Колекція

Орач (ескіз)

Михайло Бойчук

  • Орач (ескіз) 2
  • Орач (ескіз) 3
Основна інформація
ID
ФМз-Ж-311
Автор
Михайло Бойчук
Назва
Орач (ескіз)
Дата створення
1 пол. XX ст.
Країна
Україна
Техніка
олійний живопис темперний живопис
Матеріал
картон
Розміри (висота x ширина, см)
16.5 x 26.2
Додатково
Інформація про автора
Автор
Михайло Бойчук
Автор мовою оригіналу
Mykhailo Boichuk
Роки життя
1882–1937
Країна
Австро-Угорська імперія
Біографія
Український художник-монументаліст, представник українського культурного ренесансу початку ХХ століття. Засновник самобутньої школи українського мистецтва «бойчукізм», лідер групи «бойчукістів». Його ім'ям названо мистецький феномен, що поєднав форми народного мистецтва й спадщину Візантії та Проторенесансу. Французи називали цей напрямок Renovation Byzantine (неовізантизм). Член Наукового товариства імені Шевченка (1912), Українського наукового товариства (1917). Народився 30 жовтня 1882 року у селі Романівка, що біля Теребовлі. Михайло Бойчук здобув прекрасну мистецьку освіту завдяки підтримці митрополита Андрея Шептицького. Навчався у Львові, Відні, Кракові, а згодом – у Мюнхені та Парижі. У 1909 р. заснував власну школу-майстерню, в якій навчалися Микола Касперович, Софія Налепінська, Софія Бодуен де Куртене, Хелена Шрамм та інші. У 1911 р. повернувся до Львова, де працював як реставратор та монументаліст у Національному музеї (нині – Національний музей у Львові імені Андрея Шептицького). У 1917 р. стає одним з професорів-засновників Української державної академії мистецтв, де очолює майстерню ікони та фрески. Один з організаторів АРМУ (1925). Найбільш значними творами, виконаними разом з учнями, були розписи на сучасну тематику Червоноармійських Луцьких казарм у Києві (1919), Селянського санаторію на Хаджибейському лимані в Одесі (1927–1928) та Червонозаводського театру в Харкові (1933–1935). Всі ансамблі монументального живопису не збереглися. 25 листопада 1936 р. Михайло Бойчук був заарештований і звинувачений в українському буржуазному націоналізмі й керівництві національно-фашистською терористичною організацією. Художника розстріляли, а більшість творів знищили.
Опис роботи
Твір вирішено у яскравих та контрастних кольорах. Орач у білій одежі та жовтому капелюсі йде за плугом, який тягне червоний кінь. Під ними фіолетова смуга ріллі. Далі зображено став з темно-зеленою водою, на березі котрого росте дерево. До вплетення рослинних елементів Бойчук часто вдавався й на інших своїх роботах, апелюючи до прадавньої орнаменталістики. Над постатями простягнулось сіре небо з ледь фіолетовими хмарами. На передньому плані також є начерк другої поколінної фігури коня, він опустив голову та щось напружено тягне. Колір цього коня – темно-охристий на зеленому тлі. На звороті роботи – дуже умовні начерки олівцем чоловічої постаті та орнаменту.