П’ятниця (з серії «День народження О. Аксініна»)
Олександр Аксінін
- ID
- Г-IV-4084
- Автор
- Олександр Аксінін
- Назва
- П’ятниця (з серії «День народження О. Аксініна»)
- Дата створення
- 1981
- Техніка
- офорт
- Матеріал
- відбиток на папері
- Розміри (висота x ширина, см)
- 9.2 x 13.1
Офорт із серії «День народження О. Аксініна». Кожного року художник створював «подарункову» листівку-офорт (деколи – дві різні) до свого дня народження (2 жовтня) та дарував відбитки своїм друзям. Цю традицію він розпочав у 1976 році, а в 1979–1984 рр. робив це щорічно.
В офорті цієї серії від 1981 року художник обігрує «образ» леза безпечної бритви – т. зв. «жилетки», що зустрічається у багатьох його творах, починаючи з 1977 року, коли О. Аксінін, зображаючи два леза, виклав на їхніх площинах текст оповідання Е. Буряковської «Бритва Оккама» (бритва, яка відсікає все, що зайве). Крім того, бритва (лезо) стала символом неформальної молоді (гіппі та панків), які часто носили на ланцюжку жилетку як підвіску (кулон).
В овалі, закомпонованому горизонтально, зафіксований темний силует леза, вздовж якого «пропливає» зграя інших «жилеток». Натомість вертикальну домінанту формує овальна конструкція у формі видовженого ока з зіницею, до якої спрямовані дві пари довгих трубок-поручнів з обох сторін. Над цією конструкцією завис овальний «німб» з прорізом у формі леза – асоціація з шокуючим кадром з фільму Луїса Бунюеля (Luis Buñuel) «Андалузький пес», коли лезом розрізують око. Пара лез в антропоморфних образах – з очами, ротами, руками – з’єдналися разом під вертикаллю овальної конструкції. Це так звані «двійники» – базові образи, що їх використовував О. Аксінін у деяких своїх роботах. Внизу між цією парою – круг-печатка зі знаком Венери посередині, в якому по колу вгорі напис: А. AKSININ ПЯТНИЦА (у 1981 році день народження художника прийшовся на п’ятницю). По колу зліва маленька авторська монограма у вигляді звичайної та віддзеркаленої догори літери «А», обабіч якої числа: 19 та 81. Тла круга, пари жилеток, навершя-зіниці овальної конструкції та великого овалу, що за межами темного силуета леза, заповнені дрібними кульками, поміж якими подекуди проступають гострі шипи.
Імовірно, що на авторську концепцію вплинула особистість розробника першого безпечного леза Кінга Кемпа Жиллетта (King Camp Gillette, 1855–1932), котрий був не тільки винахідником, але й письменником-фантастом, який доводив, що все виробництво має бути в одній суспільній корпорації, а мешканці країни повинні жити в єдиному мегаполісі.
Мотив леза-«жилетки» виступає ще в декількох офортах художника, а мотив німба, що нагадує терновий вінець над черепами – в останній роботі з серії «День народження О. Аксініна» (1984), виконаної за півроку до смерті митця.