська
Автор мовою оригіналу
Kazimiera Małaczyńska-Pajzderska
Роки життя
1879–1959
Країна
Австро-Угорська імперія, Польща
Біографія
Казимира Малачинська-Пайздерська (4 березня 1879, м. Бучач, нині Терноп. обл. – 12 квітня 1959, м. Познань, Польща) – скульпторка і малярка, одна із найбільш яскравих представниць жіночої творчості на львівських теренах. Мисткиня народилася в Бучачі у родині Геллерсперг-Геллерів. У 1897 р. (за іншими даними – у 1903 р.) вийшла заміж за Мар’яна Антонія Малачинського. Навчання художниця розпочала у 1898–1900 рр. з відвідування публічної зали рисунка і скульптури львівської Художньо-промислової школи та продовжила у 1901–1905 рр. у С.-К. Островського та А. Попеля у приватній школі С. К. Батовського, О. Августиновича та О. Рейхана. У 1906-му та 1908–1910 рр. (за іншими даними – у 1906–1913 рр.) К. Малачинська-Пайздерська навчалася у Парижі в популярних на той час Академії Колароссі та Академії Ґранд-Шом’єр в Е.-А. Бурделя і Ф.-М. Шарпентьє. У 1911 р. (за іншими даними – у 1913 р.) у Парижі вдруге вийшла заміж за історика мистецтва Нікодема Пайздерського. До 1913 р. свої твори підписувала «К. Малачинська» або «К. Геллер-Малачинська».
Саме навчання у мистецьких центрах Європи обумовило експерименти мисткині з формою, її натхненність імпресіонізмом О. Родена та заснованою на осмисленні античного спадку творчістю Е.-А. Бурделя. У 1909 р. вона дебютувала на виставках у Львові з портретами президента Львова Тадеуша Рутовського, польського поета-модерніста Яна Каспровича, письменниці Марії Левицької та іншими енергійно модельованими скульптурами. У 1910 р. в паризькому Салоні експонувала портрет Адама Дідура у ролі Мефістофеля і композицію «Сироти». Цього ж року у Львові на Загальній виставці польського мистецтва було представлено три гіпсові скульптури К. Малачинської-Пайздерської – ескіз «Сиріт», «Чоловічий торс» (імовірно, портрет живописця Тадеуша Прушковського), «Юнака у задумі» (1910). На Осінній виставці у Львові було експоновано вісім творів скульпторки, зокрема «Погруддя Добрусі Лесневич», портрет актора Адама Дідура в ролі Мефістофеля й «Погруддя філософа Казимира Твардовського» (1911). У 1911 р. на виставках у Львові К. Малачинська-Пайздерська представила «Погруддя Владислава Міцкевича» (1911), «Портрет Марусі Горецької з Міцкевичів» (1911), «Погруддя Гелени Більської (1911), «Портрет співака Фернандеза» (1911). Перед від’їздом зі Львова до Познані у грудні-січні 1912–1913 рр. експонувала дві гіпсові скульптури «Портрет Владислава Вітвіцького» та «Портрет пані П.». Успішною була участь мисткині у виставках, що відбулись у галереї Захента у Варшаві (1912) та Товаристві прихильників красних мистецтв у Познані (1915).
Мисткиня відома скульптурними портретами – жіночими, ліричними; і чоловічими, з увиразненням інтелектуального, творчого, вольового начала. Ознакою її індивідуальної манери стали психологізм, відтворення мінливих настроїв, за якими проглядає сутнісне, імпресіоністська живописна форма, асиметрія композицій, експресивний рух, імпульсивна, майже живописна обробка поверхні, відлуння сецесії, модернізованої класики та архаїки. Утіленню творчих задумів слугували гіпс, мармур, бронза, в яких мисткиня створила десятки робіт, здебільшого голів, торсів та погрудь.
У роботах К. Малачинської-Пайздерської 1908–1912 рр. привертає увагу зрілість творчої манери, точність психологічних характеристик, достовірність відтворення індивідуальних рис. Гру світлотіні та зв’язок скульптури з середовищем забезпечують «живописність» абрисів, нечітка лінійність, невимушені нахили голів. Крім портретів та об’ємних композицій у 1908–1913 рр. мисткиня створила декілька рельєфів.
У царині живопису К. Малачинській-Пайздерській належать олійні портрети, квіткові натюрморти, краєвиди Львова, Волині та Італії, створені під впливом імпресіонізму.
З 1913 р. К. Малачинська-Пайздерська працювала у Познані, переважно у портретному жанрі. До цього періоду належать медаль Загальної Крайової виставки 1929 року і фігуративні барельєфи на пам’ятнику Найсвятішого Серця Ісуса Христа (1932, 1939).
Опис роботи
«Погруддя жінки в капелюсі» («Портрет Ірени Кровчинської-Маєвської» /?/) (1909) належить до найбільш сецесійних і примхливо-витончених у доробку авторки 1908–1911 рр. Так, на впливи сецесії у її самобутній львівській модифікації вказує образне рішення твору, що віддзеркалює естетизований, просякнутий музикою, театром, рафінованою світською комунікацією спосіб життя Belle Époque. Естетичні смаки початку століття відображають модна сукня зі стійкою, хутряне боа та високий капелюх із вузькими крисами. Сецесійну інспірованість підтверджує диференційована примхлива пластика: пружні лінії силуету, манірний нахил голови, різноманітний ритм. На впливи імпресіоністичного формотворення вказує імпульсивна, майже живописна обробка поверхні, що створює мерехтливу гру світла й тіней. Особливістю скульптури є відтворення миттєвого настроєвого стану та індивідуальних портретних ознак. Показові образно-пластичні перегуки погруддя із жіночими образами Л. А. Дрекслер «Сидяча жінка» («Дама в капелюсі», «Відпочинок») (1907), «Дама з лисячим хутром» («В ложі») (1910). Уперше погруддя було експоноване на дебютних виставках К. Малачинської-Пайздерської у Львові 1909 року серед інших 13 творів, що засвідчили професійну зрілість скульпторки та здобули визнання.
Надписи та символи
Ззаду підпис і дата: «Lwów VI 909 / K. Małaczyńska».
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького