Колекція етнографічних рисунків

Каєтан Келісінський

  • Колекція етнографічних рисунків 2
Основна інформація
ID
Г-V-424_356
Автор
Каєтан Келісінський
Назва
Колекція етнографічних рисунків
Країна
Королівство Польське
Культура
Новий час
Техніка
рисунок
Матеріал
олівець
Додатково
Інформація про автора
Автор
Каєтан Келісінський
Автор мовою оригіналу
Kajetan Wincenty Kielisiński
Роки життя
1808–1849
Країна
Варшавське герцогство, Королівство Польське
Біографія
Каєтан Вінцент Келісінський (07.08.1808–02.01.1849) – польський графік, ілюстратор, бібліотекар, гравер і кресляр. Народився в сім’ї судового чиновника Кацпера та Катажини, уродженої Клеської. Навчався у Варшавському університеті та рисунку в Яна Фелікса Піварського. Після початку Листопадового повстання (1830–1831) перервав мистецькі студії. Брав участь у бойових діях 1831 р., воював у званні другого лейтенанта, а після придушення повстання не зміг повернутися до Варшави. Деякий час жив у Кракові, у 1834–1839 рр. був куратором колекцій Г. Павліковського (колекціонера та бібліофіла) у Медиці, де вдосконалював навички гравіювання зі сподіванням продовжити навчання у Відні. З 1839 р. працював бібліотекарем і зберігачем художніх колекцій у громадсько-політичного діяча, мецената, видавця історичних джерел Титуса Дзялинського в Олешицях біля Любачова, а з січня 1840 р. – в Курнику У 1847 р. опублікував «Каталог подвійних колекцій бібліотеки графа Дзялинського». Незадовго до смерті одружився з Аполонією, уродженою Гостинською. Раптово помер 2 січня 1849 р. У творчому спадку К. В. Келісінського – близько 1000 акварелей, ескізів, замальовок народних типів, жанрових сцен, народних строїв, військових форм, пейзажів, виконаних на замовлення В. Дідушицького, Т. Дзялинського, Г. Павліковського. У мандрівках різними місцевостями збирав графічні матеріали для видань «Польські старожитності» та «Народні костюми». У 1855 р. познанський видавець Ян Константій Жупанський опублікував «Альбом Келісінського», де зібрав розрізнені роботи художника. Твори К. В. Келісінського, підписані KWK або KIK, зберігаються у музеях Кракова, Познані, Варшави, Вроцлава, Львівській національній галереї імені Б.Г. Возницького, бібліотеках Варшавського та Ягеллонського університетів.
Опис роботи
Каєтан Вінцент Келісінський створив численні офорти та малюнки, присвячені фольклору, життю польських сіл та містечок, історичним пам’яткам та пейзажам. Він один із перших створив екслібриси на польських землях. У мандрівках різними місцевостями збирав графічні матеріали для видань «Польські старожитності» та «Народні костюми». У 1855 р. познанський видавець Ян Константій Жупанський опублікував «Альбом Келесінського», де зібрав розрізнені роботи художника. Графічні роботи, малюнки, альбоми для малюнків та листування Келісінського зберігалися в Бібліотеці Курніка Польської академії наук, а також у національних музеях (Краків, Познань, Варшава) та відомих бібліотеках (Ягеллонський університет, Оссолінеум, Варшавський університет). На рисунку представлені дві фігури на фоні наметового табору на дальньому плані видно декілька наметів і малі постаті. Одна фігура – значно вища, дорослий чоловік, який стоїть у профіль вліво; друга – нижча й молодша постать – хлопчик чи юнак, що стоїть поряд праворуч і теж дивиться вліво. Постать ліворуч має головний убір, який схожий на об’ємну, складену чалму, що нагадує тюрбан із кількома завитками навколо голови; укладений щільно, із м’якими складками. Плечі та частково спину прикриває одягнена пелерина або манто коротка накидка з «пухнастим» оздобленням по верху на ній присутні невеликі затемнені цятки, що нагадують хутро з плямами. Верхній одяг це довгий плащ або парадний халат, що спадає до долу, великі вертикальні складки й штрихування передає блиск і тяжкість матеріалу – на нижній частині видно тонкі вертикальні смуги, схожі на поздовжній орнамент або відтінки тканини. Плащ закриває більшу частину фігури та виглядає важким і багатим. Під ним проглядаються нижні краї одягу й плоске взуття із невеликим загостреним носком. Внизу зі зворотної щодо глядача сторони проглядають довгі піхви для зброї. Руки взяті в боки, постава врівноважена і гордовита. Молодша постать у руці тримає головний убір, а саме круглий фетровий/м’який капелюх або шапку, який юнак тримає в правій руці. Верхній одяг це – короткий туник чи двобортна куртка або подовжений жилет, підперезаний ременем на рівні талії; одяг доходить до середини стегон. У лівій руці довга вийнята з піхов шабля, що майже торкається землі; завдяки цьому постать схожа на юного зброєносця чи учня-воїна. На ногах короткі штани або панчохи чи вузькі шкарпетки підкреслені складками біля колін; взуття більш приземлене, із виразними підгинами. Загалом одяг простіший і функціональніший, ніж вбрання вищої постаті. Хутро пелерини передано дрібними цятками, гладкість плаща і його вертикальні складки показані довгим штрихуванням; дрібні перехресні штрихи передають тіні на тканині. Метал шаблі та жорсткі елементи ременя виділені чистішими контурами й блискучими відблисками шляхом мінімального штрихування. Сюжет виглядає як сцена із військового табору – старша постать може бути людиною вищого становища вельможею або старшим командиром, молодший супровідником, слугою чи юним зброєносцем. Композиція статична, обидві фігури показані в анфас-профільному положенні, що надає сцені урочистості й формальності; масштаби підкреслюють різницю у зрості та статусі. На тлі видніються згладжені елементи пейзажу й наметів, виконані мініатюрно, щоб не відвертати уваги від головних постатей. Отже, тут вочевидь представлена авторська варіація на історичну тему, яка заразом ретельно передає деталі вбрання зображених персонажів. Художня значущість полягає у точності та детальності відтворення історичного костюма, завдяки чому постає вагомим джерелом для дослідження і вивчення традиційної культури. В естетичному аспекті маємо справу із прикладом реалістичного рисунка з особливим акцентом на документальності твору.
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького