Назад

Чоловічий портрет

Марґіт Сельська (Райх)

  • Чоловічий портрет 2
  • Чоловічий портрет 3
Основна інформація
ID
Ж-5869
Автор
Марґіт Сельська (Райх)
Назва
Чоловічий портрет
Дата створення
1941
Техніка
олійний живопис
Матеріал
полотно олія
Розміри (висота x ширина, см)
65 x 54
Додатково
Інформація про автора
Автор
Марґіт Сельська (Райх)
Роки життя
1900–1980
Країна
Австро-Угорська імперія, УРСР, тепер Україна
Біографія
Марґіт Сельська (Райх) (1900, м. Коломия – 1980, м. Львів) – українська мисткиня, дружина Романа Сельського. Народилась у Коломиї в родині інженера Ісаака Райха. Відвідувала приватну Вільну академію мистецтв Леонарда Підгородецького у Львові (1918), вчитель – Фелікс Виґживальський. 1921 р. Марґіт Райх закінчила Державну промислову школу у Львові, опісля студіювала живопис у Краківській академії мистецтв (1921–1922) у Войцеха Вейса та Владислава Яроцького, з 1922 по 1923 – у Віденській академії образотворчих мистецтв. У 1924 році художниця перебралася до Парижа, відвідувала виставки модерністів, захоплювалася кінематографом та фотографією, студіювала у приватній художній школі Académie Moderne Фернана Леже та Амаде Озенфана. Мисткиня брала участь у виставці Салону Незалежних (Париж, 1926). Наступного року відбулася перша персональна виставка художниці у Львові. Учасниця мистецького об’єднання «Artes» (1929–1935) та Асоціації незалежних українських митців (1931–1939), долучалася до діяльності «Нової генерації» (1932–1935) та Львівського професійного союзу артистів пластиків (LZZAP, 1932–1939). Під час Голокосту Марґіт Сельська перебувала у Янівському концтаборі, з якого їй вдалося втекти з допомогою друзів до Кракова. 1943 року подружжя Сельських повернулося до Львова. У 1978 р., вперше після війни, художниця представила свої роботи на виставці у Львівській картинній галереї. Марґіт Сельська – авторка численних портретів, натюрмортів та пейзажів. На творчість художниці великий вплив мали постімпресіонізм, кубізм та конструктивізм. Її роботи вирізняються особливим колористичним і композиційним вирішенням, зокрема рання робота «Гель» (1932), «Жiнка з котом» (1960-ті), «Крим. Уютне» (1962), «Карпатський пейзаж» (1965), «Над морем» (1964), «Збір винограду» (1968), «Старий ясен» (1976) та ін.
Опис роботи
На брунатному охристому тлі вертикальної композиції погрудне зображення старого лисого чоловіка, повернутого ліворуч. Обличчя видовжене, підкреслено-глибокі зморшки на чолі сходяться на переніссі. Погляд втомлений, спрямований ліворуч. Ніс у чоловіка довгий, внизу дещо потовщений. Сивуваті вуса прикривають верхню губу. Одягнений він у піджак, з-під якого виглядає темний жилет, сірувата сорочка і темно-зелена краватка. Художниця закцентувала на обличчі чоловіка, адже саме туди падає світло. Це додає портрету психологічного драматизму, підкресленого втомленим, проте сповненим лагідного спокою і мудрості поглядом старшої людини.
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького