Назад

Ґень. Гексаграма 52. Зосередженість. (Аркуш 5 із серії Книги Змін – І Цзин – 易經)

Олександр Аксінін

  • Ґень. Гексаграма 52.  Зосередженість. 
(Аркуш 5 із серії Книги Змін – І Цзин  – 易經) 2
  • Ґень. Гексаграма 52.  Зосередженість. 
(Аркуш 5 із серії Книги Змін – І Цзин  – 易經) 3
Основна інформація
ID
Г-IV-4083
Автор
Олександр Аксінін
Назва
Ґень. Гексаграма 52. Зосередженість. (Аркуш 5 із серії Книги Змін – І Цзин – 易經)
Дата створення
1984
Техніка
офорт
Матеріал
відбиток на папері
Розміри (висота x ширина, см)
10.5 x 7.9
Інформація про автора
Автор
Олександр Аксінін
Роки життя
1949–1985
Країна
УРСР, тепер Україна
Біографія
Олександр Аксінін – художник-графік, один із найяскравіших представників львівської нонконформістської культури. Художник народився 2 жовтня 1949 року у Львові в родині військового картографа і працівниці-службовця львівської залізниці. Художню освіту почав здобувати у вечірній художній школі (1963–1966, Львів). У 1967–1972 роках продовжив навчання в Українському поліграфічному інституті ім. Івана Федорова за спеціальністю «Графіка». Після його закінчення служив у Радянській армії, де брав участь в оформленні експозиції військово-історичного музею. У 1974–77 роках працював художником-дизайнером у проектно-конструкторському бюро. Від 1977 року залишив офіційну службу і зайнявся виключно творчістю як вільний художник. Квартира Аксініна і його дружини, письменниці і художниці Енгеліни (Гелі) Буряковської (1944–1982), стала одним із осередків львівського неформального мистецтва, тут же проводилися і перші квартирні виставки. Олександр і Геля були добре знайомі з діячами культурного андеграунду Москви і Ленінграду, зокрема, з Дмитром Пріговим, Віктором Кривуліним, Іллею Кабаковим та ін. У них також були дружні стосунки і з прибалтійськими художниками, зокрема, Тинісом Вінтом, з яким Олександра пов'язувало особливо глибоке творче взаєморозуміння, та польськими. Від 1974 року Аксінін брав участь у групових виставках; 1979 року його перша персональна виставка була організована в Таллінні при сприянні художника Тиніса Вінта. На початку 1980-х поет Віктор Кривулін допоміг провести кілька «квартирних» виставок художника в Ленінграді і Москві. 3 травня 1985 року, повертаючись з Таллінна, Олександр Аксінін загинув в авіакатастрофі над Золочевом неподалік Львова. Художник за життя створив 343 офорти, близько 200 листів нетиражної графіки (малюнків аквареллю, тушшю і гуашшю, в тому числі виконаних на відбитках офортів), і п'ять живописних робіт. 27 томів щоденників художника за 1965–1985 роки містять понад 200 ескізів і велику кількість малюнків-ідей, частково вони є у відкритому доступі на персональному сайті художника. У 2015 році серію офортів «Босхіана» Олександра Аксініна було включено до постійної експозиції Артцентру Ієроніма Босха в м. Гертогенбос у Нідерландах. Твори зберігаються у Львівській національній галереї мистецтв, Естонському художньому музеї та у Національному художньому музеї України. У 1981 році Олександр Аксінін написав свою лаконічну автобіографію для статті Віктора Кривуліна, де він свідомо протиставив свій внутрішній світ зовнішнім подіям, а факти біографії поєднав із власним художнім та метафізичним досвідом: 1949 року начебто російська людина народилася в начебто європейському місті Львові. Православний. 1972 рік – диплом Поліграфічного інституту, за фахом графік. 1977 рік – 1-ше одкровення з супутнім відчуттям часу. 1981 рік – 2-ге одкровення з супутнім відчуттям вічності. 1979 рік – перша персональна виставка в Таллінні. 1981 рік – друга в Польщі. Все.
Опис роботи
Графічна спадщина Олександра Аксініна містить серії офортів за мотивами деяких літературних творів, а також візуальну інтерпретацію гексаграм старокитайської «Книги Змін» (1984–1985).
П’ятий із 14-ти аркушів недокінченої серії гексаграм з давньокитайської книги «І Цзин» («Книга Змін»), яка у ІІ ст. до н. е. була визнана як один із п’яти канонів конфуціанства. Художник завжди цікавився далекосхідною філософією. У 1984–85 роках (до своєї смерті у травні 1985 року) він працював над серією гексаграм до «Книги Змін» і встиг створити 14 композицій, що ілюструють одну з 64-х гексаграм, кожна з яких була присвячена якійсь окремій людині.
52-а гексаграма – Ґень – Зосередженість – була зроблена у подарунок на день народження Юрію Гіттіку. Перші 10 відбитків мають авторську посвяту, зроблену на нижній текстовій смузі пластини. Там, у другій колонці, зазначено «Юрию Л. Гиттику/ ♀ (символ Венери)». Після друку цих відбитків художник відрізав нижню стрічку смуги, і наступні офорти, у т. ч. гравюру, що тепер у Львівській національній галереї мистецтв, виконував із обрізаної дошки, без останньої стрічки тексту.  
Композиція складається з ілюстративної та текстової частин. На передньому плані на чорному тлі неба показана гігантська конструкція, що нагадує гранчасту напівскладену ширму з зображенням фрагментів тіла дракона на гранях. Над драконом вгорі – з’єднані між собою лініями чорні крапки. На осі відбитка внизу між гранями конструкції схематично представлена сидяча жіноча постать. Жінка медитує на одну з чорних крапок на стіні. Це своєрідна алюзія на історію Бодгідхарми, засновника вчення дзен, який за легендою у пошуках істини 9 років медитував на голу стіну в печері. 
Вгорі, на осі композиції, маленький світлий круг на тлі чорного неба – місяць, або планета. Зліва у перспективі, біля граней конструкції – ще одна, ледь помітна фігура, яку також акцентує круг небесного тіла у небі. Справа від композиційної домінанти (конструкції з жіночою фігурою) – додаткові елементи: птах на передньому плані (він нагадує птицю Ібіс – символ Тота, бога мудрості у Давньому Єгипті), гірські вершини у перспективі, які частково віддзеркалюються на одній із граней ширми. 
Під ілюстрацією – текст: шість позицій 52-ї гексаграми «І Цзин» в інтерпретації О. Аксініна: «сосредоточенность на пальцах ног благоприятна вечн.стойкость/ сосредоточенность в икрах не спасешь того за кем следуешь / остановка в бедрах они отходят от пояcницы 52 / ГЭНЬ  сосредоточенность/ 4/ шестерка четвертая  сосредоточенность в туловище/ остановка в шее в речах пусть будет стойкость/ укрепи сосредоточенность счастье».
Художник не випадково обрав 52-у гексаграму «Книги Змін» для подарунка своєму другу Ю. Гіттіку, тодішньому науковому працівникові Інституту економіки, візуально розкриваючи проблематику наукового пізнання. Мотиви концентрації, глибокого  занурення в роздуми розвинуті художником у концептуальному контексті «І Цзин».

Юрій Гіттік (1956 р. н.). Уродженець України. У 1979–1990 рр. – науковий співробітник львівського відділення Інституту економіки. Був у дружніх стосунках із О. Аксініним (художник присвятив Ю. Гіттіку чотири роботи). У 1988 р. Ю. Гіттік видав перший повний каталог друкованої графіки О. Аксініна. Разом із дружиною Марією Щур 2008 року вони створили та підтримують сайт, присвячений творчості художника.
 
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького