Художник (чоловіча фігура)

Зигмунт Курчинський

Основна інформація
ID
С-I-1012
Автор
Зигмунт Курчинський
Назва
Художник (чоловіча фігура)
Дата створення
1909
Країна
Австро-Угорська імперія
Культура
Новітній час
Техніка
відлив поліхромія
Матеріал
гіпс
Розміри (висота x ширина x глибина, см)
44 x 41 x 38
Додатково
Інформація про автора
Автор
Зигмунт Курчинський
Автор мовою оригіналу
Zygmunt Kurczyński
Роки життя
1886–1953/54 (?)
Країна
Австро-Угорська імперія, Польща, УРСР,
Біографія
Зигмунт Курчинський (2 квітня 1886, Львів – 11 березня 1953 (1954 /?/), Вроцлав) – польський скульптор і графік. Народився у Львові в родині кравця Станіслава Курчинського, який мав майстерню на вул. Краківській, 8. У дитинстві та юності зазнав злиденного життя. Навчався у Львівській художньо-промисловій школі у 1901–1905 рр. у Т. Вишневецького та Ю. Белтовського. У 1905–1908 рр. продовжив освіту в Краківській академії красних мистецтв у К. Лящки, який вважав його одним із кращих учнів і вбачав за ним визначне професійне майбуття. В Академії отримав срібну медаль за скульптуру «П’яний фавн». Після закінчення навчання відвідав Мюнхен. У 1908 р. кілька місяців жив у Парижі, де студіював у П. Трубецького, а в майстерні О. Родена працював як каменяр. Сформував власну художню манеру, засновану на синтезі інспірацій імпресіонізму, сецесії, символізму, грецької архаїки. Після повернення до Львова у 1908 р. облаштував майстерню в Палаці мистецтв у Стрийському парку, здобув численні замовлення і визнання. Упродовж наступного десятиліття створив понад 200 скульптур різних жанрів і форм у тонованому гіпсі, мармурі, олові, бронзі. Апогею творчий злет З. Курчинського сягнув у 1915–1918 рр. Еволюцію художньої манери скульптора після 1918 р. характеризує перехід від сецесійної живописно-графічної декоративності та символічної образності до стилізацій архаїки у дусі Е. А. Бурделя, неокласичних і необарокових форм. Вагомий пласт доробку митця утворили монументально-декоративні скульптури, що оздобили численні будівлі, споруджені у Львові у 1908–1914 рр. Особливістю їхніх художніх рішень стало майстерне пристосування до архітектурних конструкцій шляхом посилення фронтальності, нівеляції об’ємів, увиразнення контурів. У 1919–1939 рр. З. Курчинський викладав рисунок і скульптуру в Художньо-промисловій школі та в гімназії ім. св. Ядвіги. У 1920-х рр. працював живописцем і графіком. Обирався депутатом міської ради. У 1924 р. обійняв посаду віцеголови Спілки художників Східної Малопольщі. Як художній критик співпрацював із польськими періодичними виданнями «Новий вік», «Газета ранкова і вечірня», «Львівський кур’єр». У 1944–1945 рр. був членом Львівської організації Спілки художників України. У 1946 р. виїхав до Вроцлава, де викладав у Політехніці у 1947–1948 рр.
Опис роботи
Скульптуру «Художник» (1909) створено після повернення З. Курчинського до Львова у 1908 р., у найбільш яскравий період діяльності митця. Позначений професійною зрілістю, він сповнився формотворчими експериментами та випробуванням можливостей різних художніх систем, з-поміж інших – експресіоністичної пластики та образності. Невелика за розміром, з динамічною, наче розбурханою поверхнею, тонована коричнево-брунатною барвою, робота демонструє можливості «скульптуромалярства», синтезу різних видів образотворчості. Уподібнена безформній масі, з якої постає недолуга зігнута постать чоловічка з палітрою, що ледь крокує по нерівній поверхні, вона сприймається шаржем, художнім експериментом, іронічним парафразом піднесеної символістської образності. Особливістю фігури є вузлувата експресивна фактура, що наче зберігає імпульсивні дотики пальців митця. За зауваженням М. Ольшевського щодо інших ранньоекспресіоністичних робіт З. Курчинського, експонованих 1911 р. на «Виставці трьох», скульптор «шарпав» «глину і гіпс уривчасто, стакато». Схоже формотворення у поєднанні із геометризацією об’ємів притаманне скульптурі «Музикант» 1910 р. Дематеріалізацією скульптурної маси та емоційним виразом через фактурне опрацювання поверхні експресіоністичні твори З. Курчинського перегукуються із пізнім доробком О. Родена. Застосування «збуреної» фактури бачимо у монументально-декоративних композиціях майстра, зокрема статуях на фронтоні дому Страхової компанії Трієста на вул. М. Коперника, 3. «Художник» – одна із дев’яти збережених до сьогодні у Львові станкових робіт скульптора, вісім із яких перебувають у музейних фондах, одна – у приватній збірці.
Надписи та символи
Ззаду підпис і дата: «Kurczyński / 909».
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького