Назад

Натюрморт

Василь Польовий

  • Натюрморт 2
  • Натюрморт 3
Основна інформація
ID
Ж-7000
Автор
Василь Польовий
Назва
Натюрморт
Країна
СРСР
Культура
Українське мистецтво радянського періоду
Техніка
авторська техніка
Матеріал
ДВП
Розміри (висота x ширина, см)
52.5 x 85.5
Інформація про автора
Автор
Василь Польовий
Роки життя
р.н.1936
Країна
СРСР, США
Біографія
Василь Польовий – український художник, живописець та графік, який належить до провідних авторів неформального мистецтва часу СРСР. Народився 22 квітня 1936 року у Кривому Розі. Батько художника Петро Родіонович Польовий працював інженером, мати Олександра Павлівна була вчителькою математики. З початком бойових дій 22.06.1941 року на території СРСР родину Польових скерували в евакуацію до Свердловської області (РРФСР). Тут майбутній художник навчався у школі, а після завершення навчання 1954 року вступив до художнього училища у Єльці. Проте митець перевівся спочатку до Таврійського художнього училища (Ленінград, РРФСР), а згодом до Ленінградського вищого художньо-промислового училища імені В. І. Мухіної. Після завершення навчання переїхав у Москву, де разом з дружиною, мисткинею Юлією Подоговою, працював на художньому комбінаті. Переважно займався монументально-декоративним оформленням інтер’єрів та екстер’єрів громадських споруд та державних установ. Паралельно перебував у середовищі неформальних авторів Москви та Ленінграда, зокрема художників Дмитра Краснопєвцева, Анатолія Звєрєва, Михайла Шемякіна, Олега Целкова, Едуарда Штейнберга, Володимира Стерлігова, групою «ліанозівців», письменників Сергія Довлатова, Юрія Мамлєєва, Владлена Гаврільчіка. Брав участь у неофіційних виставках, зокрема у ФРН, Франції, Італії, ЧССР. 1965 року, під час поїздки до брата, дослідника та винахідника Рената Польового, створив великий цикл тематичних творів, пов’язаних з Україною. Частина з них експонувалась у Москві. Згодом вступив до Спілки художників СРСР. 1972 року переїхав до Львова, де працював над монументальними та станковими творами. У цей період спілкувався з представниками локального художнього середовища, зокрема Валерієм Шаленком, Михайлом Штейнбергом, Юрієм Соколовим, Охрімом Кравченком, Марґіт та Романом Сельськими, Анатолієм Сємагіним, мистецтвознавцями Григорієм Островським та Дмитром Шелестом, літератором Ігорем Клехом. 1976 року у Львові Василя Польового виключили зі Спілки художників, що фактично унеможливило професійну діяльність. Відтак мистець прийняв рішення емігрувати з СРСР до США, де й нині проживає і творить у м. Ґрінвілл (Південна Кароліна).
Опис роботи
Цей натюрморт Василя Польового є вагомим з огляду на те, яким чином автор реалізував у ньому пошуки художників, що у 1960–1970 роках займалися розробленням «метафізичного живопису». Оскільки під час свого перебування у Ленінграді та Москві Василь Польовий спілкувався з такими авторами та неодноразово бачив їхні твори, то закономірно, що окремі ідеї знайшли своє продовження у його практиці. Мова про те, що згодом знайомий митець В. Польового Михайло Шемякін визначив як «метафізичний синтетизм», тобто спроби осягнення прихованих засад гармонії, тотожних принципу «бачити більше та глибше». Однак ще виразніше у цьому творі проступають результати творчих та дружніх комунікацій з Дмитром Краснопєвцевим – художником московського неофіційного мистецтва. Як і М. Шемякін, він розробляв ідею метафізичного живопису, близького до естетики сюрреалізму, в якому особливої уваги надавав жанру натюрморту. Власне, можна розглядати цю роботу як діалог з «метафізичними натюрмортами» Д. Краснопєвцева. Варто відзначити іронічність В. Польового, який на відміну від згаданого митця не створює іконічної, почасти позбавленої матерії форми, а компонує предмети, інколи складні для ідентифікації, надає їм антропоморфних рис (крайній предмет на полиці з правого боку). Композиція, розроблена автором, скеровує глядача до характерної для згаданої групи митців відстороненої фіксації семи предметів, що стоять на дерев’яній підвісній полиці. Простір зображено як умовне світле ахроматичне середовище без позначення стелі чи стін. Фактично ця полиця висить у просторі на двох тонких темних ланцюжках, схожих на такі, що застосовували для закріплення гир настінних годинників. Трактування кожного з об’єктів викликають асоціації з реальними предметами, але одночасно сукупність їхніх візуальних характеристик не дозволяє стверджувати, чим вони є. У певному сенсі це може бути відсиланням до того, як людина сприймає реальні предмети уві сні, зокрема годинник. Центральний предмет – з білим циферблатом, своєрідною стрілкою та невідповідною кількістю позначок, які можуть вказувати на час, але й бути просто декором. Колірна гама стримана, переважають вохристі та землисті відтінки у зображенні предметів, у просторі – зближені відтінки світлого сірого. Загалом натюрморт є вартим уваги з огляду на особливості тогочасного художнього процесу та оригінальне авторське вирішення, де ключовими є інтонації пошуку альтернативи до як відносно офіційних, так і непублічних візуальних практик.
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького