Костюми Тіволі

Бартоломео Пінеллі

  • Костюми Тіволі 2
  • Костюми Тіволі 3
Основна інформація
ID
Г-IV-1740
Автор
Бартоломео Пінеллі
Назва
Костюми Тіволі
Назва мовою оригіналу
Costumi di Tivoli
Дата створення
1816
Техніка
офорт акварель
Матеріал
папір
Розміри (висота x ширина, см)
10.2 x 16.3
Інформація про автора
Автор
Бартоломео Пінеллі
Автор мовою оригіналу
Bartolomeo Pinelli
Роки життя
1781–1835
Країна
Італія
Біографія
Бартоломео Пінеллі (1781, Рим – 1835, там само). Італійський рисувальник, гравер, скульптор, син кераміста Дж. Б. Пінеллі. Народився в районі Трастевере (за Тибром). Вчився в Болоньї, згодом в Академії Св. Луки в Римі. Відвідував Академію Феліче Джані – художника класичного напрямку, від якого успадкував манеру рисунка. На початку ХІХ ст. митець звертався до гравюр епохи Відродження (зокрема до творів Маркантоніо Раймонді), переводячи свої рисунки в офорти та літографії. 1809 року Пінеллі створив першу серію офортів, розмальованих аквареллю – Raccolta di Cinquanta Costumi Pittoreschi («Зібрання п’ятдесяти живописних костюмів»). Альбом перевидавався 1814 та 1815 рр. Згодом, 1816 року вийшла нова версія альбому – Nuova Raccolta di Cinquanta Costumi Pittoreschi incisi di acqua forte («Нове зібрання п’ятдесяти живописних костюмів»). Більшість львівських гравюр – саме з цієї серії. Основна тема творчості художника – жанрові сцени (Costumi), побачені ним у Римі, Неаполі, провінціях Абруццо і Молізе. Гравюри Пінеллі мають не лише художню цінність, але й несуть важливу етнографічну інформацію. У 1820–30-х рр. художник створив рисунки та гравюри до поем Торквато Тассо (1827–1829) та роману Мігеля де Сервантеса «Дон Кіхот» (1834). Одна з найбільш відомих серій рисунків Пінеллі – «Сім пагорбів Рима» (1827–1830). Твори митця зберігаються в багатьох італійських музеях, а також у збірках інших країн.
Опис роботи
Робота з римської серії. Перший варіант композиції відомий з альбому Raccolta di Cinquanta Costumi Pittoreschi («Зібрання п’ятдесяти живописних костюмів»), опублікованому в 1809 році. На відміну від «львівської» гравюри у першій версії більше уваги автор приділяє архітектурному фону та деталям одягу. Другий варіант композиції відомий з альбому Costumi di Tivoli, виданому в 1815 році. Там з’являються нові персонажі, інакше представлене архітектурне тло. Варіант аналогічний «львівському» вийшов в альбомі Nuova Raccolta di Cinquanta Costumi Pittoreschi («Нове зібрання п’ятдесяти живописних костюмів»), виданому в Римі у 1817 році Джованні Скуделларі. «Львівська» гравюра належить до третьої версії – спрощеної, в якій менше уваги приділено деталям. Першопланова композиція, де в центрі на кріслі сидить молода жінка, яка підносить догори сповите немовля – воно радісно розвело руки перед материнським обличчям. Двоє юнаків у традиційному одязі (широкі капелюхи, куртки, жилети, штани до колін, панчохи та черевики з накладками) уважно дивляться на щасливу жінку (очевидно, дружину та сестру). Зовсім юна дівчина стоїть зліва, трохи на віддалі. Композиція окреслена стінами споруд, а її тлом виступають крони дерев вдалині та гірська вершина. Зображення стін доповнені фрагментом дверей зліва та пнем зрізаного дерева справа. Одяг персонажів розмальований яскравими акварельними фарбами – червоною, синьою, жовтою, рожевою. Тло – у розмитих голубо-зелених тонах. 
Тіволі (Tivoli) – місто в області Лаціо на північний захід від Рима. Відоме залишками античної архітектури.
Надписи та символи
Внизу зліва підпис автора курсивом: Pinelli f [fecit] дата – 1816, далі – нерозбірливо назва міста виконання твору – Roma. У центрі на відбитку під зображенням – назва твору Costumi di Tivoli. Вгорі справа на відбитку, над рамкою зображення – № 34.
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького